Kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor sier at brevet som forleden gikk til samferdselsdepartementet ikke gir noen klar konklusjon på hvordan framtidens flyplass for Hammerfest vil fortone seg.

– En kortversjon er at Avinor har utredet to flyplasslokasjoner som alternativer til dagens lufthavn – Fuglenesdalen og Grøtnes. Værdata som er samlet inn gjør at Avinor nå utelukker Fuglenesdalen som ny lokasjon for en eventuelt ny flyplass i Hammerfest på grunn av svak regularitet. I så måte er vi kommet et stykke nærmere en anbefaling, men det er fortsatt flere alternativ, slår Høeg Ulverud fast.

DEPARTEMENTET AVGJØR: Kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor sier at selskapet nå avventer hva samferdselsdepartementet ønsker av nye utredninger med hensyn til å løse utfordringene for Hammerfest med tanke på flykommunikasjoner. Foto: Avinor

Stopper på 1199 meter

Ifølge brevet fra Avinor er det nå tre alternativ som fortsatt må utredes og vurderes før en endelig anbefaling kan foretas. De tre er:

  • 0-alterantiv:  Fortsatt bruk av dagens lufthavn – som nå

  • Altanativ-1: Bygge ut dagens lufthavn maksimalt (rullebane, terminal og oppstillingsplasser)

  • Alternativ-2:  Legge ned dagens lufthavn og bygge ny lokal lufthavn på Grøtnes.

Avinor betaler ikke

Avinor understreker at det altså er for tidlig å si noe mer konkret om alternativene og om realiseringen av en eventuell ny lufthavn. Det forutsettes flere analyser og utredninger. Vel så viktig er at det må foretas politisk beslutning, som ifølge Avinor må inkludere finansiering utenfor Avinor-systemet dersom valget blir å bygge ny flyplass på Grøtnes. Det er allerede klart at en da høyst sannsynlig snakker om en kostnad på over to milliarder kroner med dagens kroneverdi, selv for et alternativ med en rullebane på 1199 meter.

Krever storflyplass

I sitt brev til departementet peker Avinor på at Hammerfest kommune ser at de alternativ som Avinor jobber etter, ikke kan løse de kommunikasjonsutfordringer kommunen står overfor. I brevet fra Avinor heter det:

«Avinor har i denne prosessen hatt dialog med Hammerfest kommune. Kommunen har kommentert, på bakgrunn av innspill fra oljenæringen og øvrig næringsliv i Hammerfest, at alternativ 2 med en rullebane på 1.199 meter ikke vil være tilstrekkelig for flytrafikken ved Hammerfest lufthavn på lengre sikt. De foreslår derfor at det også utredes et alternativ med en rullebane på 1.700 -1.800 meter som kan betjene en liten jetmaskin med ca. 100 seter.»

Må utredes

Avinor avventer nå hva samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og samferdselsdepartementet lander på for veien videre i flyplassprosessen. Når det gjelder vurdering for regionen som helhet er dette også en politisk beslutning.

– Det er politisk ledelse som beslutter og bestiller en eventuell samfunnsøkonomisk analyse.  Regionale vurderinger og et eventuelt alternativ om flyplass i Hammerfest er opp til departementet å ta stilling til. Nå avventer vi tilbakemeldinger derfra, forklarer Avinors kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud.

Politisk ledelse i samferdselsdepartementet har vært svært opptatt av å sikre utviklingen av Banak flyplass som kommunikasjonssenter for gods, og da spesielt sjømateksporten her. En ny storflyplass i Hammerfest vil komme i konkurranse både med Banak og stamflyplassen i Alta.