Har du noen ganger drømt om en personlig trener? Som hjelper deg til stramme muskler og stålkondis? Men så var det den prisen da.

Aksjer for en halv million

Vel, nå kan muligens løsningen være innen rekkevidde og det helt gratis. Brage Nilsen Jæger og ikke mindre enn 28 medsammensvorne har nemlig mekket i fire år på en ny trenings-app.

– Ja. Appen har blitt utviklet over fire år med testing og bearbeiding. Per dags dato har vi solgt aksjer for 500.000 kroner til familie, venner og bekjente, samt fått støtte fra Innovasjon Norge, forteller 25-åringen fra Alta, som er én av to personer som har ansvaret for markedsføringen av appen.

– Skiller seg ut

Jæger er vokst opp på Holmen, men i dag studerer han ledelse, innovasjon og marked ved Universitetet i Tromsø. Dette semesteret bor Nilsen i Oslo, hvor han tar prosjektledelse ved BI, mens kjæresten har praksis i byen.

Appen er en digital personlig trener som kan bidra til vektnedgang, bedre kondisjon, økt styrke eller muskelmasse. Appen tenkes brukt for de som trener hovedsaklig på treningssenter eller som har eget trenings- og vektrom hjemme.

– I dagens helse-og treningsmarked finnes det flere tusen applikasjoner. Vi har laget en som vil skille seg ut. Appen vil være gratis å laste ned og bruke, alltid. Noe samtlige store konkurrenter ikke kan vise til, hevder Jæger.

– Vil man få et menneske å forholde seg til i appen?

– Per dags dato er det en applikasjon basert på kunstig intelligens som tar hensyn til dine erfaringer, preferanser og behov. Akkurat som en personlig trener ville gjort. I fremtidige oppdateringer av applikasjonen er visjon vår å implementere menneskelige egenskaper som for eksempel tale og skannings funksjoner som vi finner i dagens iPhone X, sier Brage.

Teamet bak treningsappen består av hele 29 personer fra syv ulike land.

– Vi har personlige trenere, ernæringsfysiologer, programmerere, informatikere, kokk, programvareutvikler, advokat, videoprodusent, brukergrensesnitt-forsker, en redaktør og fysioterapeut. Ellers er vi studenter som studerer økonomi, markedsføring, fysioterapi, psykologi, medisin, grafisk design, ernæringsfysiologi og journalistikk, ramser Jæger opp.

Han legger til:

– Våre syv programmerere er de eneste med lønnede arbeidstimer hittil. Resten av teamet har lagt ned flere tusen arbeidstimer på frivillig basis, fordi vi har tro på visjonen.

Selskapet bak appen heter Shridlife AS, og er ifølge Nilsen tuftet på de tre grunnleggerne Simon Laugsand, Håkon Laugsand og Ridge Robinson. Appen har fått et eget navn, men Jæger vil ikke gå ut med navnet, før varemerket er registrert. Navnet vil ikke spille på den nordlige dimensjonen, men tvert imot bære preg av å ha hele verden som potensiell lekegrind.

– Ja, vi tenker å nå hele verden, sier Jæger.

  – Hvordan kan dere tjene penger på dette?

– Vi vil tjene penger ved å tilby relevante produkter, som for eksempel klær innenfor trening. Samarbeid med dagligvarekjeder om annonsering og tilknytning til en handleliste i appen etter kosthold»sier han.

– Når vil appen være klar til bruk?

– Stammen på appen er så og si helt klar, og om en måneds tid vil vi ha behov for en rekke testpersoner. Vi trenger så mange at vi kan si at resulatet er representativt, sier Alta-gutten, som opplyser at appen er tenkt for «mannen i gata».