Det ble en gledens dag for lufthavnsjef Charles Kristiansen da han fikk klarsignal til nybygg for 75-85 millioner.

Denne uka fikk lufthavnsjefen klarsignal fra Avinor til å gå videre med byggingen av nytt driftsbygg på Alta lufthavn. Fem bygg skal rives, og det skal bygges nytt driftsbygg og sandlager for 75-85 millioner.

Den nye bygningsmassen blir 2.900 kvadratmeter. Bygget skal etter planen stå ferdig sommeren 2020.

– Jeg ble utrolig glad da Avinor ga klarsignal til å bygge, sier lufthavnsjef Charles Kristiansen ved Alta lufthavn.

SLIK BLIR DET: Charles Kristiansen presenterer de nye plantegningene. Foto: Kita Eilertsen

Denne uka hadde han møte med byggekomiteen konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen, og konserndirektør for økonomi Petter Johannessen i spissen –  og presenterte prosjektet for dem. Gleden var stor da han fikk «Go!»

– Dette er en viktig sak for Alta. Så jeg håper nå det går smidig med byggesøknad og byggetillatelse fra kommunen, sier han.

Det blir et nytt driftsbygg for både Avinor og Widerøe, med branngarasje, oppholdsrom, vaskehall, verksted, med mer.

– Vi snakker om en investering på mange millioner, og det vil gi oss 2.900 nye kvadratmeter med nye og moderne fasiliteter, sier han.

Driftsbygningene er det siste som henger igjen fra gammel tid, og med nyinvesteringen kompletteres «Nye Alta lufthavn».

– Bygningsmassen er fra 70-tallet og er ikke tilpasset moderne drift. Så alle gleder seg over dette, sier han.

KNYTTES TIL: Den nye driftsbygningen blir påknyttet den røde hangaren. Foto: Kita Eilertsen

Må rive først

Prosjektet  omhandler også riving av  fem eksisterende bygninger, samt etablering av nytt sandlager på lufthavna.

Det nye driftsbygget blir etablert inntil den eksisterende rødhangaren på lufthavna, slik at samdrift mellom denne og det nye driftsbygget blir mulig.

– Den røde hangaren er allerede tilknyttet det vannbårne varmeanlegget på terminalbygget. Nybygget vil også bli knyttet til dette. Det er både økonomisk lønnsomt og bra for miljøet, sier Kristiansen.

Nå håper han at utbyggingen også kan komme lokalt næringsliv til gode.

– Jeg er helt sikker på at lokale entreprenører kan være med, sier han.

MÅ RIVE: For å gi plass til en ny tid, må fem bygninger rives. Foto: Kita Eilertsen

Avtale med Widerøe

I dag har Widerøe et eget driftsbygg på lufthavna. Dette skal bort, og Widerøe har inngått avtale med Avinor.

– Dette er også noe vi er veldig glade for. Det gir samdrift, er effektivt. Vi får synergier i forhold til drift, sier lufthavnsjefen.

Adm. direktør hos Widerøe Property AS har signert ​​intensjonsavtale med Avinor.

– Det er svært gledelig at vi endelig er i gang med dette, vi har siden 2003 vært klar over behovet for nytt driftsbygg. Nå ser vi frem til at en meget god løsning kommer på plass i Alta, sier Hanne Beate Laugerud, sjef for regionale lufthavner i Avinor.

MED WIDERØE: Avinor er svært glad for intensjonsavtalen med Widerøe. Nå skal de drifte fra samme bygg, Avinor til venstre og Widerøe til høyre. Foto: Kita Eilertsen

Prosjekt i tre etapper

* Prosjektet deles inn følgende entrepriser/etapper:

* Rive eksisterende tilfluktsrom og sandlager.

* Bygge nytt sandlager.

* Bygge nytt driftsbygg med brannstasjon og lokale for lufthavnoperatør (Avinor er eier av nytt bygg for lufthavnoperatør).

* Rive dagens driftsbygg/brannstasjon, gammel elektrosentral og eksisterende driftsbygg for lufthavnoperatør.

En etterlengtet investering

– Planleggingen av nytt driftsbygg strekker seg helt tilbake til 2003-2004. Dette har vært et etterslep etter den store utbyggingen av Alta lufthavn, og det er etterlengtet at vi omsider kan bygge, sier prosjektleder Jørn Engebretsen i Avinor.

Han forteller om den videre prosessen.

– Planen nå er å kjøre en forhåndskonferanse med kommunen, så vi får presentert planene. Det vil vi invitere til like over påske, forteller Engebretsen.

– Jeg håper nå på et godt samarbeid med kommunen, sier han.

Når alle tillatelser er på plass, vil det bli utlyst flere anbud.

– Først har vi en riveentreprise, så bygging av nytt sandlager. Deretter kommer det nye driftsbygget, forteller han.

Driftsbygget skal etter planen stå klar innen utgangen av 2019, mens hele prosjektet skal være ferdigstilt innen sommeren 2020.

GÅR MOT NYE TIDER: Lufthavnsjef Charles Kristiansen gleder seg over Avinors investering i Alta. Foto: Kita Eilertsen