Knut Haarvik, kommunikasjonsrådgiver, Luftambulansetjenesten HF, har på oppdrag fra Altaposten framskaffet data på pasienttransporten 31.12 2017. Ut fra statistikk fra Luftamulansetjenesten tyder alt på at dette ikke var et enestående tilfelle av lang transporttid og venting på fly. Haarvik forklarer hva som skjedde:

– Ambulanseflyet med døgnvakt i Alta (Alta I) var denne kvelden/natta i Hammerfest på akutt oppdrag med en pasient fra Alta. Under oppdraget kom det inn et hasteoppdrag til Sørkjosen. Alta I, var da nærmeste tilgjengelige ressurs og ble derfor sendt dit. Når det nye akuttoppdraget i Alta kommer inn velger flykordineringssentralen (FKS) å kalle ut flyet i Tromsø som da er nærmeste og raskeste ledige ressurs.

Tidsdatane:

Dette er de fly-operative dataene vi har på (AMK nr. 7029) – Akuttoppdrag, Alta – Tromsø 31.12.2017:

-00:24 FKS ble varslet/fikk inn oppdraget.

- 00:46 ble besetning på Tromsøflyet varslet.

- 01:16 tok ambulanseflyet av fra Tromsø.

- 01:46 ankommer de Alta.

- 02:08 tar flyet av fra Alta med pasient.

- 02:41 lander de i Tromsø der bilambulansetjenesten overtar pasienten.

– Oppdraget er som dere ser løst innenfor de hastegradene/tidsrammene Luftambulansetjenesten og FKS jobber ut fra, påpekes det fra Luftambulansetjenesten.

Tar tid

Det er også en myte at luftambulanseflyene står klar og kan ta av straks det kommer inn hastepasienter. Ut fra internasjonale luftfartsregler må gjøre ganske mye før flyet kan ta av: Hente inn værrapporter, få GO fra piloten, skaffe klarering for landing ved to flyplasser(destinasjon og alternativ destinasjon). innhente praktiske opplysninger om flygningen og få godkjent flyplan, skaffe klarering for takeoff hos den internasjonale flykontrollsentalen i Brussel, få SLOT tid på lokal flyplass.

Statistikk:

– I 2016 hentet ambulanseflyene totalt 616 pasienter i Alta.

– Ca. 40 prosent av oppdragene med pasient fra Alta er akuttoppdrag med hastegrad rød.*

– Ca. 90 prosent av alle oppdrag i Alta utføres med flyene som er stasjonert i Alta.*

– Ca. 10 prosent  av alle oppdrag i Alta utføres med fly fra andre baser. *

– Drøyt 50 prosent flys til Hammerfest. *

– Drøyt 40 prosent fly til Tromsø. *

– Knapt 10 prosent flys til andre sykehus.*

Flybruk

Rundt to tredeler av oppdragene til de to flyene i Alta er oppdrag med pasient som blir hentet andre steder.*

Bare om lag en tredel av oppdragene til de to flyene er oppdrag med pasient ut fra Alta.*

I snitt har døgnflyet i Alta ett oppdrag mellom klokken 23.00 og 07.00  hver andre natt. * (Det er med andre ord ikke så ofte vi flyr pasienter ut fra Alta når det er natt.)

I 2016 løste de to flyene vi har stasjonert i Alta totalt 1788 oppdrag.  Av disse var:

  • 412 akutte oppdrag

  • 435 hasteoppdrag

  • 128 vanlige oppdrag

  • 813 bestilte oppdrag

Haarvik forklarer også litt om hastegrader og responstid i ambulanseflytjenesten for våre lesere.

  • Rød (akutt): Oppdraget iverksettes umiddelbart så sant det går, oppdraget skal iverksettes innen en time fra vår flykoordineringssentral (FKS) er varslet.

  • Gul (haster):  Oppdraget skal iverksettes innen tre til fire timer fra FKS varsles. Ofte skjer dette langt raskere.

  • Grønn (vanlig): Oppdraget iverksettes innen 12 til 24 timer fra FKS varsles. Iverksettes som regel dagen etter varsling til FKS.

I tillegg kommer bestilte oppdrag: Iverksettelse av bestilte oppdrag har ingen klar tidsbegrensing. Som regel iverksettes de dagen etter eller nå kapasiteten gjør det mulig.

*(Gjennomsnitt i prosent målt over fire år fram tom. 2015)