– En god lærer er en som hører deg, ser deg og bryr seg om deg. En som har godt humør og smiler og sier «god morgen» på starten av dagen, sier 18 år gamle Bente Pedersen, andreårs yrkesfagelev ved Alta videregående skole.

Klassevennine Mia Helen Røde er helt enig. I tillegg er hun opptatt av lærere som inkluderer elevene og som tør å slippe seg løs fra tavla.

– At vi kan medvirke til hvordan skolehverdagen skal være og at det ikke bare blir å sitte hele dagen ved en pult og skrive og skrive, noe man glemmer etter to dager. At man gjør flere praktiske oppgaver, gjør noe fysisk, som sitter i nevene og hodet etterpå. Det at vi også skal kunne komme på skolen og vite hva som skal skje den dagen, ikke bare det som står på timeplanen, er viktig, mener 23-åringen.

Historisk opplegg

Det høres kanskje rart ut, men for første gang i Finnmark-skolens historie er elevene selv invitert til å få snakke om hva de mener må til for at skolen skal bli et sted de ønsker å være.

– Ideen tok til etter at jeg over mange år har deltatt på skolefaglige konferanser, og hvor de «høye herrer» har diskutert frafallsproblematikken, uten at noen har spurt ungdommene. Jeg kom så over en rapport fra Telemark om dialogkafeer og gode erfaringer med å spørre ungdommen selv, og slik kom dette i gang, sier leder for RSK Vest-Finnmark Ingeborg Opgård Hågensen.

ARRANGØRENE: Ingeborg Opgård Hågensen (t.h) i RSK Vest-Finnmark hadde fått med seg Finnmark fylkeskommune ved Svein Tore Jakobsen og Alta videregående skole ved Birgit Simensen til å arrangere dialogkafeen. Foto: Hanne Larsen

I samarbeid med Finnmark fylkeskommune og Alta videregående skole inviterte RSK Vest-Finnmark 65 andreårselever fra ulike yrkesfag ved Alta videregående skole til dialogkafe ved Thon hotell fredag i forrige uke. Hensikten var at elevene skulle få snakke direkte til og med beslutningstakere og skoleledere i fylket.

De som møtte elevene og som hadde fått rollene som «kafeverter» var Johnny Ingebrigtsen, hovedutvalgsleder for kompetanse i Finnmark fylkeskommune, hovedutvalgsleder for oppvekst og kultur i Alta kommune, Hilde Søraa, folkehelsekoordinator i Alta kommune, Gjermund Abrahamsen Wik, ordfører i Alta Monica Nielsen, Margunn Blix, assisterende fylkesopplæringssjef i Finnmark fylkeskommune, Lena Johansen, leder for PP-tjenesten i Alta kommune, rektor ved Alta videregående skole, Inger Persen og rådgiver for yrkesfag ved Alta videregående skole, Børge Kjellmo.

Imponerte Johnny

Dialogkafeen var lagt opp med flere store rundbord, hvor elevene hadde en kafevert med seg på hvert bord. Etter 20 minutter med diskusjon og drodling rundt temaene hva en god skole er, hva en god lærer er, hva som skal til for at elevene vil gå på skolen etc., rullerte elevene, mens vertene ble sittende igjen, slik at de til sist hadde vært i kontakt med alle elevene og vice versa.

– LYTT TIL MANNSKAPET: Johnny Ingebrigtsen, hovedutvalgsleder for kompetanse i Finnmark fylkeskommune, mener det er en selvfølge å lytte til mannskapet. Som vil si til elevene i denne sammenhengen. Foto: Hanne Larsen

Kafevert Johnny Ingebrigtsen var etter halvgått løp søkkimponert over både opplegget og elevene.

– Jeg kommer helt tett innpå elevene og føler det nesten som om jeg er i en medarbeidersamtale. Dette skulle skolene gjort i enda større grad. Jeg ser hvor viktig det er at elevene får et forum hvor de på en mer åpen og fri måte kan fortelle om de indre tingene i klassen, sier SV-politikeren fra Gjesvær.

Han legger til:

– Dette må vi utvikle videre, at elevene tas med i det videre arbeidet. Dette er kloke ungdommer som vi skolepolitikere, lærere og skoleledere kan lære mye av. Jeg er overrasket over hvor mange kreative og kritiske innspill som har kommet.

– Man skulle kanskje tro at når ungdommen selv skal få si hvordan de vil ha det, så ville det komme mange dyre og krevende omlegginger. Men det er ganske enkle ting egentlig ut fra jeg hører?

– Ja, nå har jeg vært gjennom den tredje gruppa og det er det samme som går igjen: Jeg har vært skipper på båt i 37 år og det handler om å la mannskapet få være med å bestemme. Og det er det ungdommen ønsker. Evner vi å lytte til hva ungdommen selv ønsker og møte dem på de små tingene de ber om, så vil vi få dette mye bedre til. Flere sier det rett ut: «Hadde bare læreren hørt litt mer på oss og hadde vi fått lov å slippe oss løs, eksempelvis på restaurantfag, så hadde vi kunne tatt frem kreativiteten», forteller Ingebrigtsen.

– Hvordan kan det gjøres?

– Dette er begynnelsen på noe som vi må utvikle videre. Allerede har vi fått noen aha-opplevlser som vi må ta med oss videre, sier SV-politikeren.

– Ikke bare jatte med

Bente Pedersen synes det er stas å bli invitert til dialogkafeen.

– Det er veldig fint at vi får sagt synspunktene våre. At det vi mener har betydning, sier 18-åringen,  som forteller at nettopp det med å bli tatt på alvor er noe hun savner i skolehverdagen.

– Jeg synes det veldig viktig at alle skal kunne komme med synspunktene sine. Det er ikke slik at det bare er lærerens synspunkter som er de rette, sier Bente.

– Hvordan må læreren legge opp undervisningen for at du skal synes det er bra?

– Vi må få bestemme litt mer over hvordan vi eksempelvis vil presentere arbeidet vårt. Om vi vil lage en innlevering eller en powerpoint eller noe annet. At vi får bestemme litt sjøl, innenfor visse tøyler.

Mye tavleundervisning

Mia Helen Røde synes undervisningen ofte blir litt gammeldags.

– Ja, dem er litt for dårlig å tenke i nye baner. Det blir mye tavleundervisning. De fleste lærerne våre er jo 40 pluss og kjører sine egne rutiner fra hvordan det var da de var små. Jeg synes ikke de er flinke nok til å tilrettelegge for de ulike elevenes behov. Eksempelvis kunne kanskje en veldig praktisk anlagt elev, fått en mer praktisk undervisningsform, men det er ikke alle som klarer å tilrettelegge for det, sier Røde.

Dialogkafeen har gitt jentene forhåpninger om en mer motivernede skolehverdag.

– Jeg forventer at det blir forandringer. At lærerne blir flinkere til å høre etter og flinkere til å gjøre noe med det. Og ikke bare jatte med oss, sier Bente.