– Nå gjør vi oss klare til sesongen. Vi har hatt guidekurs og holder på å rekruttere guider, sier Henriette Bismo Eilertsen i North Adventure.

17. februar braker det løs, med anløp av Aidacara.

– Vi har hatt to sesonger som har vært litt lavere, men nå er vi tilbake. Og så kommer det helt nye skip neste vinter, forteller Henriette Bismo Eilertsen i North Adventure.

Først kommer Aidacara med 1300 passasjerer, deretter er det Saga Pearl II 22. februar.

– I 2015 hadde vi 15 skip, så det var en bedre sesong. Men det som er bra, er at etter to sesonger med færre anløp, går det oppover igjen, sier hun.

Årsaken til at det har gått litt ned, tror hun, er at de rett og slett ikke hadde kapasitet til å være like mye ute og selge, på besøk på messer eller rederier. Dermed gikk anløpene straks litt ned.

– Vi må hele tiden være flinke til å være ute i god tid og selge.Så har vi vært ute og solgt i to år nå, og ser resultatene nå, forteller hun.

Aktiviteter i verdensklasse

Ser en på neste vintersesong, vil en straks legge merke til at vintercruisene starter allerede i oktober, og at det kommer helt nye skip fra nye rederier til Alta.

– Vi måtte lage alternative ruter for dem også på høsten. I Alta har vi aktiviteter i verdensklasse, og er tildelt både 1. og 2. premie fra passasjerene. Vi er veldig gode på vinteren, ikke så gode på sommeren, røper Bismo Eilertsen.

– Slik jeg ser det er 2018 en helt grei og fin sesong, sier hun.

Selger inn 2020

De er allerede ute og selger nye sesonger. Og det er slett ikke 2019, men året etter – 2020.

– 2019 er nok gått nå, selv om ikke alle bookingene har kommet inn. Rederiene har nok bestemt seg, sier hun.

– Så nå jobber vi med 2020. Vi besøker de samme messene og rederiene som før.

De besøker særlig USA, London og Tyskland, der det er viktig å være.

– Vi drar til Miami i mars, der det er en stor messe. På høsten er det i Europa, og så har vi noen workshoper i juni, sier hun.

Noen blir to døgn

Flere av skipene kommer til Nordlysbyen flere ganger, og noen skip blir her i to døgn. Da får turistene sjansen til å oppleve mer og dra på flere turere. Dermed legger de også igjen mer penger.

Aidacara kommer til Alta tre ganger denne vinteren. Saga Pearl II kommer to ganger, og det samme gjør MS Oriana, som ligger i to døgn.

I oktober begynner neste års vintersesong, med Astoria og Marco Polo i oktober, så Magellan og Aurora.

Første gang for Viking Sky

Et helt nytt skip, bygd i 2017, har booket seg til Alta vinteren 2019. I januar 2019 kommer Viking Sky på sitt aller første anløp. Dette skipet alene planlegger seks anløp fra januar til mars i 2019. Skipet er et lite cruiseskip, eksklusivt og med plass til 930 gjester.

I tillegg har seks andre skip allerede meldt sin ankomst fra januar til mars 2019.

Når dette er sagt, så ser sommeren dårligere ut enn på mange, mange år. Bare tre skip har meldt sin ankomst.

– Vi har mista mye på sommeren, dessverre. Vi er ikke like gode på sommeren, og mange skip går ikke hit i det hele tatt. Men de fleste skip går til Tromsø og Honningsvåg, og mange til Hammerfest. Så da selger vi Hammerfest om sommeren, og Alta om vinteren. Og så skal vi jo selge både Lakselv og Honningsvåg nå, sier Henriette Bismo Eilertsen.

– Med bare fire destinasjoner som selger cruise i Finnmark, må vi hjelpe hverandre, slår hun fast.

Disse skipene kommer til Alta denne vinteren

  • 17.02 Aidacara (1300)

  • 22.02 Saga Pearl II (800)

  • 24.02 Magellan (1250)

  • 01.03 Aidacara (1200)

  • 03.03 Oriana (to døgn) (1976)

  • 09.03 Saga Pearl II (800)

  • 15.03 Aurora (to døgn) (2050)

  • 16.03 Balmoral (900)

  • 27.03 Oriana (to døgn) (1975)

  • 31.03 Aidacara (2000)

Antall passasjerer i parentes.