Styrket miljøet med uredd «klatretur»

– Fantastisk fin måte å skape samhold og godt miljø på.

FLOTT OPPLEVELSE: Gjengen fra Accountor i Alta hadde en strålende dag i klatreparken som Sarves-Alta har bygd opp i Rafsbotn.  Foto: Synnøve Opgård Andersen

pluss

– Fantastisk fin måte å skape samhold og godt miljø på. Klatreparken er virkelig på høyden når det gjelder service, fastslår daglig leder Beathe Pettersen ved Accountor i Alta, tidligere kjent som Økonor.

Trives i lag

Pettersen hadde med seg 16 av 19 ansatte til anlegget og fikk flotte tilbakemeldinger fra alle.

– De storkoste seg, både på grunn av aktivitetstilbudet og forpleiningen vi fikk. To deltok i redningsaksjonen på Sørøya, mens en var på ferie. Hos oss pleier det å være veldig god oppslutning på arrangementene, simpelthen fordi vi trives i lag, sier hun.

I Rafsbotn kombinerte bedriften et kurs på tre timer med en like lang aktivitetsøkt utenfor komfortsonen.

– Det kan være krevende og utfordrende i klatreparken, slik vi alle har det i hverdagen, men det var også fint tilrettelagt for ulike nivåer. Å skape mestringsfølelse sammen er litt av poenget, og da kreves det bredde både formmessig og aldersmessig. Den enkelte må også kjenne på sine egne grenser påpeker hun.

I Rafsbotn fant bedriften det de var ute etter.

– Å kunne kombinere faglig innhold med felles moro er en god oppskrift. Det gir samhold, fellesskap og teambuilding som er verdifull, både for den enkelte og bedriften, sier Beathe Pettersen.

FLOTT OPPLEVELSE: Gjengen fra Accountor i Alta hadde en strålende dag i klatreparken som Sarves-Alta har bygd opp i Rafsbotn.  Foto: Beathe Pettersen

– Nydelig mat

Underveis fikk de påfyll i form av både kaffe, vafler og oppskåret frukt og grønt. Før den fysiske påkjenningen i parken ventet focaccia og fire forskjellige smakfulle supper som varmet ekstra godt i forkant av den fysiske utskeielsen.

– Nydelig mat, men aller viktigst er måten man blir mottatt på. De tre guidene var hjelpsomme og proffe, mens Synnøve Opgård Andersen selv er et funn for en servicebedrift, påpeker hun.

– I Alta er vi kanskje for dårlig å bruke hverandre og egne tilbud. Vi har veldig mye å by på. Klatreparken har min varmeste anbefaling, sier Pettersen.

Fokus på trivsel

Mye av æren for bedriftens gode sosiale «antenner» gir Pettersen til eier og gründer Torbjørn Johansen, som gjennom en årrekke har vært bevisst på hvor viktig det sosiale er.

– Vi pleier å reise en gang i året på fellestur og skal i høst til Island, forteller Pettersen.

Ellers tar de ansatte gjerne en tur til Levi, i tillegg til at bedriftens grand old man, Asbjørn Kristiansen, og hans assistent Ken Roar Pedersen pleier å invitere til en storstilt rypemiddag midtvinters, gjerne kombinert med lattervekkende kos på Talvikrevyen. Julebordene har de i egne lokaler og har blitt et stort høydepunkt med lek og latter.

– Tradisjonen er ellers at de ansatte tar med sine bedre halvdeler, eller pårørende som de kaller seg selv, smiler Beathe.

– I et regnskapsfirma kan det bli lange dager, spesielt første halvdel av året. Da fortjener ektefeller, samboere og kjærester å få være med. De blir på sett og vis en del av teamet og bidrar til at våre ansatte presterer når de skal, begrunner Pettersen, som nyanserer.

– Vi forsøker samtidig å være nøysom på kostnader og har egenandeler som jeg tror er spiselig for de fleste, understreker hun.

Intern moro skal ikke påvirke prisnivået på tjenester til kundene.

Den daglige lederen er ikke i tvil om at det sosiale miljøet på Accountor betyr mye, både for resultat, trivsel og rekruttering.