Stor, større og den største av de alle er den nye bergingsbilen til Viking redningstjeneste i Alta. Karl-Otto Ingvaldsen jobber som bilberger for TSI Norway og er nok over gjennomsnittet interessert i store biler. Det merkes fort når han entusiastisk viser frem det nye «beistet» de holdt på å utruste forrige uke.

– Bilen er en Volvo FH 540 med en totalvekt på 28.000 kilogram og er over 10 meter lang. Det er en såkalt tandem med trekk på begge bakakslinger. Motoren er en Euro 6 motor. Det er den mest miljøvennlige dieselmotoren Volvo leveres med, blir vi fortalt.

For å sette 28.000 kg i perspektiv, veier en Tesla Model S (2015) 2.107 kilo. Med andre ord går det litt over 13 Teslaer på én Volvo FH 540.

GAMMEL TRAVER: Vikings bilpark består av mange biler, blant annet flere Volvoer. Foto: Birgitte Johnsen

Kan trekke det meste

– Mer moderne bil enn dette får du ikke, sier Karl-Otto med et stort smil om munnen.

På bergingsbilen sitter det to vinsjer. Den ene er på 30 tonn, mens den andre er på 24 tonn. Med en ekstra «blokk» kan kraften dobles.

– Da kan vi trekke 60 tonn. Fortsetter man slik, er trekkraften i teorien ubegrenset.

– Men, det er sjelden man trenger 50 tonn i trekkraft. Skal man vinsje en bil på 50 tonn som står fast i en bakke, så trenger man ikke mer enn kanskje 10 tonn i trekkraft. Har man et tippet vogntog, trenger man rundt 25 tonn trekkraft for å vippe den tilbake.

– Har dere noen gang trengt så mye som 50 tonn trekkraft?

– Hvis du husker gravmaskinen i Saltvika måtte det så stor kraft til, svarer Karl-Otto og legger til at det uansett er bedre med litt mer trekkraft, enn for lite.

Sikkerhet først

Karl-Otto forteller at den nye bilen ikke bare letter arbeidet, men gjør det også på en sikrere måte. Selv om bilen fortsatt er utstyrt med spaker for kontroll av blant annet vinsjen, kan de nå gjøre alt trådløst.

KAN FJERNSTYRES: Med en trådløs kontroll kan bergingsmannskapet styre vinsjen trådløst. Foto: Birgitte Johnsen

Med den nye konsollen rundt halsen forklarer han:

– Spaker begynner å bli gammeldags. Når man står med dem, har man lite kontroll på det som skjer bak bilen. I mange tilfeller kan man også stå utsatt til. Derfor har vi nå fått en ordentlig fjernkontroll man kan gå hvor man vil med. Det letter vårt arbeid og vi får en sikrere arbeidsplass.

– Nå kan vi, for eksempel, se under bilen vi vinsjer opp og forsikre oss om det går bra. Vi skal jo ikke skade mer enn det som allerede er, sier han.

Litt luksus også

I tillegg til å ha fått oppgradert og sikrere utstyr, har også komfortnivået økt betraktelig. Selv om mannskapet kanskje ikke bruker all verdens tid inne i førerhuset, står det ikke på utstyret her heller – både teknisk og praktisk.

– Vi har blant annet fått en fjernkontroll man kan justere bilen med.  I tillegg visere den vekt og alt annet man ellers trenger å vite, uten å måtte sitte i førerhuset. Finner man ut at bilen er ubalansert, og «ræva» må opp trykker man bare på knappen, forteller Karl-Otto entusiastisk.

– Så må du ikke glemme at Euro 6 motoren har automat giring. De nye automatkassene er såpass bra at man nesten ikke kan gire like bra manuelt. Det betyr også at vi kan ha fokus på speil og bilen man har med seg, som igjen er med på å gjøre jobben vår sikrere.

– Hva annet er nytt?

– Vi har fått kjøleskap og kaffekoker integrert i førerhuset, skratter Karl-Otto.

FLOTT FØRERHUS: Førerhuset i Volvo FH 540 er topp moderne med alle fasiliteter som trengs for å være på veien, også i lengre perioder. Foto: Bjarne Krogstad