Tor Larsen tar ofte på seg scooterdressen, hanskene og hjelmen og kopler sporsetteren etter snøscooteren for å kjøre opp gode spor til alle dem som bruker skiløypene på Kvenvikmoen.

En fin ting

– Bygdelaget hadde noen kroner på konto. Vi i styret diskuterte hva vi kunne bruke pengene til, noe som ville være til glede for våre medlemmer og alle de andre som benytter løypene på Kvenvikmoen. Vi ba om et tilbud fra dem som selger disse slåddene med sporsetter etter –  og for rundt 30.000 kroner var løypemaskinen vår. Det er ikke lenge siden vi fikk den og nå kan vi levere nypreparerte løyper straks det har vært et snøfall, sier Tor Larsen. Denne uka, etter litt snerusk i helga, kjørte han opp trekilometeren fra HV-leiren på Kvenvik, over myra, rundt Storvannet og helt til Aslakheimen og tilbake igjen.

En liten innsats

– Det er mange som starter sin skitur ved Aslakheimen og derfor kjører vi opp sporet dit også, sier Tor Larsen.

Lysløypa blir automatisk påslått når det blir mørkt. Det er veldig populær. Tor og resten av styret i bygdelaget mente Kvenvik-løypene er så populære at de ville gjøre en innsats fra bygdelaget for å få kjørt opp gode spor.

– Vi tror dette er et bra tilbud til folk og vi har fått litt støtte også fra næringslivet i Alta. Nå er vi tre fra styret som skifter på å kjøre opp løypa på dugnad. Da avtaler vi bare mellom oss hvem som kjører den ene eller andre dagen, sier han.

Skal merkes

– Vi har planer om å sette opp løypekart permanent på ordentlig oppslagstavler. Da blir det en her ved Golfhotellet og en på det stedet vi kaller for T-krysset, der hvor løypa over til Eiby møter vår lysløype – og sporet til Aslakheimen går videre, sier Tor Larsen.  For det meste pensjonist, men bare nesten, som han sier selv.

Innretningen som lager sporene henger bak snøscooteren og glir på brede scooterski, eller tilsvarende. Skal det bare lages skøyteløype, hekter man av sporsetteren og kan justere slådden som henger bak, alt etter hvor hardt det er i sporet.

– Vi har også trommel som vi kjører med hvis det har kommer mye snø, for da pakker vi snøen før vi kjører sporsetteren for klassisk. Og det som er litt fint med denne spormaskinen er at den lager litt bredere klassiskspor enn de maskinene som kjører opp konkurranseløyper. Det betyr at bindingene ikke subber, selv om du har turski som er litt bredere.