– Vi får altfor lite informasjon om hva som skjer og når ting skjer. Det siste vi hørte noe fra kommunen var 11. januar. For oss som bor her ute, så føles det ut som ingen bryr seg – at vi har blitt tilsidesatt. Alt tar veldig lang tid, og vi føler oss ikke prioritert, sier Anita Sem Henriksen, som bor på Sørvær

  • Natt til 21. desember stengte et ras fylkesvei 102 ved Falkebergtunnelen.

  • 8. januar startet arbeidet med permanent sikring av fylkesvei 102 til Sørvær. Hurtigbåt er i utgangspunktet er eneste transportmulighet.

  • Fylkesvei 102 til Sørøya åpnes 19.01 og vil være åpen hver dag fram til 29. januar, så framt det ikke blir ustabile værforhold som fører til stenging.

Nå blir det en ukes pause i arbeidet på grunn av arbeidstidsbestemmelsene.

Fredag ettermiddag ble det klart at SVV besluttet at veien kan holdes åpen hele døgnet, med mindre værforholdene endrer seg.

– Vi føler oss helt glemt

– Folk her ute går og bekymrer seg, nettopp fordi de ikke får vite noen ting, sier hun.

Et annen poeng Sem Henriksen ønsker blir tatt opp, er organiseringen av arbeidet som blir gjort på tunellen.

– De har åpnet veiene, men ingen her ute skjønner hvorfor den skal åpne så sent på morgenen. Folk kommer seg ikke på jobb til vanlig tid, og de som jobber kveldsvakter i Hasvik kommer seg ikke hjem. Jeg leser at en arbeidstidsbestemmelsene setter en stopper for arbeidet. Hva med å få i stand flere skift, spør hun.

Må vente på post og varer

Sem Henriksen sier at det ikke er noen unntakstilstand, men situasjonen oppleves som vanskelig.

– Folk kommer seg ikke til oppsatte legetimer, og nå i influensasesongen er det mange som skulle vært der. Vi får ikke matforsyningene og varene vi trenger. Ja, selv ikke apotekvarer som folk er avhengig av.

– Nå har de åpnet opp scooterløypa, men hvor mange er det som har scooter og kan benytte seg av den, spør hun.

– Full forståelse

Ordfører i Hasvik kommune, Eva Husby, sier til Altaposten at hun har full forståelse for frustrasjonen og har bedt om en folkemøte med blant andre Statens vegvesen.

I et brev til vegvesenet skriver de at de ikke kan akseptere at veien åpnes først kl 08.00 på morgenen.

«Morgenfergen fra Hasvik går kl. 06.00 fra Hasvik. Innbyggerne på Sørvær rekker ikke denne.

Morgenflyet fra Hasvik går klokken 08.35. Dette flyet benyttes ofte i forbindelse med sykehusbesøk i Hammerfest og Tromsø.  Det er allerede flere av innbyggerne på Sørvær som har sett seg nødt til å avlyse time på sykehus på grunn avstengt vei. Den foreslåtte åpningstiden gjør det umulig å komme seg på sykehus i stengningsperioden, noe vi mener er å påføre innbyggerne på Sørvær en unødvendig påkjenning.

Det er flere av innbyggerne på Sørvær som pendler til jobb ved Hasvik helsesenter og Soltun, og vil med den foreslåtte åpningstiden ikke rekke fram til oppstart av arbeidsdagen. Dette er en påkjenning for arbeidstakerne, men også en belastning for de øvrige ansatte og ledelsen for å få turnusen til å gå i hop.»

– Vi beklager på det sterkeste at det blir ei ukes stopp i arbeidet med opprydding rundt tunnelen. Veien har vært stengt i nærmere en måned nå med de konsekvenser dette medfører for innbyggere og næringslivet på Sørvær. Hver ekstra dag er en ekstra påkjenning. Vi forventer at Statens Vegvesen bidrar det de kan slik at arbeidet med opprydding skjer så raskt som overhode mulig, skriver Husby i brevet.

Folkemøte

Videre står det at Sørvær Grendelag har kontaktet orføreren fredag, og bedt om at det avholdes et folkemøte/infomøte på Sørvær i neste uke.

– Her skal det informeres om den videre strategien med hensyn til opprydding- og sikringsarbeidet ved Falkebergtunnelen.  Hasvik kommune støtter dette initiativet, og ber med dette om at representanter fra Statens Vegvesen og Finnmark Fylkeskommune kommer til Sørøya neste uke slik at det kan avholdes et slikt møte. Det er viktig at all tilgjengelig info formidles, slik at både Sørværsamfunnet og Hasvik kommune kan innrette seg etter dette.

– Jeg ber dere å prioritere dette møtet og komme med forslag på alternative datoer. Hasvik kommune kan koordinere det praktiske rundt et slikt møte, skriver ordføreren.

– Presset

Til Altaposten skriver Tor Inge Hellander, prosjektleder i SVV Vest-Finnmark, at entreprenøren de har inne på dette prosjektet er såpass presset oppdragsmessig at de kun har et arbeidslag å sette inn her.

– De fikk også dette prosjektet «kastet i fanget» litt plutselig og hadde dermed ikke noe tid til å koordinere dette i forhold til andre pågående prosjekter. I tillegg ble de forsinket pga uværet og rakk da ikke å gjøre seg ferdig som planlagt, før de måtte ta friuke. Blant annet ble noe utstyr som de trengte stående på feil side av Kvænangsfjellet i over 1 døgn, pluss at de heller ikke fikk dette ut fra Øksfjord da ferga var innstilt og mistet tid.

Tor Inge Hellander statens vegvesen Foto: Hanne Larsen

Hellander sier at de ønsket ikke å pålegge entreprenøren å jobbe utover det som er fastlagt i henhold til arbeidsmiljølovens krav om arbeidstider.

– Derfor tar de nå sin friuke og fortsetter mandag 29. januar. De vil da utføre boring og sprenge ned overhenget som utgjør den umiddelbare rasfaren. Dvs at når overhenget er tatt ned og fjellet er rensket så vil vi kunne åpne vegen igjen, selv om det også skal monteres et nett der. Det vil antakelig bli en styrt trafikkavvikling forbi rasområdet i den første fasen etter at fjellet er sprengt ned og renskingen er foretatt. Vi håper at dette kan utføres i løpet av uke 5.

På spørsmålet om hva som skjer vider, skriver Hellander at de har bestemt seg for å holde vegen åpen hele døgnet fra i dag, mens været er stabilt og det er minusgrader.

– Etter værprognosene vil dette vedvare i hvert fall til torsdag – fredag i neste uke. Ved omslag til mildvær vil vegen bli stengt på kort varsel og det vil bli satt inn båttransport igjen.

– Kjenner du deg igjen i at beboerne føler seg nedprioritert?

Arbeidet har veldig høy prioritet fra vår side, men vi må hele tiden sette sikkerheten til trafikantene og brøytemannskapene først. Derfor stenger vi vegen helt når værsituasjonen blir slik at rasfaren vurderes som stor.

– Vi har stor forståelse med innbyggerne der ute og ser helt klart at dette medfører store ulemper for dem. Samtidig må vi sette sikkerheten til trafikantene og brøytemannskapene først. Et nytt steinskred der liv kan gå tapt, er et scenario vi ikke ønsker å havne i. Så derfor må vi ta disse forholdsreglene. Håper på forståelse for det, sier han.