Overfor Altaposten er  leder Anette Berger klar på at forbundet skal være løsningsorientert i prosessen som er igangsatt av kommunen.

– I denne fasen skal vi ikke låse noe som helst, og har ingen absolutte krav. Det vi aldri kan godta er at vi skal ha A- og B-skoler eller barnehager. Kravene som er satt til ledelse og minimumskrav til bemanning, vil vi aldri kunne gå på akkord med, sier Berger.

Frykter ressurstap

Utdanningsforbundet ønsker ikke å kommentere de ulike modellene som er lagt fram i prosessen mellom kommune, institusjon og ansatte.

– Det jeg kan si er at vi frykter at omorganiseringen ikke bare vil påvirke administrative ressurser, men også få konsekvenser for den pedagogiske kvaliteten. En administrativ leder, en rektor eller styrer i barnehagen, skal drive pedagogisk veiledning og utvikling. Spørsmålet er hva som blir igjen til dette viktige arbeidet når lederen skal ha administrativt ansvar for mye mer enn i dag? Min personlige mening er at kutt i administrative ressurser i den størrelse vi nå snakker om også vil bety svekket pedagogisk kvalitet, og til syvende og sist gå ut over barna, sier UF-lederen i Alta.

A og B-lag

Hun har forståelse for at administrasjonen har en svært vanskelig jobb når de må hente inn en allerede vedtatt millionbesparelse.

– Hva mener du?

– Utdanningsdirektoratet har i en tolkningsuttalelse sagt at kun i snevre unntak kan skoler og barnehager organiseres som én enhet med én felles leder, sier Anette Berger.

Hun viser til til at alle barnehager trenger en egen pedagogisk ledelse som følger opp det pedagogiske arbeidet, foreldrekontakt, personalansvar og annet administrativt for barnehagen.

– For å sikre kvaliteten i det pedagogiske  arbeidet i barnehagene, er det nødvendig å beholde dagens lovbestemmelse om en styrer for hver barnehage. Styrer må sikres tid til å være leder.