I tillegg til å være boligkvarter for fire ansatte på døgnkontinuerlig turnus, en uke i slengen, er den nye plattformen til 32 millioner kroner en investering for framtidens oppdrettsanlegg. Flåten som måler 20 ganger 40 meter og veier 2500 tonn ble slept fra verftet Ulstein, hvor de kastet loss på Haddal for 10 døgn siden.

Inneholder alt

– Været var godt og slepet gikk uten noen som helst vansker. Nå ligger flåten til kai i Alta hvor det blir opplæring og gjennomgang av en del teknisk utstyr og klargjøring for drift på lokaliteten Davatluft. Her har vi en konsesjon på 3600 tonn laks. Flåten har lagerrom, verkstedrom, veterinærrom, siloer for kverning og destruering hvis det oppstår sykdom på fisken. Flåten har også garderober og to etasjer til boligdel, samt et felles oppholdsrom. Et kontrollrom, hvor fôring og drift av oppdrettslokaliteten skal styres fra, sier Willy Johansen, teknisk sjef for Grieg Seafood Finnmark AS.

AUTOMATIKK: Fôringen av laksen skjer automatisk. Flåten er fullstappet av moderne elektroniske styringssystemer fastslår teknisk sjef hos Grieg Seafood Finnmark, Willy Johansen. Foto: Magne Kveseth

Fisken, som skal vokse jevnt og trutt i anleggets merder før den havner i fiskediskene rundt om i verden, blir forsynt med fôr fra åtte siloer på flåten. Siloene har fôrkapasitet på 550 tonn, pluss et lager på 100 tonn. Og for å understreke det høyteknologiske ved oppdrettsflåten, så styres til og med oppfyllingen av fôrsiloene fra en app på telefonen hos fartøyet, som leverer mat til oppdrettslaksen.

– Ja, det trenges ikke mannskap for å sørge for påfyllingen av siloene, det ordnes helautomatisk via en app, sier teknisk sjef.

Som et hotell

På flåten er det fire små leiligheter med eget bad og toalett. Det er også tre gjesterom, et av dem med køyesenger, de andre enkeltrom. Et stort og flott kjøkken finnes om bord og det er også lagt vekt på at mannskapet skal kunne strekke seg godt hvis de slår ihjel dødtid foran storskjermen, for møblene er norsk kvalitet fra Sunnmøre. Hele flåtens innredning er smakfull med duse fine farger, og her har Grieg fått hjelp fra interiørarkitekter. Trappa opp fra «skipsdekket» er heller ikke av den simpleste sorten. Her er det ikke spart på eikeplankene, for å si det slik.

Johansen viser lokalavisa rundt på hele plattformen og forklarer hva alle de tekniske innretningene er til for.

– Onsdag og torsdag denne uka holder vi åpen plattform og da inviterer vi alle som har lyst til å komme ombord og se hvordan et oppdrettsanlegg driftes fra plattformen, sier Willy Johansen.

Strømforsyningen til alle innretningene ombord besørges av fire dieselgeneratorer, hver på 160 kW, som skaffer mer enn nødvendig strømforsyning til driften.

– Og når alt er så automatisert så trenger dere kanskje snart ikke mannskap i det hele tatt?

– Strengt tatt kan alt styres utenfra, men vi har bestemt at det skal være fire ansatte ombord til enhver tid. Det bidrar blant annet til sikkerhet for omgivelsene, dersom noe skulle skje, eksempelvis rømning fra anlegget, sier Johansen.

Drifte Davatluft

Plattformen som har fått navnet Haldde skal fortøyes på lokaliteten Davatluft i Stjernsundet. Den stålplattformen som ligger der i dag har vist seg å være litt vel utsatt for vær og vind, mens denne nye plattformen som skal fortøyes på samme sted, trolig nesten ikke vil røre seg.

– Værforholdene er tøffe på Davatluft og denne vil egne seg best her, bedre enn den stålplattformen som ligger der nå. Den skal forankres i bunnen, omtrent som man gjør med boreplattformene i Nordsjøen. Men med en egenvekt på 2500 tonn vil den ligge denne helt annerledes i sjøen. Den vil ligge trygt og godt, og den vil nesten ikke røre seg, så her vil røkterne neppe merke noe av sjøsyke, hvis noen skulle være plaget med det, sier Willy Johansen. Han forteller at plattformen er fullrenset hva angår septik, og det slippes ikke forurensing ut fra flåten i det hele tatt.

– Nå er vi spente på om folk i Alta er interesserte i å komme og se hvordan flåten tar seg ut. Så får folk se hvor moderne dette er og hvilke fasiliteter som røkterne har til rådighet.

– Så her er det fritt fram, også for oppdrettsmotstanderne hvis de vil?

– Vårt motto er åpen, respektfull og ambisiøs, så vær så god om så Greenpeace vil se hvordan vi har det, avslutter Willy Johansen.