– Hva hvis dette hadde skjedd i Tollevika eller mellom bebyggelsen på Elvebakken? At Vefas kom og etablerte et avfallsdeponi, hvor det skulle kjøre tungtransport i skytteltrafikk forbi husene, og hvor det skulle støye og støve fra et deponeringsanlegg hver eneste arbeidsdag året rundt, spør Solveig Thomassen, søster Siv Kristin Thomassen og nyvalgt bygdelagsleder Lene Håkegård.

Solveig Thomassen fortsetter :

– Skal vi betale prisen for at Vefas ikke får fylt opp sine lokaler? Kanskje de heller burde prøvd å selge lokalene, slik at de får råd til på opprette bilopphuggeri på Stengelsen, hvor det er avsatt områder for denne type industri og hvor de allerede har virksomhet?

Vil øke ytterligere

Det er bare ett år siden beboerne jublet etter at Alta kommune satte en stopper for Vefas sine planer om å fravike reguleringsplanen for området og utvide den administrative virksomheten nede ved Frionor-kaia, til også å gjelde bilopphuggeri. Nå har Vefas gått videre med saken og søkt Fylkesmannen i Finnmark om tillatelse til å motta 1500 biler til opphugging årlig. I tillegg har de denne gangen søkt om å få motta og mellomlagre over 1000 tonn farlig avfall årlig.

– At de velger å gå videre etter at kommunen sa nei, med den begrunnelsen at det allerede er avsatt områder til denne typen industri oppe ved Stengelsen, og fordi dette ville føre til merbelastning på oss som bor her, er opprørende. At de i tillegg vil øke aktiviteten til å ta imot farlig avfall, noe som vil øke trafikken ytterligere, stiller vi oss meget kritiske til, sier de tre beboerne.

Fokus på miljø

Solveig Thomassen mener et avfallsanlegg i et boligfelt står i skarp kontrast til det miljømessige aspektet, som er så gjennomgripende i resten av samfunnet.

– Med de strenge miljøkravene som er i dag, synes jeg det er svært underlig om Vefas får gjennomslag for bilopphuggeri og mellomlagring av farlig avfall. Det er stort fokus på at man skal minimere forurensing og støyplager der folk bor og lever sine liv. Skal ikke dette gjelde for oss på Amtmannsnes, spør Thomassen, som har vært i kontakt med noen som driver bilopphuggeri et annet sted.

– De sier at det kommer masse støv, løse partikler og mye støy fra slik aktivitet. Det er jo nettopp derfor slik aktivitet skal legges utenfor bebyggelse.

Samlet inn 75 underskrifter

Det bor i dag omlag 500 innbyggere på Amtmannsnes og etter at det ble sendt ut høringsbrev har søstrene Thomassens far, Sverre Thomassen, gått fra dør til dør og samlet underskrifter for å protestere mot planene til avfallsselskapet.

– Han har gjort en fantastisk jobb og fått samlet inn 75 underskrifter, sier Solveig og Siv Kristin, som er vokst opp i bygda.

De forteller at det var en markert endring i trafikken da Vefas kjøpte de gamle fiskerilokalene i 2011.

– Ja, vi merket det helt tydelig. Trafikken økte enormt, og særlig etter at de begynte å parkere alle søppelbilene sine her nede, i stedet for oppe ved Stengelsen. Det durer søppelbiler inn og ut av Nesset døgnet rundt, hevder søstrene, som mener bydelen allerede er forringet som følge av Vefas sin etablering.

– Ja, det er ikke trivelig med alle søppebilene som kjører frem og tilbake, og med frakt av gamle kjøretøy og et avfallsdeponi i tillegg, vil dette bare bli enda verre.

30-40 tunge kjøretøy

Solveig Thomassen har finkjemmet søknadene fra Vefas og regnet seg frem til at trafikken vil øke dramatisk om avfallsselskapet får gjennomslag for planene.

– Med vårt overslag, så tilsvarer det 3000 kjøringer inn og ut av boligfeltet, og delt på 220 arbeidsdager, blir dette 13 kjøringer med tungtransport hver dag. Kjøring med farlig avfall tilsvarer ytterligere tre kjøringer per dag, pluss restavfallet med enda flere kjøringer. I tillegg kommer søppelbilene og kommunens egne kjøringer til og fra kontorene. Dette betyr at vi blir belastet med 30-40 kjøringer med tungtransport gjennom boligfeltet hver dag året rundt, sier Thomassen.

– Jeg ser at Vefas argumentere med at de har egen kai, men det er ingen krav til at de som driver med bilopphugging skal disponere egen kai. Vi har Alta havn til dette formålet.

Amtmannsnes har vært i media flere ganger på grunn av veien, som er klassifisert som svært trafikkfarlig. Det er som kjent ingen gang-og sykkebane rundt Statoil-svingen, noe som gjør strekningen svært risikabel for myke trafikanter.

– Barna våre har allerede en forferdelig utrygg vei å ferdes på når de skal til skolen eller til og fra aktiviteter. Med Vefas sine ønsker om utvidelse vil denne veien bare bli enda farligere, sier Lene Håkegård, som på vegne av bygdelaget vil levere inn protest mot planene.

Viss forståelse

Altaposten har konfrontert Vefas med frustrasjonen fra beboerne på Amtmannsnes og spurt om de har tenkt på dette i sine vurderinger av etablering av bilopphuggeri og mellomlagring av farlig avfall.

– Ja, vi kan til en viss grad forstå en slik frustrasjon. Men et bilvrakmottak på et annet sted i Alta vil generere mer tungtransport på Amtmannsnesveien enn en etablering på Amtmannsnes. Dette fordi kjøretøyene skipes ut over kaia der, og da må alle vrakene fraktes med lastebil. Vi antar at en liten økning som følge av at private vil levere biler ikke vil gi en urimelig ulempe for trafikantene, svarer styreleder i Vefas retyr, sier Monika Olsen.

Har vurdert salg

Olsen sier også at årsaken til at Vefas ikke etablerer bilvrakmottak oppe ved Stengelsen, hvor de allerede har aktivitet, er økonomi.

– En etablering på Stengelsmoen vil kreve mye større investeringer å få på plass og vi har vurdert dette som uhensiktsmessig rent økonomisk. Det er ikke noen gullgruve å drive med bilvrakmottak, men det er et stort behov for et mottaksanlegg i Alta. Det er pågang og oppfordringer til etablering fra innbyggere, bilforhandlere, politikere og andre, sier Olsen, som også påpeker at Vefas har egen kai til disposisjon på Amtmannsnes.

– Hva med salg? Har dere vurdert dette?

– Vefas Retur har vurdert flere alternativer for sin drift, herunder også salg av arealer. Området er regulert for industri og er det eneste næringsarealet som Vefas Retur eier, svarer styrelederen.

Høringsfristen til Fylkesmannen i Finnmark er 5. mars.