For første gang i historien har elevene i Finnmark blitt spurt om hva de mener skal til for å få en god videregående skole, som hindrer at elever slutter. Det skjedde fredag 16.februar da RSK Vest-Finnmark i samarbeid med Alta videregående skole og Finnmark fylkeskommune inviterte 65 andreårselever fra ulike yrkesfaglinjer ved Alta videregående skole til diaologkafe, sammen med lokale og regionale skolepolitikere og skoledere.

Elevene fikk brukt god tid i mindre grupper til å legge frem sine synspunkter og resultatene lot ikke vente på seg.  Man skulle kanskje frykte at når 65 ungdommer fritt får legge frem sine ønsker skulle løsningene bli dyre og uoverkommelige, men det var heller tvert imot. Det som gikk igjen var lærerens, men også foreldrenes rolle.

Må fortsette å bry seg

Oppsummeringen på slutten av dagen konkluderte blant annet med at foreldrene må bry seg og anerkjenne elevene også når elevene kommer opp i videregående. De må fortsette å spørre om hvordan skolen og hverdagen er, og at foreldre må fremsnakke skolen også i videregående, var noe av det som kom frem. Noen foreslo kurs for foreldre, og andre etterlyste bedre samarbeid mellom skole og hjem.

Videre var lærerens rolle viktig. At elevene føler seg inkludert, tatt på alvor og fremfor alt at læreren bryr seg om dem og tar seg tid til å snakke med dem. "Den genuine interessen om meg som person er borte i vgs", sa en av elevene.

– Dritt, men nødvendig

Av andre ting som kom frem var borteboernes situasjon, hvor det ble foreslått mer kostnadskrevende tiltak som gratis frokost, lunsj og middag. Andre mente at en liten lønn for praktisk utdanning kunne virke motiverende.  "Bokostnadene må ned, utdanning er ikke bare for de med rike foreldre".

Ellers var flere av elevene klare på at motivasjonen for å gå på skolen var fremtidig jobb og lønn. Elevene lot til å forstå at arbeidsmarkedet i dag krever utdannelse. Fraværgrensa ble beskrevet som "noe dritt, men likefullt nødvendig".

Bedre informasjon om hva som venter på videregående, mens man går på ungdomstrinnet, var også et savn blant noen. At foreldre presser elevene til å gå på skolen var en grunn til at enkelte orket fullføre. Medias rolle ble påpekt som viktig av en.

For mye lærerstemme

Folkehøgskoler bør fremsnakkes, mente en elev, som selv hadde hatt stor nytte og glede av dette, men som bare ved en tilfeldighet hadde oppdaget at det var en mulighet.

Mye teori og for liten praksis var noe som gikk igjen og flere mente at lærerens rolle overskygger elevene. Eller som en sa det: "Altfor stor vekt på lærebok og lærerstemme".  Oppdaterte, ikke utdaterte lærere som tør å være mer muntlig. Lærere med erfaring og lærere som er forberedt til timen. Det å få tilbakemeldinger umiddelbart og det å føle mestring er viktig.

Yrkesfagene får for liten postiv oppmerksomhet, mente en elev, mens  andre mente at tilbud om motivasjonssamtale kan bidra til å hindre frafall.  Ta i bruk mer folk fra næringslivet for å øke motivasjon og variasjon er viktig, og ikke minst venner.