Det skjedde da konsernsjef Jan-Frode Janson i Sparebank1 Nord-Norge karakteriserte lokalt næringsliv for den innsatsen de gjør i samband med NM på ski. Hans tre favorittobjekter å være sponsor for er Finnmarksløpet for hund, Arctic Race of Norway på sykkel og skilandslaget.

– Alta er en NM-by

– Alta har bare i år blitt en NM-by av dimensjoner. Finnmarksløpet var norgesmesterskap, masters-NM i svømming ble arrangert her og nå er det NM på ski. Det lokale næringslivet skal ha stor takk for bidraget deres, og det er bare ett ord som karakteriserer det vi fikk se under barneskirennet. Det er rått, intet mindre, sa Janson.

– Hvis vi sammenligner med Tromsø, så ville 250 deltakere i Alta vært tilsvarende målt etter folketallet, men her stiller altså 750 barn opp. Da snakker vi om engasjement, sa konsernsjefen.

Annerledes virkelighet

Konsernsjefen slo fast at filosofien for Nord-Norge, er at bankens samfunnsengasjement skal være et konkurransefortrinn.

– Vi prøvde oss med bank i Russland, det gikk ikke. Vi ser en markant forskjell etter 2014 i hvordan vi driver bank. Et bilde av alle bankenes representanter viste bare alle damene som så vekk da vi skulle ta bilder og hvor konsernsjefen i DNB ikke kunne peke på hvilket av bildene som var fra hans bank, noe jeg vennskapelig har mobbet Rune Bjerke for seinere, fleipet Janson, som spøkte med at da damene kikket bort, vekket det minner fra ungdomstida.

Det umulige er mulig

Strategiplaner er bortkastet, slik de lagde dem i gamle dager, på 70-tallet med svart skrift på rødt papir slik at de ikke kunne kopieres. – Vi må ha vår egenart og det har vi med halvparten samfunnseie og resten av banken på børs, der begge parter skal nyte av overskuddet. På samme måte som vi ikke kan slurve og tulle, kan heller ikke skilandslaget gjøre det. Vi har utviklet vår egen chatbot for kundene. Hun heter Aurora og har kunstig intelligens, lærer fort og kan svare på svært mye. Dette trodde man ikke var mulig før, akkurat som da vi skulle servere middag til 1400 etter Finnmarksløpet og da Bodø by var 200 år og vi serverte 2 x 17.000 mennesker. Det ble ansett som umulig, så derfor gjorde vi det, sa Janson.

Som slo fast at det å gjøre noe for andre er hva han liker, mye bedre enn å vifte med et VIP-kort og være passiv tilskuer. Da føler han seg ikke stolt. Og banksjefen ble spurt hvilket eventbyrå de brukte til ulike arangementer. Svaret var enkelt.

– Vi bruker våre ansatte, fortalte konsersjefen.

Utdrikningslag

I banken har de i stedet for å ha ledersamling i baren, sendt lederne ut med spade og trillbår og lage utescene for en konsert.

– Selv synes jeg å servere kaffe eller selge pølser er mye mer givende enn noe annet, men vi bidrar også med ren økonomisk støtte til lag og foreninger gjennom stiftelser, så to milliarder kroner til samfunnet fra Sparebanken er et bidrag, hvorav en halv milliard gikk til Nord-Norge, sa Janson.

Da det var som sterkest uro rundt Norges idrettsforbund sine reiseregninger og vinflasker til 1800 kroner stykket ble Janson spurt av avisa Nordlys, om han var åpen.

– Det fikk alle mine reiseregninger for tre år tilbake. Forsiden av avisa den lørdagen ble litt mer enn jeg hadde tenkt meg, for de skrev at Jan-Frode viser alt –  og da kom det SMS-er med spørsmål om jeg kunne opptre i utdrikkingslag, ler konsernsjefen.

Den glade trønderen brukte mye humor for å få fram poengene sine under frokostmøtet i Kunnskapsparken.