Onsdag kveld ga Alta Musikkorps konsert i Nordlyskatedralen. Repertoaret spente vidt, og konsertlokalet tatt i betraktning, var det spesielt fint at flere salmer og sanger med sjel og dybde fikk plass i programmet.

Bra klang

Korpset låt upåklagelig, og det er alltid en fryd å se kommunikasjonen mellom dirigent Per Andersson og musikerne. Det er mer enn opplagt at hans energi, spilleglede og lidenskap for musikk smitter over på musikerne. Helakustisk som et korps er, ble lydopplevelsen forskjellig, avhengig av hvor i kirkerommet man satt, men ikke noen steder problematisk.

Fine presentasjoner

Flere av stykkene som ble spilt, var arrangert av Per Anderssons far, Tore Andersson.  Konferansierjobben gikk på omgang mellom korpsmedlemmene inklusive dirigenten, og neste nummer ble gjerne presentert med en personlig vri. Begge deler satte en ekstra spiss på konsertopplevelsen. Nydelig var også at Andersson ga publikum «lov» til å synge til salmene.

Solister

Anne Grethe Opgård (alt-saksofon), Synnøve Isaksen (kornett), Tove Nilsen (trompet), Kita Eilertsen (fløyte) og Bjørg Lene Sønvisen (tenor-saksofon) var solister, og spesielt førstnevnte gjorde «Gammal Fäbodpsalm från Dalarne» til en fin opplevelse.

Gabriellas sång

Det blir aldri feil med et vokalinnslag på en instrumental konsert. Alta Musikkorps er så heldig å ha sopran Hege Sofie Nilsen fra Vadsø og Alta i sine rekker. Og denne dama blir i hvert fall aldri feil! Når hun i tillegg fremfører «Gabriellas sång», denne perla av en låt, både når det gjelder tekst og melodi, tilsynelatende helt uanstrengt og med følsom innlevelse, er ståpels, gåsehud og fuktige øyne en selvfølge.

Kryss i margen for fin lyssetting og programhefte.