Lille Kauto Maskin har kjøpt nye maskiner og ansatt flere folk. Anlegg Nord har vunnet Maze og sommervedlikehold i Alta, mens Roy Yngve Thomassen har fått den krevende kontrakten på Hasvik og Loppa. 1. september var de klare.

LOKALE VINNERE: Trond Pedersen fra Roy-Yngve Thomassen AS og Per William Hermansen fra Kauto Maskin er klare for å vedlikeholde gjenstridige vinterveier på Sørøya og i Kautokeino. Foto: Kita Eilertsen

– Bare i Finnmark bruker vi ca 600 millioner i året på drift og vedlikehold, asfalt og elektrobiten. Men det som er grunnpilaren i alle kontraktene er samfunnsoppdraget med å ha sikker fremkommelighet, sa Kurt Mørk Eriksen, prosjektleder drift og vedlikehold Vegvesenet under en pressekonferanse mandag.

Anlegg Nord lokalt

– Vi har en drift- og vedlikeholdskontrakt som hovedsaklig er sommervedlikehold, og i tillegg har vi fått Maze-kontrakten som er en ren brøytekontrakt, sier Øyvind Bjørnå, nytilsatt avdelingsleder hos Anlegg Nord.

Bjørnå sier begge kontraktene er attraktive for dem.

– Vi skal drifte alt sjøl, og vi har ingen underentreprenører, forteller Bjørnå.

SATSER: Anlegg Nord har hentet inn Øyvind Bjørnå som leder for de nye kontraktene. Foto: Kita Eilertsen

Brøytinga til Kivilompolo

– Jeg kjørte ruta inn til Kivilompolo for 20 år siden for han Traktor-Mathis, så den kjenner jeg godt. Men dette er første gang vi får brøyte den veien for Vegvesenet, forteller Per Wiliam Hermansen i Kauto Maskin.

Med kontrakten med Statens vegvesen verdt 22 millioner vil de ha åtte til ti mann i arbeid fra Suossjavri, via Gievdneguoika til Kivilompolo samt fylkesveiene i Kautokeino. Selskapet har kjøpt inn nye biler, strøutstyr og friksjonsmålere.

– Vi skal nok ha både god brøyting og god strøing i vinter, lover Hermansen.

– Vi har brukt tida etter at vi fikk kontrakten til å forberede oss og investere i litt utstyr. Nå skal mesteparten være på plass. Vi vil ansette 2-3 personer ekstra, og det er jo bare bra, sier Hermansen.

Mest utfordrende på Sørøya

– Vi er veldig glade for dette. Det betyr mye for oss, sier Trond Pedersen i Roy-Yngve Thomassen AS, som har brøytekontrakten på Loppa - Hasvik.

– Vi er godt forberedt og beredskapen er satt opp.  Vi har en underentreprenør Bergsfjord - Sandland, Jon Helge Larsen, som også er klar. Det blir som i fjor bare enda bedre, slår Trond Pedersen fast.

– Utfordringen er mye kolonnekjøring på Sørøya, og stor rasfare i Øksfjord, Hasvik , Nuvsvåg  og Sandland.

Lokal vant over riksentreprenører

Veisjefen er fornøyd med lokal tilstedeværelse på de ulike kontraktene.

– Kontraktene er delt opp sånn at vi har fått lokal konkurranse. Det har lykkes, og vi har nå lokale entreprenører som har hovedansvaret for vinterdrifta både i Alta, Hasvik og Loppa, og vi har det i Kautokeino. Det er en verdifull ting å ta med seg, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Totalt sett bruker Vegvesenet rundt 600 millioner kroner på drifta. 75 prosent av det går til vinterdrift.

FORNØYDE: Torbjørn Naimak og Oddbjørg Mikkelsen er fornøyde med at lokale hevder seg i anbudkonkurransene. Foto: Kita Eilertsen

– Vi må forholde oss til flere. Men vi mener det er et godt resultat. Dette betinger jo at man har entreprenører som er så store at de er i stand til å ta den jobben. Det har man her i Alta. Et altafirma har vunnet konkurransen på drift i Nord-Troms også og det er veldig bra, sier han.

– Det har vært en konkurranse hvor også riksentreprenører har deltatt og de lokale har vunnet. Det gir lokal aktivitet og vi får lokale erfaring med oss. Det gir mer aktivitet og lokal forankring i området, sier Naimak.

– Tror du vi får bra brøyting her i vinter?

– Det tror jeg. Jeg tror dere får godt rydda veier, slår regionvegsjefen fast.