Det bygges ikke ladestasjoner fordi det er for få elbiler i Finnmark – og få elbiler henger igjen sammen med at det ikke er ladestasjoner, mener kommunikasjonsrådgiver Espen Sletvold i Enova, som tilbyr støtte til bygging av hurtigladere.

Store planer

Flere store bilprodusenter satser på å kun bygge elbiler i framtiden. Volkswagen-gruppen skal blant annet utvide sin produksjon – og innen utgangen av 2022 skal de produsere elbiler på 16 av sine fabrikker. De hevder de skal lage 80 ulike elbiler som skal introduseres innen 2025, og de skal tilby elektriske utgaver av alle konsernets biler innen 2030. Den japanske bilgiganten Toyota kunngjorde 5. mars i år at de skal slutte å selge dieselbiler i Europa. En elbil trenger strømladere og de er det svært få av i Finnmark.

– For lav lønnsomhet

Å kjøre elbil i omegn Alta er ingen problemer –  uansett hvor stort eller lite batteriet bilen måtte ha. Problemet er når du vil dra på langtur, for ladestasjoner, og spesielt hurtigladestasjoner (se faktaboks) finnes det nemlig svært få av i fylket, og det kan vedvare i mange år.

INGEN ELEKTRISK STEMNING: Kommunikasjonsrådgiver Espen Sletvold i Enova sier ingen aktører har nappet på tilbudene om å bygge ladestasjoner i Finnmark. Foto: Pressefoto

– I 2016 utlyste vi en anbudskonkurranse hvor vi kunne gitt 100 prosent støtte til å sette opp hurtigladere langs hovedfartsårene i Finnmark. Men vi fikk tilbakemeldinger fra selskapene som var aktuelle om at lønnsomheten var for lav og at strekningene derfor ikke var interessante, sier Sletvold i Enova.

– Hvorfor fikk dere ikke inn noen tilbud?

– Det er nok ulike årsaker til det. En årsak kan være at Finnmark fylke er langstrakt og stort, og er utsatt for mye uvær og vind, så det er kanskje ikke like enkelt å drifte ladestasjoner  som det er i sør. Enova firet også i en senere ny konkurranse på kravene for strekningene i Finnmark for å gjøre det mer attraktivt å søke. Blant annet lempet vi litt på kravet om hvor tett det måtte være mellom ladestasjonene på strekningene, og ved å lage pakker for utbygging på utvalgte tettsteder. Heller ikke dette førte til søknader om støtte til å bygge ut hurtigladere i Finnmark. En annen årsak er også at selv om man får 100 prosent tilskudd til utbygging så ser aktører at kostnadene for å drifte stasjonene i Finnmark er større enn inntektene, så er det ikke veldig attraktivt å «eie» en slik stasjon.

Tilbud til små førte ikke fram

For å prøve å få mer fortgang i utbyggingen sier Sletvold at Enova sommeren 2017 derfor laget et nytt tilbud hvor blant annet kommuner og små aktører kunne få bygge ut ladestasjoner.

– Vi har hatt god respons og har tildelt støtte i 12 av landets fylker så langt, men ikke i Finnmark. I dette tilbudet kan også eksempelvis butikker som Coop eller andre små aktører som den lokale bensinstasjonen få tilskudd til å bygge ladestasjoner, men så langt har ingen ville bygge i Finnmark, sier Sletvold, som utdyper at tilgang på strøm er en tilleggsutfordring for Finnmark.

– Dere har lange avstander og et annet problem for utbyggere er tilgangen på strøm med den nødvendige effekten i grisgrendte strøk,  hvor det i noen tilfeller kanskje også  må gjøres betydelige investeringer i strømnettet og det kan jo da bli svært dyrt å bygge stasjonene.

Høna og egget-problem

– Hva må til for å få aktører til på bygge ladestasjoner i Finnmark, når ingen til nå har nappet på Enovas tilbud?

– Noen må gå foran. I de fleste prosjektene vi har støttet er det kommunene som står for investeringene. Det kan kanskje være en løsning også i Finnmark om andre lokale aktører ennå ikke ser potensialet?

– Hvorfor kan ikke Enova selv bygge ut ladestasjoner i Finnmark?

– Vår oppgave er å plassere midlene fra Klima- og energifondet  på en slik måte at de bidrar til å skape endringer i markedet som tar oss mot lavutslippssamfunnet. Vi gjør ingen slike investeringer alene, men bidrar til at de som er villig til å gå foran og ser at det er verdt det, kan realisere gode prosjekter.