I 2012/13 reduserte Helse Nord beredskapen ved luftambulansebasen i Alta fra to fly i heldøgns beredskap til ett i heldøgns- og ett i dagberedskap. Det skjedde uten at politikere og lokalsamfunn reagerte. Nå har det ene av to fly ikke vært operativt periodevis i flere uker grunn av pilotmangel.

– En tragedie og en svekkelse av beredskapen som kan medføre fare for liv og tapt helse for 25.000 mennesker i befolkningssenteret i Finnmark. Dette er fullstendig uakseptabelt, sier leder i Alta Ap og en del av politisk ledelse i Alta kommune, Ole Steinar Østlyngen.

– Kamp for livet

Venstres Trine Noodt viser til at det er bare er et par måneder siden enn pasient med potensielt livstruende sykdom måtte vente på å få ambulansefly for å bli transport til UNN og Tromsø. Først etter tre timer var pasienten innenfor dørene på UNN. Tilfellet er bekreftet overfor Altaposten gjennom logføringen til luftbambulansetjenesten og pasienten selv.

– I etterkant sier Helse Nord at dette er hva folk i Alta-regionen må forvente kan skje, og at de står fast på at Alta har et godt og forsvarlig akuttilbud. Helseministeren sier at dette er Helse Nords ansvar og han stoler på helseforetaket. Nær nøyaktig det samme er budskapet til Ap-leder Jonas Gahr Støre. Sett på bakgrunn av hva Helse Nord, helseministeren og Ap-lederen har bekreftet til Altaposten, er det ikke overraskende at Helse Nord ikke har vært på banen.  Eller at i ingen i helseforetaket har tatt kontakt med Alta kommune for å informere om situasjonen, sier Noodt og legger til:

– Er det virkelig sånn at Finnmarks største by-regionen, med en tredel av fylkets innbyggere, ikke skal ha et minimum av sikkerhet for liv og helse? Er det våre toppolitikeres holdning at vi heller ikke kan stole på, eller forvente, at ambulanseflyene er der når vi kjemper for livet?

Liv og helse

Jon Mathisen, sjef ved Akuttmedisinsk klinikk ved UNN i Tromsø, sier til NRK at det ikke er tvil om at luftambulansetjenesten i Nord-Norge er svekket med den situasjonen som er oppstått.

– Det er dårligere beredskap helg og natt, og svekket kapasitet på dagtid, sier Mathisen og legger til:

– Totalt sett er dette en veldig krevende situasjon. Hittil har vi ikke opplevd at liv og helse har stått på spill, men vi opplever at beredskapen er på strekk.

Så langt har ikke de mest dramatiske situasjonene oppstått, og Helse Nord mener den svekkede beredskapen som Jon Mathisen bekrefter vi har sett til nå,  ikke vil få alvorlige konskekvenser, heller ikke i framtiden.

Det er fagdirektør i Helse Nord RHF, Geir Tollåli, enig i:

– Situasjonen for ambulanseflyene er krevende, men vi mener det ikke går ut over liv og helse. Pasientene får den hjelpen de skal ha. I Finnmark skjermer vi fly til å ta seg av akuttberedskapen. Når dagflyet i Alta ikke har vært operativt, er det viktig å huske at ambulanseflyene er en nasjonal tjeneste, og at alle flyene flyr der det er behov. Et behov i Alta blir like gjerne dekket av et fly som har base et annet sted. Så langt har situasjonen gått ut over de transportene som ikke haster veldig. Disse oppdragene har blitt løst ved hjelp av alternative transportmidler eller noe lengre ventetid.

Han viser til at fly og helikoptre kun løser en svært liten del av ambulanseoppdragene.

– Pasientene får hjelp. Vi har ingen opplysninger om situasjoner der liv eller helse har vært truet. Derfor har vi så langt vurdert at generell informasjon til pasienter ikke er nødvendig. Pasienter som må vente lenger får informasjon om det. Når det gjelder spørsmålet fra Altaposten om hva Helse Nord RHF gjør for å informere Alta kommune om situasjonen, gjelder det samme; Pasientene får den hjelpen de skal ha. Det har derfor så langt ikke vært vurdert at det er behov for å informere kommuner eller andre samfunnsaktører.

Varslet krise

Situasjonen er dramatisk for Lufttransport som betjener luftambulansebasene i Norge. Spesielt dramatisk er det ved basene i Finnmark der 10 av 15 fast ansatte piloter har sagt opp jobben, og etter det Altaposten erfarer har gått over til jobb i Norwegian. Det skjer etter at Babcock Scandinavian AirAmbulance vant anbudet for drift av luftambulansetjenesten med en kontrakt verdt 500 millioner kroner årlig.

Sentralt er at anbudet ikke ga noen føringer om virksomhetsoverdragelse, det vil si rettigheter for pilotene til jobb i det nye selskapet innfor betingelsene de har i dag i Lufttransport. Manglende krav om virksomhetsoverdragelse har skapt enorm usikkerhet blant pilotene, noe som har medført en pilotflukt fra Lufttransport.

Etter det ryktene tilsier må piloter som i dag flyr ambulansefly gå ned hundretusener i lønn, samt akseptere langt dårligere pensjonsrettigheter, dersom de velger å ta jobb i Babcock. Det internasjonale selskapet Babcock overtar driften av luftambulansetilbudet først i juli 2019.

– En varslet krise. Som fylkespolitikere har vi vært gjennom anbud på buss- og sjøtransport hvor virksomhetsoverdragelse ble satt som krav. I dette tilfelle, hvor det er utrolig viktig å ha kontinuitet på kompetanse med tanke på vanskelige og tøffe forhold i nord, sikres dette ikke med virksomhetsoverdragelse. Lufttransport har vært en særdeles pålitelig transportør for tjenesten, og nå kan vi altså oppleve av «dumping av lønns og arbeidsforhold» er blitt konkurransefortrinn, noe som nå viser seg å gi dramatiske svekket beredskap. Det kan også bli tilfellet på lang sikt, sier Noodt.

Hun viser til at administrerende direktør Lars Vorland i Helse Nord møtte fylkespolitikerne sist uke og hadde en orientering om helsesituasjonen i Finnmark. Han nevnte ikke med ett ord at ambulanseflyet i Alta stod på bakken på grunn av pilotmangel, og at beredskapen var svekket.

Har søkere

Frykten for at Babcock kan komme til å bemanne basene med flyvere fra lovkostland som aksepterer dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som Lufttransport har hatt, er ikke reell i følge administrerende direktør i Babcock Scandinavian AirAmbulance, Marius Hansen. I februar, da Altaposten satte denne saken på dagsorden, stilte Marius Hansen opp og svarte for selskapet.

Hansen avviste da at selskapet hadde et rekrutteringsproblem og viste til 437 søkere til pilotstillingene.

– Er det problematisk å rekruttere nok flyvere med nødvendig kvalitet?

–  Som det framgår av ovenstående vil Babcock Scandinavian AirAmbulance være godt innenfor de forsterkede kravene som vår oppdragsgiver har satt for kvalifikasjoner hos pilotene.

– Vil andelen piloter fra lavkostland som drifter basene bli høy?

– Babcock Scandinavian AirAmbulance oppleves som en attraktiv arbeidsgiver for medarbeidere og søker fra de skandinaviske landene med hovedvekt på norske piloter. Vi har opplevd solid tilgang på meget godt kvalifiserte søkere til alle stillinger vi har utlyst, sa altså administrerende direktør  i Babcock til Altaposten i februar.