Å være lærer er en stram balansegang mellom det autoritære og det vennskapelige. Det fastslår lærerne Rakel Hunsdal Falsen og Egil Mofoss ved Alta videregående skole.

– Det er selvfølgelig viktig å ha en god relasjon til elevene, men du kan heller ikke være «bestevenn» med elevene, sier Hunsdal Falsen, som er tillitsvalgtsleder for lærerne ved skolen.

Medbestemmelse

Sist fredag var yrkesskoleelever fra Alta videregående invitert til dialogkafe i Alta i regi av RSK Vest-Finnmark, Alta videregående skole og Finnmark fylkeskommune. Her fikk de overfor ledende skolepolitikere og rektorer, si sin mening om hva de mener skal til for å hindre frafall i skolen. De 65 elevene hadde en rekke ønsker for hvordan en god skole bør være, men noe gikk igjen: Medbestemmelse, at læreren ser dem, lytter til dem og tar dem på alvor.

– Dette er ikke noe nytt, det er det de svarer i elevundersøkelser også, at de ønsker mer medbestemmelse. Og det er også et av satsingsområdene i skolen, sier Hunsdal Falsen.

Men så var det det med å få det til da. Lærer-duoen innrømmer at når man som lærer har krav på seg til at elevene skal klare kompetansemålene og bestå eksamen, er det lett å «safe» undervisningen.

– Det krever både tid og spillerom å gjøre ting på en annerledes måte og det kan være en utfordring å få til. Men vi er jo nødt å prøve, sier Egil Mofoss, nestleder for de tillitsvalgte.

– Når det er det elevene sier skal til for at de skal trives og få en god skolehverdag, må vi prøve å gjøre det beste vi kan. Selv ber jeg om tilbakemelding fra elevene, om hvordan de synes undervisningen min er. Så medfører det selvsagt at noen er fornøyde med å få jobbe individuelt, mens andre liker gruppearbeid, så det er også vanskelig å finne en løsning som treffer alle, sier Hunsdal Falsen.

Ikke så vanskelig

Hun mener at en del av ønskene elevene la frem under dialogkafeen burde være gjennomførbart.

– Som at elevene selv får velge om de vil presentere arbeidet sitt skriftlig eller via powerpoint. Der kan vi bli flinkere. Det handler mye om bevisstgjøring, mener læreren, som forteller at de i fjor brukte datasimulering i økonomifag.

– Vi simulerte bedrifter og det var veldig vellykket. Elevene var veldig motiverte og ingenting er artigere enn engasjerte elever, fastslår hun.

– Tilbakemeldingene fra elevene gikk også mye direkte på læreren. Det burde vel være mulig å gjøre noe med, uavhengig av ressurser og strukturer?

– Ny forskning viser at en god relasjon mellom lærer og elev er den viktigste faktoren for læring, så dette er det opplagt viktig å jobbe med. Men ikke bare det. Hele læringsmiljøet har stor betydning, sier Mofoss.

– Ikke minst er det viktig at elevene selv er bevisste på deres rolle for et godt læringsmiljø. Man kan se klasser hvor noen drar de andre med seg i negativ retning. Så det å bevisstgjøre elevene til selv å ta ansvar for et godt læringsmiljø er viktig. Selv om læreren selvfølgelig har hovedansvaret, påpeker Hunsdal Falsen.

– NYTTIG KUNNSKAP: Lærerne Rakel Hunsdal Falsen og Egil Mofoss mener elevens innspill er både nyttige og tankevekkende. Foto: Hanne Larsen

– En av elevene sa at en god lærer for henne er en lærer som er blid og hilser elevene en god morgen. Dette burde kanskje være opplagt?

– Ja det er ganske elementære ting og jeg tenker at en sur lærer har tapt. En sur lærer har ikke noe på skolen å gjøre, sier Rakel.

– Samtidig tror jeg at elevene også ønsker at læreren skal ha struktur og være litt bestemt, sier Mofoss.

– Men kan man ikke være både autoritær og blid? Både autoritær og omsorgsfull?

– Selvfølgelig, presiserer Mofoss.

– Det å åpne for diskusjon og refleksjon. Gjøres det eller kveles et hvert forsøk på å snakke utenfor oppsatt plan? Selv om det egentlig kanskje kunne ført til en fruktbar samtale?

– Jeg synes det er motsatt. At man nesten må hale ordene ut av dem, sier Rakel, som også forteller at elevene åpner seg på en helt annen måte når de får snakke under fire øyne med læreren.

– Vi har fagsamtaler med elevene og det er svært nyttig. Utfordringen er at det tar tid å prate med 30 elever hver for seg.

– Flott av Ingeborg

Både Mofoss og Hunsdal Falsen mener innspillene fra dialogkafeen er svært nyttig.

– Det er et supert initiativ av Ingeborg (Opgård Hågensen i RSK Vest Finnmark red.anm) å få myndighetspersoner fra hele fylket til å sette seg ned å lytte til ungdommen. Dette blir som en medarbeidersamtale og er noe helt annet enn en elevundersøkelse, der de bare sitter og svarer på et papir, sier hun.

– Det å ta elevene ut av skolen i seg selv er en verdi. Elevene inntar en helt annen rolle utenfor klasserommet, enn når de er inne i klassen, mener Mofoss.

– Det å gjøre ting med elevene på ettermiddagstid eksempelvis, er helt herlig, sier Hunsdal Falsen.