– Kjetil Solvik Olsen, hvor har du gjort av pengene til vei? Spør Svend-Ingvar Hoel Larsen fra Larsen Maskin & Transport i Hammerfest, men også valgt representant for MEF.

Maskinentreprenørene, fagforbundene og Alta næringsforening går nå sammen og krever noen hundre millioner til den nye E45 fra finskegrensen til Hammerfest. Med ny E45 kommer også de nye, store vogntogene seg frem og man hjelper en samlet handelsnæring og ikke minst fiskerinæringa.

– Vi krever at denne veien bygges. Får vi frem modulvogntogene hjelper vi alt næringsliv i Finnmark og Nord-Troms. Samtidig hjelper vi en samlet entreprenørbransje, sier Randi Pedersen, regionsjef i MEF Region Nord (Maskinentreprenørenes forbund).

For noen hundre millioner kommer man langt, for mellom 1,5 og 2 milliarder, får man bygd vei helt fra finskegrensen til Hammerfest.

Fredag møttes maskinentreprenører, MEF (Maskinentreprenørenes forbund), NAF (Norsk Arbeidsmandsforbund) og Alta næringsforening.

Veiene i Finnmark er ute av NTP og bransjen sliter. De ber om at E45 fra Finland til Hammerfest bygges. Det mest realistiske er kanskje å få til strekningen mellom Skaidi og Hammerfest, og Kløfta.

– Vi krever rett og slett at veibygginga settes igang, sier Pedersen.

E45: Veien har fått nytt navn. Nå krever en samlet maskinentreprenørbransje at veien fullføres slik at folk får arbeid, og de store vogntogene får plass. Foto: Kita Eilertsen

Vil møte Solvik Olsen

Nå vil de intensivere jobben mot politikerne og andre beslutningstakere. De vil prøve å møte kommunene gjennom regionrådene, og få til et eget møte med Kjetil Solvik Olsen.

– Vi må sørge for at han vet hvordan situasjonen er akkurat nå. Det er 1.000 kilometer fra Kirkenes til nærmeste veiprosjekt de har bevilget penger til. Det er ikke sikkert han har fått det med seg, sier hun.

– Kjetil Solvik-Olsen – se til Finnmark og Nord-Troms, sier Svend-Ingvar Hoel Larsen i MEF og Larsen Maskin & Transport i Hammerfest.

De vil også oppfordre stortingspolitikerne fra Finnmark om å ta tak i E45-utbygginga. Samtidig vil de oppfordre Statens vegvesen om å prioritere Finnmark for mindre prosjekter.

– Samtidig vil vi oppfordre alle kommuner og fylkeskommunen til å lyse ut prosjekter de måtte ha, akkurat nå. Bransjen trenger det, sier Randi Pedersen.

Vil ha E45 inn igjen

Og selv om den nye NTP (Nasjonal transportplan) er lagt, gis det ekstrabevilgninger i Stortinget i juni.

– Vi håper å få dem til å snu. Det er det som er Finnmarks mulighet, sier Randi Pedersen.

Prosjektet var nemlig inne i den opprinnelige Nasjonale transportplanen (NTP), men falt ut da den skulle vedtas. Det meste av veibevilgningene i nord gikk til Helgeland, Sør-Troms og Harstad.

– Nå er den søkk borte. Og det enda denne veien er ferdig prosjektert, sier Pedersen.

– Det eneste nye som kom inn i NTP, var Skarvbergtunnelen og punktutbedring på E45 (RV94). Resten går til å fullfinansiere allerede påbegynte og ferdige prosjekter, sier Hoel Larsen.

– Krever dere penger til veibygging?

– Vi vil ikke ha penger, vi vil ha arbeid, sier Opgård.

– En skal også huske på at akkurat nå er også prisene lave, så man ville få mye vei for pengene, sier Marit Nilsen i NAF.

Folk sies opp og vogntog kommer ikke frem

Maskinentreprenørene sliter når det ikke er veibygging. Det er dobbelt så mange permitteringer som vanlig på denne tida av året. Mange snakker om hvordan svingningene slår ut for dem.

Hos Jan Opgård AS har de sagt opp 15 mann.

– For oss arbeidsgivere er det greit, vi tilpasser oss. Men jeg synes synd på de ansatte som nå ikke har arbeid, sier Jan Erik Opgård.

– Dette rammer mange unge familiefolk. Det har blitt et samfunnsproblem, sier Arne Berg.

Anleggsnæringen er den største næringa i Alta.

– Hvis dette vedvarer vil det bli et stort problem. Bransjen mister kompetanse, kommunen mister skatteinntekter og folk får mindre kjøpekraft, noe som rammer oss alle, sier Kjetil Kristensen, direktør i Alta næringsforening.

For maskinentreprenørene er selv små prosjekter i kommuner langt unna hjemkommunen blitt attraktive i ei vanskelig tid.

Modulvogntog på 25 meter

Problemene i Finnmark vises særlig med innføringen av nye, større vogntog. Modulvogntogene på 25 meter kan rett og slett ikke kjøre her. De må stoppe på grensen og laste om. Dette fordyrer transporten i Finnmark.

– Selv om det ellers er god verdiskapning, så ødelegger de høye transportkostnadene for hele næringslivet, sier Kjetil Kristensen.

Veiutbygging løsningen

Bransjen mener det er faretruende for hele næringsutviklinga at veibygginga stopper opp.

– Utviklinga kan stoppe opp. Dette går ut over hele næringslivet, kommunene og hele befolkningen. Det svekker kjøpekraften, sier Kjetil Kristensen, oppriktig bekymret for bransjen og for handelsnæringa i Alta.

– Det går også ut over lærlingesituasjonen. Folk tør ikke å ta inn lærlinger når de ikke har jobb til dem, sier Arne Berg.

– Har de glemt Nord-Norge når det gjelder veiutbygging?

– De bruker mye penger i Nord-Norge. Men Finnmark og Nord-Troms kommer dårlig ut. Det er det vi vil ha en endring på, sier Svend-Ingvar Hoel Larsen fra Hammerfest.