Det sier gruppeleder for Ap, Ole Steinar Østlyngen. Han er fortsatt sterk i troen på at gode kommunikasjoner og samarbeid mellom Alta og Hammerfest vil styrke begge byene, og ikke minst Vest-Finnmark som helhet.

– Jeg innser imidlertid at det er nytteløst å slåss for at vi skal komme til nabobyen når Hammerfest bruker alle midler for å holde oss unna. Det er synd for sykehuspasientene, det er synd for næringslivet og det er synd for innbyggerne, men det er like fullt en tapt kamp. Når Hammerfest Ap vil legge ned ikke bare «rotasjon 2», men hele hurtigbåtkonseptet mellom Alta og Hammerfest blir det nok sånn, slår Østlyngen fast overfor Altaposten.

Klar tale

Kurt Mehti har vært talsmann for Hammerfest Ap i samferdselssaker. Han er sentral i det politiske landskapet i Hammerfest og sitter i kommunestyre, formannskap, administrasjosutvalg (vara) og leder i styret for miljø og utvikling.

Han opplyser til avisa at ruta koster 17,5 millioner kroner i året, penger han mener kunne vært brukt smartere. Nå tar han til ordet for å legge ned VargsundXpressen.

– Det mangler jo penger både her og der. Diskusjonen går på om det går an å si opp hele ruta. Enkelte mener det ikke går, men jeg så nylig streaming av fylkestingsmøte i 2015, der fylkesjuristen svarte på direkte spørsmål at det går an å si den opp. Det betyr ikke at vi hiver båtene, men at vi omdisponerer kilometerne på andre lokasjoner. Slik jeg ser det kan man fjerne hele ruta. Så vil jo evalueringen si noe om hva man bør gjøre, sier Methi.

– Velg annen vei

Ole Steinar Østlyngen har ingen tro på at fylkestinget vil følge hovedutvalgsleder Geir Ove Bakkens anbefaling og visjon om å bygge de to byene sterkere sammen. I så måte har Bakken og fylkesadministrasjonen sett den nye versjonen av Snøhvitekspressen, som har fått navnet VargsundXpressen og har to daglige rotasjoner mellom byene, som svært viktig. Det er også lagt fram driftstall som viser at rotasjon 2 er svært viktig for helheten i tilbudet, og rent kostnadsmessig ikke belaster fylkeskommunen spesielt hardt.

Rotasjon 2 lever imidlertid på fylkestingets nåde. I desember skal fylkestinget ta stilling til om forsøksprosjektet skal gjøres permanent.

– Stadige angrep på VargsundXpressen fra Hammerfest Ap forteller at dette er en tapt sak. Saken med kombibåtkaia i Bukta viser til fulle at en heller ikke bryr seg om kommunikasjonene til distriktsbygdene i ytre Altafjord. Når klimaet er sånn som det nå framstår, klarer jeg ikke å slåss for tilbud som motarbeides åpenlyst. Kranglingen med Hammerfest er rett og slett et blindspor, slår Østlyngen fast og legger til:

– Sykehuspasientene har alle muligheter til å velge seg vekk fra Hammerfest. Det er fritt sykehusvalg, og når vi ikke er ønsket til Hammerfest kan vi velge en annen vei. Sykehustilbudet er veldig bra utenfor Finnmark. Når vi ikke kan velge vekk sykehuset i Hammerfest, og folk må til sykehuset her, får vi sykebil, taxi eller kan bruke privatbilen. For taxinæringen hilses det sikkert velkommen at VargsundXpressen legges ned.

Ikke gitt opp

Det var lenge splid i Ap-gruppa, men Sylvi Jane Huseby (Hammerfest) og Kari Lene Olsen (Nordkapp) fikk Ap-gruppa til å si nei til en rotasjon på permanent basis. Dermed må fylkestinget i desembermøtet ta endelig stilling til VargsundXpressens videre skjebne.