Etter én seier, totalt tre pallplasser og femteplass sammenlagt i sin første fulle NM-sesong er Bjørn Terje Heggeli motivert for å gjøre det enda bedre i rallycross-sirkuset neste år.

– Jeg har i år kjørt med en totaltvekt på bilen som er 70 kilo mer enn minimumsvekten, så vinteren skal brukes til å slanke bilen, sier Bjørn Terje Heggeli.

Og han skal virkelig ta «slankekuren» på alvor.

– Jeg har allerede den letteste girboksen på markedet og motoren er den samme som de fleste andre bruker, så her må jeg se etter andre muligheter. Derfor skal vi demontere bilen i «molekyler». Alt av sveiser skal undersøkes og eventuelt minimeres om det er forsvarlig, og chassis skal sandblåses slik at all lakk og tetningsmidler som er brukt i årenes løp skal bort før jeg lakkerer alt på nytt. Det skal ikke være et gram lakk for mye på noe som helst, sier Heggeli og legger til:

Flytter det som flyttes kan

Reglene sier at minst 57 prosent av bilens totalvekt skal være på bakakslingen. Det løses ofte med å fylle bly bak i bilen noe også Heggeli har vært nødt til å gjøre.

– Da handler det om å flytte det som flyttes kan lengre bak i bilen. Motoren kan jeg trolig flytte ti centimeter og det vil helt sikkert utgjøre noe på vektfordelingen. Er det noe annet som kan flyttes bare en centimeter så skal jeg gjøre det uansett hva det er og hva det veier. Når det er gjort vil jeg trolig kunne ta ut noe av blyet.

Kostnad: 300.000

Når det meste av regnskapet er ført viser det seg at satsingen har kostet nesten 300.000 kroner denne sesongen. Da er diesel til teambussen holdt utenfor da sponsorer har tatt det meste av den kostnaden.

– Det har blitt litt dyrere enn jeg hadde regnet med, men nå har vi bedre grunnlag for å legge et budsjett for neste år. Vi har egentlig drevet billig og jeg har blant annet brukt færre dekk enn konkurrentene, men har likevel kjøpt dekk for 100.000 kroner. Påmeldinger og lisenser har kostet 25.000, og en nødvendig overhaling av demperne kostet nesten 20.000. I tillegg har jeg brukt 30.000 på glassfiberdeler (karosseri), noe som også er mer enn jeg regnet med. På toppen av det kommer drivstoff og diverse slitedeler, samt mat og annet til å drifte teamet de ni løpene vi har kjørt (seks NM-runder og tre i Norrlandsveckan), sier Heggeli.

Jakter nye sponsorer

Han har fått en del støtte fra lokale sponsorer, både til bilkjøp og drift av teamet, men håper på flere samarbeidspartnere neste år.

– Jeg er sjeleglad for den støtten jeg har fått og håper årets samarbeidspartnere ønsker å være med videre. Samtidig vet jeg at mange følger med på hva jeg driver med og håpet er at der er noen bedriftsledere der ute som ønsker å være med. Det er flere og flere som skjønner at rallycross ikke er det samme som bilcross, som er langt billigere, så jeg kommer nok til å besøke mange bedrifter i Alta i løpet av vinteren. Håpet er at jeg skal slippe å satse både hus og hjem for å drive med denne sporten, avslutter Finnmarks rallycrosskomet med et smil.

Han er 11 ganger norgesmester i snøscootercross og legger ikke skjul på at et NM-gull i rallycross er noe han drømmer om å sikre seg i løpet av noen år. Seieren i den ene NM-runden beviser vel at drømmen ikke er uoppnåelig.