Onsdag kveld var det skredseminar i Alta, i regi av snøskredsenteret Care.

Snøscooterfører William Andersen var en av rundt 80 lydhøre tilskuere til seansen, som fant sted på City scene.

– Jeg er her for å få informasjon og for å å vite hva jeg skal være oppmerksom på når jeg er ute på tur, sier mannen som oppgir at han er i «30-årene».

– Med alderen har jeg tenkt mer på farene og konsekvensene ved et skred og man har jo sett noen fatale ulykker, så det er greit å være litt forberedt, sier han.

Fatal ulykke

Fokuset på skred er trappet opp også lokalt, ikke minst etter den tragiske ulykken i Kviby for fire år siden, hvor 21 år gamle Christoffer Kleven omkom i et ras da han var på scootertur sammen med en kameratgjeng. Nylig slapp en ung jente med skrekken etter å ha blitt tatt av ras i Langfjorden, mens hun var på tur med Alta folkehøgskole.

Care, som ligger under Norges arktiske universitet, har som mål å bidra med kunnskap for å forebygge skredulykker. Til semninaret stilte de med Bjørnulf Håkenrud, snøskredobservatør for NVE og lærer ved Alta folkehøgskole, Jan Arild Hansen (NVE), som har ansvaret for å innlemme skredopplæring i læreplan for snøscooteropplæring og Bjørn Michaelsen, forsker hos CARE og lærer ved Alta folkehøgskole, som kjørte en digital brukerundersøkelse i starten av seminaret, for å finne ut hvordan tilhørerne egentlig oppfører seg ute i naturen.

Flere har med stav

William Andersen sier at det ikke snakkes så mye om skred blant kameratene, men at flere har med seg sikkerhetsutstyr, som søkestav og spade.

– Gjerne en eller to i et følge på 10-12 stykker. I tillegg sjekker iallefal jeg værmelding og er det meldt dårlig vær, holder jeg meg unna det verste terrenget, sier William, som forteller at dersom noen foreslår å kjøre i skredfarlig terreng, så blir ikke han med på det.

– Da sier jeg ifra om at «dette er en dårlig ide og her holder jeg meg unna».

Andersen forteller at det ikke er slik at scooterkjørerne i dag skal høyest mulig opp.

– Jeg tror den generasjonen vi har i dag er mer opptatt av back-country og ikke så mye highmarking. Det er like interessant å utfordre seg selv i vanskelig terreng, som å komme høyest opp. Men det kan gå skred lavere ned også, fastslår scooterkjøreren.

Inn i scooteropplæringa

Fra 1. juli 2017 kom en ny læreplan for snøscooteropplæring, der snøskredforståelse inngår.  Alle elever må gjennom et obligatorisk sikkerhetskurs på syv timer, hvor det settes fokus på elevenes risikoforståelse, forberedelser før kjøring, videreutvikling av kjørekompetanse og lære å utføre aktuelle nødtiltak.

ØKER KUNNSKAPEN: Jan Aril Hansen i NVE er prosjektleder for skredopplæring i forbindelse med scooterlappen. Foto: Hanne Larsen

Jan Arild Hansen fra NVE har ledet prosjektet med å innlemme skredkunnskap i scooteropplæringa. Han var også tilstede under seminaret, der han gikk gjennom hva ungdommene får lære på kurs og hva som er målsettinga med den nye læreplanen. I målsettinga står det:

«Eleven skal gjennom opplevelse og erfaring videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås og ha rett opptreden hvis ulykke oppstår. Eleven skal lære å gjøre gode forberedelser før kjøring, gode valg under kjøring, og aktuelle nødtiltak og førstehjelp ved ulykke».

Nye og ukjente løyper

Hansen fikk frem budskapet om at sannsynligheten for å overleve et snøskred beror mye på flaks og at venner i turfølget har sikkerhetsutstyr. Han kom også inn på at med mer liberal scooterpolitikk åpnes løyper som til nå har vært ukjente og ubrukte. Med det øker også risikoen for å ta dårlige valg, basert på at man ikke kjenner terrenget og farene.

Skredkurset har blitt godt mottat blant trafikkskolelærerne.

– Vi har fått tommel opp og mange har spurt hvorfor dette ikke har kommet før. De sier også at de skulle ønske at det var satt av mer enn syv timer, sa Hansen, som kunne opplyse at kurset ikke har tilbakevirkende kraft, men at det skal trykkes opp materiell, slik at det blir lettere å holde kurs for scooterkjørere som er interesserte.

INTERESSERTE: Rundt 80 hadde tatt turen til City scene. Ikke for å drikke øl, men for å lære om sikkerhet til fjells. Foto: Hanne Larsen

Må være enkelt

Under seminaret informerte snøskredobservatør Bjørnulf Håkenrud om varsom.no, som er et nettsted hvor det samles data om vær og vindforhold sett opp mot snøskredfare. I tillegg fikk tilhørerne vite om en app som heter obs reg, hvor de som er ute på tur selv kan gå inn å legge inn data. Eksempelvis kan man rapportere om hvilken type snø det er i området, eller om det har gått skred et sted.

Tihører William Andersen synes appen obs reg var interessant, men mener at dersom man skal få flest mulig til å ta i bruk teknologien før de drar ut på tur, må det være enkelt.

–  Hvis man kan enes om en plattform, så man slipper å gå innom flere, så vil iallefall jeg trolig bruke det, sier han.

– Var seminaret nyttig?

– Ja, men skal man få fullt utbytte bør man nok ta et ordentlig skredkurs, mener Scooter-William.