Dermed har Alta Ap fått gjennomslag for både å videreføre rotasjon 2 med VargsundXpressen  og bygging av kombibåtkai i Bukta. To saker som har vært høyt flagget i det politiske miljøet.

Personlig seier

Hovedutvalgsleder og heltidspolitiker for Ap, Geir Ove Bakken, har fått mye «pæs» og hatt store utfordringer med en samferdselspolitikk hvor kommunikasjonene mellom Alta og Hammerfest har hatt prioritert. I siste fylkesting ble Bakken tvunget av Ap-gruppa til å stemme mot bygging av kombibåtkai i Bukta, en havneløsning som ville sikret bygdene i Østre Altafjord en ny hverdag rent kommunikasjonsmessig.

PERSONLIG SEIER: Geir OVe Bakken har fått mye tyd for samferdselspolitikken. Nå roses han av sine partifeller. Foto: Maria. B. Mietinen

Men tirsdag kveld vant Bakken fram i Finnmark Ap og har fått gjennomslag både for å gjøre to rotasjoner med VargsundXpressen permanent, samt at byggingen av kombibåtkai i Bukta skal igangsettes og fullføres etter de planene som ligger inne.

– Fantastisk bra jobbet av Geir Ove. Dette er svært gode nyheter både for distriktsbefolkningen, men også for å sikre gode kommunikasjoner mellom Alta og Hammerfest. Det er helt avgjørende for en felles bo- og arbeidsregion, men også med tanke på helsetilbud og sykehus, sier gruppeleder for Ap i Alta, Ole Steinar Østlyngen.

Godt fornøyd

Overfor Altaposten vil ikke Bakken være med på at gårsdagens styremøte i Finnmark Ap er en personlig seier for han selv.

– Det ofrer jeg ikke en tanke. Det viktige nå er å få på plass samferdselstilbud som gjør at distriktsbefolkningen både i Alta og Hammerfest får en lettere «vei» til kommunesentrene. Derfor bygger vi gode kai-løsninger både i Alta og Hammerfest.

– Men med bråket og kampen mot VargsundXpressen fra Hammerfest og dine partifeller der, overgår vel vedtaket om å gjøre også rotasjon 2 til VargsundXpressen permanent det meste?

– Hva som har skjedd forut er historie. Det jeg fokuserer på er at vi i styremøte i Finnmark Ap i går vedtok å satse på tilbudet med to rotasjoner, og at havneutbyggingen som vi hovedutvalget har anbefalt nå blir gjennomført. Når det gjelder VargsundXpressen er bakgrunnstallene svært positive og har vært med på å underbygge vedtaket, klargjør Bakken.

Ikke enstemmig?

Alta-politikeren som er styremedlem i Finnmark Ap er mindre snakkesalig om debatten  i styret. Hvorvidt vedtakene var enstemmig, vil ikke Bakken si noe om.

– Finnmark Ap har gjort vedtak i disse spørsmålene. Det er vedtak som er førende for hvordan hele Ap-gruppa skal forholde seg når disse sakene kommer til behandling i fylkestinget. Det er derfor ingen grunn til å tro at fylkestinget vil ende på andre konklusjoner enn det styret i Finnmark Ap nå er kommet ut med. I en pressemelding fra Finnmark Ap blir vedtakene presentert slik:

Finnmark Arbeiderparti har i styremøte 21.november 2017 vedtatt følgende knyttet til infrastruktur i Finnmark:

2. rotasjon Vargsundexpressen opprettholdes.Følgende kaier som kan betjene bilførende båter prioriteres:

v 1.  Bukta, Alta kommune  2.  Hammerfest, Hammerfest kommune  3.  Ingøy, Måsøy kommune  4.  Kvalfjord, Alta kommune  5.  Måsøy, Måsøy kommuneHensikten her er å få bygget kaier hvor biler kan kjøre på land og ikke må løftes i kran.