– Vi avventer og legger prosjektet på is inntil videre.

Det sier oppvekstsjef Rikke Raknes til Altaposten.

Etter at ungdomsskolene viste stor motstand mot det politiske vedtaket om å kjøpe inn Ipad til hele ungdomsskolen, hadde oppvekstsjefen møte med skoleledelsen på ungdomsskolene fredag.

– Ungdomsskolene har sagt at de ikke ønsker dette prosjektet nå. De synes det har gått litt for fort og ønsker en større prosess på sine skoler før de eventuelt setter igang et slikt prosjekt. Jeg må ellers få si at de er veldig positive til satsing på IKT, men at dette konkrete prosjektet med Ipad har kommet minst ett år for tidlig, sier hun.

– Derfor sier vi egentlig nei takk i denne omgang. Vi vil vente litt og utvikle det litt mer og kjøre prosesser på de to ungdomsskolene.

Det er jo ikke bare å kjøpe nettbrett, det skal også bygges kompetanse. Og det nye skoleåret nærmer seg raskt, sier hun.

Ønsket ikke egne Ipad-klasser

Et av forslagene skal ha vært å først videreføre Ipad-prosjektet til kun de elevene som kom fra Elvebakken og allerede har brukt Ipad i flere år. Da måtte man ha beholdt klasseinndelinger fra Elvebakken. Dette ønsket ikke ungdomsskolene.

– Skulle vi fulgt prosjektet hele veien, ville det brutt veldig mot den pedagogiske tanken til skolene. De er opptatt av å fordele elevene og at ungdomsskolen skal være en ny arena med ny skole, nye lærere og nye klassekamerater. De anser det som en viktig del av de unges utvikling. Jeg har absolutt forståelse for det argumentet, sier oppvekstsjefen.

Rektor Trine Gleine ved Sandfallet ungdomsskole forklarer hvordan skoleledelsene ser på dette:

– Vi har fått skissert at politikernes vedtak er låst opp mot elevene som kommer fra Elvebakken skole og ikke gjelder elever som kommer fra de resterende barneskolene i Alta. Det var tenkt at elevene fra Elvebakken skulle gå i egne klasser og sammen med sine lærere bruke Ipad som verktøy i opplæringa. Vi vil gjerne utvikle oss innenfor det digitale feltet men vi ønsker at alle elever og lærere på skolen skal gjøre det i takt. Vi ønsker ikke å få en skole i skolen der det kun er en gruppe elever og lærere som får ta del i utviklinga, sier rektor Trine Gleine.

Hun fremhever også det bevisste pedeagogsike valget de gjør rundt inndelingen av elever i nye klasser.

Ny måte å undervise på

For Raknes er det ikke bare å kjøpe Ipad-er til en gruppe elever heller, eller til bruk i fag som kunst og håndverk eller lignende.

– Det viktige med Elvebakken-prosjektet synes jeg er at de har omorganisert hele måten å drive undervisning på. Måten de bruker det aktivt på rammer inn hele dagen. Det er jo mye mer enn bare å ha Ipad i skolen. Og dette er så interessant at jeg tror alle skolene i Alta er interessert i å høre mer om det, sier Raknes.

Innføres i Kaiskuru

Kaiskuru nærmiljøsenter omfattes av vedtaket. Her vil Ipad bli kjøpt inn og bli implementert i undervisningen. Dette ses på som en utvidelse av prosjektet, da disse elevene skal videre til Elvebakken skole fra 5. trinn.

Glad for initiativ

Alt i alt er oppvekstsjefen glad for initiativet fra politikerne.

– Vi synes det er et bra prosjekt de har hatt på Elvebakken, og vi synes det er veldig bra at politikerne ønsker å satse på å utvikle IKT, sier Raknes.

Hun har sendt en henvendelse til hovedutvalgsleder Hilde Søraa for å spørre hva de vil gjøre videre. Midlene er jo allerede satt av.

IKT og digitalisering kommer dessuten som en egen del under den kommende kommunedelplanen oppvekst. Her har en egen arbeidsgruppe jobbet med temaet. Det foreslås blant annet å lage en strategi for den digitale Alta-skolen i fremtida og å utarbeide en minimumsstandard for digitalt utstyr og digital modenhet.

– I kommunedelplanen vil det handle om både utstyr og kompetanse, sier Raknes.