En fersk undersøkelse fra bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen viser at stadig flere velger flaggskipmodellene når vi kjøper mobil. Nordmenn lar seg ikke skremme av høye priser på mobiler, og ifølge bransjen kjøper vi tre prosent flere telefoner så langt i 2017, mens prisen på mobilene øker med 16 prosent.

Koster å være kar

En iPhone 7 Plus med 128GB lagring koster i skrivende stund 8.690 kroner, mens «rivalen» Samsung Galaxy S8 64GB koster 7.290 koner. Som om det ikke er nok penger, har Samsungs nyeste annonserte flaggskip en foreløpig pris på 9.890 kroner. Det koster med andre ord å være kar.

– Eldre folk trenger kanskje ikke det siste – de vil bare ringe og sende tekstmeldinger, kanskje litt Facebook. Samtidig kan det være eldre folk som elsker teknologi og vil ha det siste. Vi har mobiler i budsjettklassen også, men det er flaggskipene som går. Det er de som folk vil ha rett og slett, sier daglig leder på Spaceworld Soundgarden i Alta, Kim Stian Hegge, og innrømmer at det er snakk om mye penger

– Men så må man se på alt som er inni en telefon. Tenker man tilbake i tid var mobiltelefoner også oppe i den prisen, og det var ikke så mye man kunne annet enn å ringe. De var jo i tillegg store klosser, skratter han, og legger til at det finnes alternativer:

– 10.000 er mye der og da, men det er andre ting man kan gjøre – som å binde seg opp mot en operatør for å få det rimeligere.

Kribler etter det nyeste

Ifølge Medietilsynet hadde 91 prosent av alle barn og unge 9 mellom 16 år tilgang til egen smarttelefon i 2016, og 91 prosent av alle 18 mellom 80 har en smarttelefon. Hegge sier han ser de samme trendene lokalt som resten av landet. Folk vil gjerne ha det siste og det beste, koste hva det koste vil. Ligger det kanskje noe i «Små barn, små gleder. Store barn, store gleder»? For til tross for at fjorårets modell fungerer helt fint og vil gjøre det i flere år fremover, vil «alle» ha det siste på markedet.

– Med utgangspunkt i meg selv, så er noe som skjer i kroppen når kommer en ny modell. Man blir litt «mind blown» og får følelsen at dette må man bare ha. Designmessig blir telefonene finere, man vet de blir raskere. Kamera blir bedre, større batteri og lagringsplass – alt det blir bedre, forteller han entusiastisk.

At det bare på papiret at det høres fint og flott ut, er han ikke enig i.

– Brukeropplevelsen har blitt mye, mye bedre. Se bare for cirka ti år siden med den første smarttelefonen jeg hadde, en HTC. Da jeg fikk den, var det skikkelig «wow-faktor». Men så ser man gjennom årene hvordan det har eksplodert. Mobiler i dag har ingen grenser. Det er helt sykt. Alltid noe nytt og spennende. Se bare på kameraene og hva man kan gjøre med finjusteringer og filtre og alt. Det er så mye moro, sier Hegge.

Populære gadgets

Nordmenn har trykket den relativt nye kategorien «smartutstyr» til sitt bryst, og salget av smartklokker og aktivitetsarmbånd øker fortsatt kraftig.

– Salget av aktivitetsarmbånd har vokst med 50% fra 360.000 til 440.000 enheter, mens smartklokkesalget har økt med hele 60%, fra 200.000 til 320.000 enheter, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo i en pressemelding.

SMART NOK? Smartklokker og aktivitetsarmbånd blir stadig mer populært. Her ser du en Samsung Gear S3 frontier. Foto: Bjarne Krogstad

–  Å ha mye av dagens elektroniske duppeditter er bare veldig kult, sier Hegge.

– Det er ikke bare en gimmick?

– Egentlig ikke. Å ha en klokke er i seg selv fint å ha. Men en smartklokke er hakket kulere med de funksjonene man får; du kan bruke det innenfor trening, lese meldinger, legge inn huskelister og sånt, så man slipper å plukke opp telefonen hele tiden. Det er et hjelpemiddel i seg selv. Så ser den jo ganske fet ut på hånda.

– Er det noe folk etterspør også i Alta?

– Vi har flere folk som kommer for å prøve og se, og mange ønsker seg det nok. Folk er veldig interesserte i og ser man hvordan teknologien utvikler seg. Folk blir rett og slett mere og mere obs. Når de første smartklokkene kom, var det ikke så høyt på lista. Men nå er det det, fordi folk ved det kommer noe nytt hele tiden og smartklokker har kommet for å bli. Det er en ting vil ha, sier Hegge.

Uendelige muligheter

– Hvor tror du utviklingen vil gå videre?

– Vanskelig å si. Ser man på spill-segmentet skjer det veldig mye, blant annet med virtuell virkelighet. Teknologien har ingen grenser, så man må bare vente og se. mye av det vi ser nå kunne man aldri tenke seg for 10 år tilbake –  Det blir spennende å se hva vi har om 10 år, avslutter han.