– Vi satser alt det vi tør å satse, sier gründer Bjarte Hollevik, som hittil har vært eneste ansatte i bedriften. Når blir det seks ansatte, strategiske plassert i vakker natur i Nord-Troms.

Navneskifte og utvidelse

«Burfjord Sport» ble byttet ut med «Moonlight Mountain Gear» i 2014. Nå satser burfjordbedriften på hele det internasjonale markedet.

Bedriften har utviklet superlette ski for toppturer, bindinger og hodelykter som de hevder er lettere og bedre enn noen lykter på markedet. Hollevik røper også at flere produkter som naturlig faller inn i sortimentet er på trappene, men dette vil forbli en bedriftshemmelighet inntil videre.

Nå begynner snøballen virkelig å rulle. Bedriften vært igjennom en emisjon og gått fra en eier til 23 eiere. I dag teller bedriften seks ansatte. Den norske nettbutikken er akkurat åpnet og resten av Europa, Canada, USA og Japan står for tur. Gründeren, som anslår at han opp igjennom årene må ha brukt nærmere 10 millioner kroner i tid og penger på dette prosjektet, hevder han fortsatt sover godt om natta.

– Nå trengte vi rett og slett mer kapital for å kunne utvide og satse, sier Hollevik.

– Med lanseringstilbud i nettbutikken er det eneste usikkerhetsmomentet om de har varer nok.

– Kommer det inn en storkunde, kan vi slite litt, selv om vi har produsert opp fire ganger så mye som tidligere, innrømmer Hellevik.

Det fine er at foreløpig er ikke produksjonstiden så veldig lang. Skiene blir produsert i Sverige, bindingene i Italia og lyktene i Kina.

IDYLL: Interessen for mountain ski er stigende og behovet for ski og utstyr øker. Foto: Bjarte Hollevik

Det er heller ikke smågutter innenfor sine felt han har fått med på laget. Fra Finland har han fått med seg industridesigner og ingeniør Jorma Kivelä, som vil være produktdesigner for Moonlight.

– Dette er så spesielt at jeg bare måtte være med på dette. Jeg hadde aldri kommet om jeg ikke hadde hatt trua på produktene, sier han.

Italienske Julian Giacomelli kjører telemarksski i verdenscupen og har allerede inntatt pallplass med skiene som er utviklet i Burfjord.

Svenske Anton Olofsson har tidligere jobbet for den svenske klesprodusenten Elevenate og er manager for skialpinistene i Sverige. Nå skal han ha ansvaret for logistikk og det svenske markedet.

– Bjarte får til det han sier han skal få til, det har han bevist, understreker han.

Amerikaneren Kjell Ellefson har jobbet som assisterende fotosjef i verdens største skimagasin og han har jobbet for K2, som i dag er verdens største skiprodusent. Nå får han ansvar for promotering og media i burfjordbedriften.

– It’s great! Especially in Burfjord, smiler amerikaneren, som nå har bosatt seg i Burfjord.

Han forteller også at han er vant med fjell og snø, men ikke sjøen.

– Når man skal vise fram utendørsprodukter, er Burfjord perfekt, mener han.

Hollevik innrømmer at han ble meget overrasket og veldig glad da han så Ellefson i søkerbunken.

Det norske nettmarkedet er det Rolf Østby som skal styre. Han ville nordover etter å ha gått på folkehøgskole i Alta. Han savnet Finnmark.

Stor i Burfjord

Hollevik synes dette er artig å få til i «lille» Burfjord. Bedriften har heller ingen planer om å flytte herfra. Hovedkontor og hovedlager ligger i Burfjord.

– Vi er det største internasjonale selskapet i Burfjord, smiler han.

Målet for denne sesongen er å omsette for 8–10 millioner kroner. Hovedsesongen er frem mot jul og vil derfor være viktig for bedriften.

– Vi har både G-sport og Intersport som kunder, dermed vil produktene være tilgjengelig i butikker over hele landet, røper Hollevik.

Uansett hvordan det går, er det lidenskapen for skikjøring som er drivkraften bak satsingen. Målet er å skape en sunn bedrift med fornøyde ansatte. Han vet at potensialet er stort og håper selvsagt å vokse.

– Det er ikke bunnlinja i selskapet som er drivkraften, men vi må jo tjene penger, slår han fast.

– Det er første året jeg tar ut lønn fra selskapet, men jeg har hele tiden fått gjøre det jeg elsker.

Han mener Moonligth er allerede begynt å bli en etablert merkevare.