KrF-topp i Alta, Knut Klevstad, rister bare på hodet av at helseministeren og stortingspolitikere beskriver akuttilbudet i Alta som godt og forsvarlig, samtidig som det nå dokumenteres ut fra faktisk hendelse at det tok tre timer å få en pasient med potensiell livstruende skade/sykdom til sykehus.

– Jeg og mange blir ganske oppgitt. For kort tid siden var toppoppslaget på NRK Dagsrevyen at det kan ta en par timer for pasienter som har besøkt sykehus i Oslo å få taxi. Det er ferdigbehandlede pasienter. Når det tar tre timer å få livstruede pasienter til UNN, er det altså greit så lenge det er i Finnmark, påpeker Klevstad.

Tall på bordet

Altaposten har møtt mennesker, både i helsevesenet og pasienter, som ut fra egne erfaringer har opplevd at ambulanseflyet som skal frakte de til sykehusbehandling ikke er der og kan få pasienten til sykehus i situasjoner der sekunder og minutter teller. Noen har stått fram, andre makter det ikke. Natt til nyttårsaften skjedde det samme. Det har gitt Altaposten sjansen til å dokumentere tidsforløpet med tall som etter hvert er oppgitt av flyambulansetjensten, tall som er hentet rett ut fra loggen.

AMK ble varslet åtte minutter over midnatt og pasienten ble med ambulansebil raskt transportert til Alta helsesenter hvor legen konstaterte svært alvorlig og akutt sykdom. Pasienten fikk høyeste hastegrad. Legen bestilte fly klokken 00.24 via flykoordineringssentralen i Tromsø. Først 01.46 ankommer flyet Alta, og 22 minutter senere tar det av. Klokken 02:41 lander de i Tromsø der bilambulansetjenesten overtar pasienten. Samtlige klokkeslett hvor flyet er involvert er bekreftet av Flyambulansetjenesten. Pasienten selv har gitt oss tidspunkt for melding til AMK og når vedkommende kom inn dørene på UNN, rundt klokken 03.00.

Ble feilinformert

Alt tyder på at pasienten denne gang reddet seg unna varige skader eller men, tidsmarginene til tross. Men tilfeldighetene kunne like godt ha endt opp med at det var en pasient som var avhengig av å komme kom seg raskt til sykehusbehandling.

Ap-veteran Alf Bjørn mener den eneste konklusjonen som nå kan trekkes er at Stortinget er grovt feilinformert og har fattet vedtak på feilaktig grunnlag.

– Til alle de på Stortinget som under dok-8-behandlingen fra Stortingets talerstol holdt fast ved at akuttberedskapen i Alta var god, og at det stod fly klart for å få pasienten til sykehus ved stenge veier eller ekstra hast: Mener dere at Alta har en forsvarlig akuttberedskap når en kan risikere å vente i timer på å komme til akuttbehandling? Dersom du selv, eller en av dine nærmeste, var i en situasjon der det stod om livet, hvordan ville du opplevd å vente i timer på hjelp?

Skuffet

Bjørn er dypt skuffet over en partiledelse, som han mener holder 25.000 innbyggere i Alta/Kautokeino for narr.

– Partileder Jonas Gahr Støre har på NRK-programmet «Torp» uttalt at Alta får et «et fantastisk flott helsetilbud». Men hva er fantastisk med å vente i timer  når sekundene og minuttene teller. Dersom det er korrekt at partiledelsen og fraksjonen i helsekomiteen ikke svarer når Altaposten stiller spørsmål om tre timers venting i en potensielt livstruende situasjon er et godt og forsvarlig helsetilbud, er det en skremmende arroganse og manglende empati for den situasjonen vi er i. Vi er ikke så glad i helseminister Bent Høie heller, men han stiller i alle fall opp og svarer for seg og regjeringen, klargjør Bjørn.

Ikke interessert?

Altaposten har stilt både Ap-fraksjonen i helsekomiteen, og partileder Jonas Gahr Støre skriftlig spørsmål om partiet står bak Helse Nords vurdering om at akuttsituasjonen i Alta er god og forsvarlig, samt gjentatte forsikringer om det samme fra helseminister og fra Stortingets talerstol. E-posten ble sendt i slutten av januar og det er purret flere ganger, både skriftlig og muntlig. Ingen svar, heller ikke tilbakemelding på når svar kan gis, eller om det vil bli svart. Sent torsdag kveld, etter at ordfører Monica Nielsen alarmerte partiets fraksjonsleder Ingvild Kjerkol, tok sistnevnte kontakt med Altaposten.

SVARER IKKE: Jonas Gahr Støre er skriftlig stilt spørsmål om akuttberedskapen og hans løfte i valgkampen om at Klinikk Alta skal ha en stedlig ledelse, en reell stedlig ledelse. Nå ansetter Finnmarkssykehuset en leder av Klinikk Alta. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Jeg har ikke vært kjent med henvendelsen fra Altaposten, og det er en selvsagt ting at vi skal stille opp og svare for Ap når det stilles konkrete spørsmål om viktige helsespørsmål for befolkningen. Det er bare å beklage, men dette har ikke nådd fram til meg før nå, sier Ingvild Kjerkol.

Hun kan ikke svare for hvorfor e-posten sendt til Ap-medlem Tore Hagebakken i helsekomiteen, og senere telefonpurring til han med bønn  om å videresende, ikke er gjort kjent for henne eller de øvrige i Ap-gruppa. Kjerkol  kan heller ikke gi noen forklaring på at partileder Jonas Gahr Støre verken gir tilbakemelding eller svarer på direkte spørsmål, også han etter flere purringer opp mot hans kommunikasjonsrådgiver.

Avventer svar

Ordfører Monica Nielsen vil ikke kritisere sin partileder Gahr Støre eller politikerne i helsekomiteen for manglende interesse og svar.

– Jeg må først høre hvorfor man ikke svarer og vil ta tak i det, sier ordføreren.

Hun vil ikke mene noe om Stortinget er feilinformert før hun har fått tilbakemelding fra sine partifeller på Stortinget.

Sjåstad svarte

Stortingsrepresentant Runar Sjåstad responderte raskt, i motsetning til sine partifeller på Stortinget.

– Ved skade/ sykdom av en slik art at pasienten må på sykehus er det viktig at pasienten stabiliseres og får en vurdering av sykdom/ skade  før man sendes til sykehus. Ved akuttsituasjoner hvor pasientene har livstruende skade/ sykdom er det avgjørende at responstiden er lavest mulig slik at pasienten kommer raskest mulig til sykehus for nødvendig oppfølging og behandling.

Det er avgjørende at Finnmarkssykehuset/Helse Nord har gode rutiner og at eventuelle avvik følges opp. På spørsmål om dagens tilbud er godt og forsvarlig må jeg vise til de faglige vurderingene som er gjort av storting, regjering, helseminister, Helse Nord og Finnmarkssykehuset, er svaret

– Må vurderes av personell

Høyres Marianne Haukland (Alta) har også blitt utfordret på spørsmålet om tre timers venting på å komme til sykehus er innenfor det hun som stortingsrepresentant ble opplyst om; et godt og forsvarlig akuttilbud i Alta.

– Hva som er ansvarlig tidsbruk på å frakte pasienter mener jeg må vurderes av helsepersonell. Samtidig har jeg forståelse for at pasienter kan oppleve lang ventetid som traumatisk. Men som politiker kan jeg ikke kommentere det generelle tilbudet utfra enkelte hendelser. I denne saken er det opp til fylkesmannen/statens helsetilsyn å vurdere om transporten har vært forsvarlig.

Altaposten gjorde Haukland oppmerksom på at vårt spørsmål ble reist ut fra uttalelser som ble gitt fra Stortingets talerstol, og at hun ikke ble utfordret kun basert på enkelt-hendelse.

– Har akseptabelt tilbud

Helse Nord har på sin side kommentert tilfellet med tre timers venting for å få sykehushjelp i en potensiell livstruende situasjon.

Helse Nord og direktør Kristian Fanghol svarte tidligere på Altapostens spørsmål:

– Er det et akseptabelt akuttilbud i Alta når pasienttransport ved akutt/høyt prioriterte tilfeller kan ta fra 45 minutter til to timer/tre timer å få pasient til sykehus?

– Alta har et godt og akseptabelt akuttilbud. Pasientene får stadig bedre behandling prehospitalt, er svaret.