Grieg Seafood Finnmark skal skifte ut alle sine ni båter og MS Storfjell som forleden lå i Saltvika for siste tekniske oppdatering er båt nummer sju i rekken. Båtene bygges hos Promek AS på Smøla, som får skryt av de ansatte hos Grieg for å lage båter som passer til formålet. Utskiftingen av røkterbåter har pågått en tre-fire års tid og katamaranen som er både bred og lang, vil i følge mannskapet være en særdeles god arbeidsplass ute på anleggene.
Oppgradering
– Denne skal tjenestegjøre på lokaliteten Davatluft i Stjernsundet, med nattkvarter ved Grieg sitt anlegg på Nyvoll, forteller lokalitetsleder for Davatluft, Reidar Ingebrigtsen. Han betegner den 14,99 meter lange og 8 meter brede røkterbåten som det største de kan bruke som røkterbåt ute på merdene. Båten har 2x380 hesters Scania motor. Og med denne motorkraften gir det «balja» et fraskyv på 17 knop.
– Scaniamotorene har vi god erfaring med og Nogva som leverer motorene gir oss god service. Båten er utstyrt med kran som kan løfte 50 tonn og spesielle platelåsesystemer for å sette fast ankringsringene når nøtene løftes opp.
Raimond Olsen som er Grieg Seafood sin tekniske leder for sjøvirksomheten gir mannskapet opplæring i alt det tekniske ombord. Lokalitetsleder Ingebrigtsen og røkter Øystein Henry Thomassen hentet båten på Smøla og har gått nordover leia med den, så de har fått prøvd ut det meste.
Stor investering
– Grieg investerer altså nærmere 100 millioner i de nye dagrøkterbåtene, som dere kaller det?
– Ja, MS Storfjell kostet cirka 10 millioner kroner. Det er fire litt mindre båter som leveres med alt utstyr, så totalt er det snakk om et sted mellom 80 og 90 millioner kroner i nyinvesteringer. Denne båten er rett og slett en arbeidsbåt. Her er ikke køyer, men et lite arbeidsrom, toalett og i styrhuset er det sitteplasser og kaffekrok, fastslår Raimond Olsen.
– Når vi går fra Nyvoll, der båten ligger når vi ikke er på anlegget, går det et sted mellom 40 og 45 minutter ut til lokaliteten. Båten tåler godt forholdene i dette havområdet, der Rognsundet, Vargsundet, Stjernsundet og Altafjorden møtes. Der kan det være en del tullsjø, men den eneste begrensingen for katamaranen er hvis det er motsjø, sier Reidar Ingebrigtsen.
Ute på anlegget
Skipper på MS Storfjell og røkter på Davatluft, Kim Rune Pakarinen skryter av forbedret sikkerhet ombord.
– Vi er på plass ute på anlegget med katamaranen og da er det de daglige oppgavene med røkting av laksen som står på programmet. Vi har oppsyn med anlegget, ser over at alt er som det skal være og vi foretar forefallende arbeid. Så er det hver tredje måned en større inspeksjon. Når vi har fått denne nye båten, med den nye kranen og sikkerhetsutstyret for heising og låsing av fortøyninger og merder, så har arbeidsplassen blitt betydelig mye sikrere. Det nye utstyret, som er både større og sikrere, betyr en tryggere arbeidshverdag for oss som er røktere. Og sikkerheten blir tatt på høyeste alvor, sier båtfører Pakarinen.
– Har dere aldri arbeidsuhell?
– Ikke noe av betydning. Det eneste vi har hatt er noen fall på glatte flater, folk sklir på isen, men det har ingenting med båtene å gjøre, sier røkteren. Sammen med lokalitetssjef Ingebrigtsen og røkter Øystein Henry Thomassen klargjør de nå oppdrettskatamaranen for hverdagen på lokaliteten Davatluft.