Parallelle erfaringer til urfolk i Norden og Australia, elementer fra teater og dans, live-musikk fra scenen og hallingdans til joik – dette er noen av ingrediensene i forestillingen «Caught in the Middle» som ble fremført i Alta kultursal tirsdag kveld. Den er inspirert av de urfolksrelaterte livserfaringene til den aboriginske skuespilleren Heath Bergersen og de samiske danserne Elle Sofe Henriksen og Ánne Mággá Wigelius. Bergersen og Wigelius sto selv på scenen.

Sterk, sann historie

Heath Bergersen ble født i 1976 og er det siste i en lang rekke aboriginske barn i Australia som ble tvangsadoptert bort til hvite, siviliserte foreldre – i hans tilfelle ekteparet Bergersen som hadde utvandret fra Norge på 1930-tallet. Denne offisielle, australske politikken med å integrere barn fra urbefolkningen i majoritetskulturen har åpenbare likhetstrekk med historien til samene. I forestillingen veves bruddstykker av Bergersens unge liv sammen med Elle Sofe Henriksen (Kautokeino) og Ánne Mággá Wigelius (Tana) sine erfaringer med fornorskningen av den samiske kulturen. Noe av dette får publikum vite ved at flere korte opptak av monologer av henholdsvis Bergersen og Wigelius spilles over lydanlegget. Resten utspiller seg gjennom dans og skuespill uten dialoger på scenen, akkompagnert av spesialskrevet musikk, komponert av Steinar Raknes og fremført live av han (kontrabass og sang) og Sara Marielle Gaup (joik og sang). De to utgjør ellers duoen Arvvas som har gjestet Alta flere ganger.

KNALLSTERKT OM URFOLK: Danser Ánne Mággá Wigelius (32) fra Tana og skuespiller Heath Bergersen (42) fra Australia overbeviste i den sjangerovergripende forestillingen «Caught in the Middle» Foto: Bernhard Hienerwadel

Kraftfullt og stolt

Forestillingen er stram, kort (50 minutter) og uten scenekulisser; desto viktigere er den enkle og ganske mørke, men svært effektfulle lyssettingen. Danserne fra dansekompaniet KAGE (Australia) og Dansearena nord (Hammerfest) presterer teknisk og estetisk på skyhøyt nivå. De forannevnte monologene gir en innholdsmessig struktur. Samtidig liker jeg at koreografien ikke er overtydelig, men subtil og gir rikelig rom for undring og ulike tolkninger. Og her er det definitivt ikke bare det smertefulle og såre, men også det kraftfulle og stolte som trer frem.

Friksjon

Det samme høye, internasjonale nivået som scenekunsten, holder også musikken til Gaup og Raknes. Sara Marielle Gaup, med en internasjonal karriere i blant annet Adjágas, joiker fabelaktig bra. Og når den muligens enda mer meritterte jazzbassisten Steinar Raknes sveiper med buen over bassen, skapes det en friksjon som river i sjela og på samme tid er inderlig og styggvakker. Digert kryss i margen for avslutningslåta «Chameleon» som er en viseperle som for så vidt står støtt på egne ben.

«Caught in the Middle» er den desidert mest sjangeroverskridende og kraftfulle forestillingen i Alta kultursal siden Beaivváš sin prisbelønte maya-samisk-norske forestilling «Vidas Extremas – en dans på livets ytterkanter for to år siden.  Den vakte – med rette -  oppsikt også langt utenfor Sápmi. Måtte «Caught in the Middle», som ble urfremført 3. mars i Umeå, få samme anerkjennelse i hele Norden og selvfølgelig i Australia.