Å stå sentralt i organiseringen av helse- og omsorgstilbudet i en liten kommune med spredt bebyggelse, er ingen ni-til-fire-jobb. Det har Vera Meyer fått erfare til gangs etter at hun for tre måneder siden gikk inn i jobben som helse- og omsorgssjef i Loppa. Selv en liten kommune har utfordringer for å møte eldrebølgen og gi tilbud til alle som har omsorgsbehov.

– Det er mange roller i min stilling. Det er utfordrende og man må være tydelig på hvilken rolle man har i øyeblikket, sier Vera Meyer.

Som helse- og omsorgssjef har hun koordinerende ansvar for et samlet tilbud, hun skal sørge for gode tjenester til alle og ta hensyn til både brukere og pårørende. Noen ganger må hun skjære gjennom i forhold til tildeling og utførelse av tjenster.

– Jeg er også med i klageinstansen, sier Meyer, som sterkt understreker at hun tross utfordringer stortrives i jobben og med alle i organisasjonen.

25 år i Finnmark

Med splitter ny sykepleieutdannelse i bagasjen kom Vera Meyer fra Bergen til Nesseby i 1993, og ble værende. Senere har hun jobbet i Porsanger og i Vadsø, før Fylkesmannen fikk henne i sin stab og kunne gjøre nytte av hennes  kompetanse og erfaring. I nesten sju år jobbet Meyer i Fylkesmannens stab, og hennes ansvarsområde gikk ut på å kartlegge lokale behov i forhold til nasjonale føringer for helsesektoren.

– Det er ikke alltid at nasjonale føringer passer for små og mellomstore kommuner, fastslår helsesjefen i Loppa.

Smått er godt?

Hun nevner blant annet føringer for primærhelsetjenesten, samhandlingsreformen og kommunereformen.

– Det er ikke sikkert at en kommune skal ha 15.-20.000 innbyggere for å kunne gi tilfredsstillende tilbud, sier Vera Meyer som gleder seg over å få teste ut dette i Loppa, med et innbyggertall i underkant av 1.000.

Hun mener det går an å være liten og være enda bedre på tjenesteytelse enn større kommuner.

– Lokal forankring og tilhørighet er viktig. Her i Loppa har vi et utrolig godt, tverrfaglig samarbeid og det gir lite byråkrati, forteller helsesjefen, som også er opptatt av at prosesser tas skritt for skritt og ikke går frem for fort. Som i arbeidet med velferdsteknologi der de ansvarlige har bestemt seg for å gå sakte og gjøre grundig arbeid.

Respekt for tid

Når en bruker har fått tildelt kommunale ressurser, mener Vera Meyer at brukeren skal få det som er bevilget, og til rett tid. For eksempel når en bruker er vant til hjemmebesøk hver kveld, mener Meyer det er viktig at besøket skjer til bestemte tider. Ellers må vedkommende tjenesteyter gi beskjed om forsinkelser.

– Vi kan ikke tenke at «han sitter bare der og venter», sier Meyer.

Tanken er, at har man bestemte tider for besøk, bør slingringsrommet tidsmessig ikke bli stort uten varsling. Hun mener det beste for alle er å ha mulighet til å bo hjemme lengst mulig.