Og det samme gjelder bygdelagene i fjorden som har klaget lenge på denne båten.

– Når det gjelder akkurat Nordic Sky, som går som skoleskyss og i rutefart mellom Kvalfjord, Bia, Pollen, Altnes og Storekorsnes, så er det ikke særlig mye som minner om tilrettelegging og universell utforming, sier Maureen Bjerkan Olsen i Norges Blindeforbund i Finnmark.

På oppdrag for Norges Blindeforbund i Finnmark reiste Olsen sist uke på tur til Pollen på Stjernøya. Turen gikk fra Alta havneterminal med VargsundXpressen, skifte av båt til skoleskyssbåten Nordic Sky på Storekorsnes og videre ut gjennom fjorden.

Mange klager

Bakgrunnen for blindeforbundets sjekk av universell utforming på denne båten er at det har kommet mange klager fra folk i Rognsund om at båten ikke er egnet verken for blinde, svaksynte, bevegelseshemmede eller andre som har trøbbel med å klatre i stigen, som er eneste mulighet for å komme seg av båten.

– Jeg er vokst opp med båt og er vant til å klatre i leider (stige), men det er slett ikke alle som er det. For eksempel når båten legger til kai med baugen inn mot fenderverket, så skal man helst være vant til å bevege seg ombord i båt, hvis man skal komme seg på land.

– Skal det være slik at folk som bor på steder hvor det er få innbyggere skal måtte ta til takke med siste sort, eller restene av et båttilbud, spør hun seg.

HELT GREIT: Å komme seg ombord i VargsundXpressen til Hammerfest er ikke noe problem for en svaksynt som Maureen, men når hun skifter til «Nordic Sky» i Storekorsnes for å reise til Rognsund er det utfordringer. Foto: Magne Kveseth

Gjennomgående

Blindeforbundet er ikke de eneste som reagerer på forholdene som innbyggerne i Altafjorden må forholde seg til hver dag. Sist uke hadde både eldrerådet i Alta og rådet for funksjonshemmede en uttalelse der de ber Finnmark fylkeskommune se på innspill fra passasjerer på rute 340 – skoleskyss i Rognsund, og båten Nordic sky.

De mener at kollektivtilbudet ikke dekker behovet for universell utforming og de viser til Samferdselsdepartementets handlingsplan for kollektivtransport, der målet er at hele transportkjeden skal være universelt utformet. Sagt på en annen måte, kommer du med rullestol eller hvit stokk ombord i VargsundXpressen og skal til Pollen, så skal du også kunne komme deg ombord i Nordic Sky på Storekorsnes, som skal ta deg med til Pollen.

– Er et krav

– Etter vår mening skal alle båter som brukes til å frakte mennesker tilfredsstille kravene til universell utforming. En ting er at mange kaier rundt om ikke er optimale, men vi mener fylkeskommunen, som har gitt Boreal dette anbudet, er ansvarlige for at båtene tilfredsstiller de nyeste kravene. Vi har fått beskjed om at Nordic Sky er godkjent av Sjøfartsdirektoratet, men vi mener de forholder seg til en forskrift fra forrige århundre, sier Olsen.

Hun vil gjerne vite for hvor lang tid det er gitt dispensasjon til å frakte mennesker med denne båten i rutetrafikk.

– Hvis vi ser på hvilken ilandstigning skoleelevene fra Pollen må foreta for å komme seg trygt hjem eller for å komme seg ombord og til skole, så synes jeg ikke dette vitner om særlig god universell utforming, sier Bjerkan Olsen.

Hun forteller at båten også har høye kanter man må forsere, om man vil sitte i salongen. Og det er en trapp inne i båten som ikke har rekkverk de tre nederste trinnene.

TRAPPA: Denne trappa opp til øverste salong mangler rekkverk på de tre nederste trinnene og det er også en høy kant opp til sitteplassene fra nederste dørken på «Nordic Sky», som fylkeksommunen omtaler som skyssbåt, ikke hurtigbåt. Foto: Maureen Bjerkan Olsen

Nokså umulig

Hun mener det er helt umulig for blinde å ta seg ut til Rognsundstedene med denne båten. Skulle man være bevegelseshemmet, så er det ingen steder å gjøre av rullestol eller rullator. Det er heller ingen steder å lagre barnevogn, annet enn å surre det fast på akterdekket.

– Det er ei lita luke på båten der man kan stue inn bagasje, men her er det ikke mye plass, så man får ingen større gjenstander inn i lasterommet. Skulle det komme en rullestolbruker som skal med båten, så må mannskapet bære vedkommende ombord, og på kaia igjen ved ankomst. Må man hoppe fra baugen og inn på kaia eller i leideren, så har det også betydning om man er lang eller kort i føttene, sier blindeforbundets representant.

– Båten er rett og slett ikke universelt utformet og når man kommer seg inn i båten, så er det en bratt trapp opp til øvre salong. Hit vil det neppe være mulig å komme seg med en førerhund eller med rullestol, for den saks skyld. En førerhund kan heller ikke klatre i en leider, spør du meg, så dette er ikke godt nok. Og jeg tenker at de som ikke er vant til båt, de vil ikke ha muligheter til å komme seg ombord i det store og hele, så dette er strykkarakter, sier Bjerkan Olsen.

Bygdelagene også

Siden bygdelagene i Rognsund har tatt opp spørsmålet om godkjenningen av skyssbåten, så hektet Blindeforbundet seg på og ønsket å foreta en kvalifisert undersøkelse av hvorvidt båten er såkalt universelt tilrettelagt.

– Nå vi gjør en slik aksjon som vi kaller det for, så drar vi ikke bare på en tur helt på lykke og fromme, vi observerer, fotograferer og gjør undersøkelser. Og det er noe vi kan, så når turen med Nordic Sky er gjennomgått og vi har laget en rapport, da vil det bli mulig også for andre instanser å lese om hvilke funn vi gjorde på turen, hva vi mener kan forbedres, hvis det kan forbedres, og vi vil påpeke de forholdene vi mener er kritikkverdige, sier Bjerkan Olsen.

Hun viser til at Nordic Sky hadde en grunnstøting ved Finnøy utenfor Molde i 2008, den 20 november. Da ble det slått hull i skroget, for båten har bare enkeltskrog.

– Denne båten er ikke godkjent for å gå inn i Altafjorden og årsaken til det er faren for å støte på is, men båten brukes likevel til å frakte unger med ute i fjorden. Jeg spør meg rent personlig om det er slik at fylkeskommunen venter på at det til slutt ikke skal være noen skolebarn igjen å frakte, slik at de slipper å drifte denne båten. Etter vår mening i Blindeforbundet er det fylkeskommunens klare ansvar overordnet å sørge for at persontransporten skjer med en båt som er forsvarlig og beregnet til det bruket den brukes til, sier Bjerkan Olsen.

– Lei av å lage oppstyr

I et åpent brev til Finnmark fylkeskommune, toppolitikere i Finnmark og Boreal, stilte de en rekke spørsmål knyttet til sambandet mellom Storekorsnes og Kvalfjord på Stjernøya og Altneset på Seiland. De skrev at de var lei av å lage oppstyr rundt rutetilbudet, men: «når  Skolebåten Nordic Sky også er blitt satt inn for å betjene rute 310. På denne årstiden i landvindskuling og mye frost, er denne båten, uansvarlig å sende i rute 310 AltafjordXpressen. Ved flere anledninger har den ikke tatt hele ruta inn til Alta, kun til Storekorsnes. Dette har medført at endel reisende har valgt og ikke reise.», skrev bygdelagene.

Tvedt og Bergly stilte spørsmålstegn ved lovligheten av kutt i hurtigbåtanløpene og spurte slik: «Kan dette være lovlig i hht. kontrakten mellom Finnmark Fylkeskommune og Boreal ?»

Nå har assisterende samferdselssjef Jørgen Blix og ruteplanlegger Lars Engerengen svart til Alta kommune at Nordic Sky er satt inn for å betjene skoleskyssen, mens øvrig passasjertransport er ment å benytte AltafjordXpressen.

I brevet fra fylkeskommunen heter det at båten primært skal brukes til skoleskyss, men også sekundært som supplement til AltafjordXpressen inn til Storekorsnes, etter ønske fra området.  «Det kan her nevnes at fartøyet «Nordic Sky» fases ut i løpet av 2018, med bakgrunn i fylkestingets vedtak i sak 40/17, med sammenslåing av rutene 310 og 340», skriver Blix.

Nordic Sky er godkjent av Sjøfartsdirektoratet og i denne ligger samtidig kravet om universell utforming. Blix og Engerengen skriver at håndbagasje skal oppbevares mellom stolrekkene i salong. Sykler surres på akterdekk eller toppdekk. Tyngre bagasje eller gods stues i lasterom med nedgang fra salong ved hjelp av skipets mannskap, skriver de. Det kan i tillegg benyttes aktre dekk utvendig.

«Brann- og eksplosjonsfarlig last skal ikke fraktes om bord på fartøyet. Det har så langt ikke vært behov for å frakte elever som er avhengig av rullestol, men dersom dette behovet skulle dukke opp, har rederiet godkjent bærestol for rullestolbrukere som vil stilles til rådighet om bord», heter det i brevet.

Samferdselskontoret mener Nordic Sky er godt egnet som skoleskyssbåt, og de er klar over utfordringene knyttet til universell utforming rundt de gamle trekaiene i området.

«Vi fokuserer på å bygge ut nye kombibåtkaier og flytekaier. Dette holder vi en stadig dialog med kai-eierne om, både de kommunale og de private», skriver samferdselskontoret.