– Det skjedde ikke stort annet enn at det ble enighet om å danne en arbeidsgruppe, hvor de ulike brukergruppene av veien, samt Fefo og Alta kommune, skal være representert. Men dette vil uansett ikke skje før til høsten, fordi Jordskifteretten ikke har tid før, sier Bjørnar Bull fra Bollo hytteforening, som deltok under tirsdagens møte med Jordskifteretten.

– Det var ikke mange på møtet, de fleste hadde sikkert glemt det, sier Bull om møtet som det var sendt ut varsel om før jul, til blant annet samtlige hytteeiere.

SMØRER SEG MED TÅLMOD: Bjørnar Bull i Bollo hytteforening belager seg på nye år med venting for løsning på Bolloveien. Foto: Privat

Elendig forfatning

Situasjonen rundt Detsikaveien eller Bolloveien, alt ettersom, har lenge stått i stampe, i påvente av at Jordskifteretten skulle ha tid til å ta tak i saken. Det som er stridens kjerne er at veien er i elendig forfatning og krever oppgradering, med påfølgende vedlikehold. Problemet er bare hvem som skal ta ansvar for dette.

Hytteforeninga har pekt på Fefo, som tjener penger på salg av hyttetomter og festeavgift i Bollo, men også på kommunen.

– Ja, de bør jo også ta et ansvar for sine innbyggere og ivareta allmennhetens interesser, mener Bull.

Leder i Bollo hytteforening, Erlend Lillemoen, har tidligere sagt til Altaposten at dersom kommunen ikke ønsker at veien skal bli sperret for allmenn ferdsel, bør de også ta sitt ansvar og bidra økonomisk.

Tror veilag kan være en løsning

Leder for kommunikasjon og samfunns- kontakt i FeFo, ​​Eirik Palm, sier til Altaposten at det vil ta en stund før man kommer til enighet.

– Møtet i seg selv var greit. Partene fikk gått gjennom sine innspill og synspunkter. Inntrykket er at vi, som de andre partene er å finne løsning.

– En sak vi kan sammenligne med, er Tårnetveie-saken fra Øst-Finnmark. Her ende man med en fordeling i et veilag. FeFo fikk en andel, hytteeierne en andel, mens forsvaret og kommunen ble andre brukere.  Dette ser vi på en mulig ordning for Detsikaveien, sier Palm.

Vepsebol

For få år siden bevilget Alta kommune penger til utbedring av veien, som bare manglet toppdekke da pengene tok slutt. Kommunen stod på sitt og bevilget ikke et øre mer, selv om det bare dreide seg om en halv million for å kunne gjøre veien levedyktig.

Resultat ble som kjent at veien i løpet av en kort sommersesong var oppkjørt og 2,5 millioner kommunale kroner var bortkastet. Alta kommune nedklassifiserte deretter veien, til å bli en privat vei, noe som juridisk sett betyr at alle som bruker veien må sørge for vedllikehold.

Ifølge Bull i hytteforeninga brukes veien av både hyttefolk, caravanister, turgåere, scooterkjørere, skiløpere, hundekjørere, skiferdrivere, reineiere, sauebønder med flere. Og disse skal altså danne en arbeidsgruppe, som igjen skal enes om et veilag, hvor det skal nedfelles hvem som skal spytte inn hva.

– Ja, det blir ingen liten jobb. Dette er et vepsebol, fastslår Bull, som mener det er viktig å finne et system som står fast og som alle må forholde seg til.

– Hvordan er sakene løst i andre hyttefelt andre steder i landet?

– Andre steder i landet har man infrastrukturen avklart før man begynner å bygge ut hyttefelt, sier Bull.

– Tror du det blir en løsning på veisaken?

– En løsning blir det. Men dette kommer til å ta tid. Det er snakk om flere år.