Over Nalgans er all motorisert ferdsel forbudt. Det gir noen fullstendig blaffen i.

– De som gjør dette vet utmerket godt at det er ulovlig, men de bryr seg ikke. Dette er rett og slett neglisjering av loven – og de som gjør slikt, bryr seg verken om naturen eller om andre brukere, fastslår leder for Alta kommunes miljøavdeling, Jon-Håvar Haukland, når han blir presentert for bildene som Altaposten har tatt.

VARIGE SÅR: Spor som dette kan det ta hundre år før forsvinner, sier SNOs Rune Somby. Bildet er tatt på Nalgans. Foto: Hanne Larsen

Feite spor

En tur over Nalganas bruker å være forbundet med fred og ro i uberørt natur. Slik det skal være i et område hvor det er strengt forbudt med motorisert ferdsel både sommer og vinter. Mandag denne uka kunne Altaposten registrere at dette er det ikke alle som respekterer.

Store områder er nemlig brodert med feite spor etter terrengbiler. Våte myrer, små bakker og ellers på barmarka over fjellet er det spor som vitner om at noen regelrett har lekt seg.

– Ja, vi vet at det er et lite miljø i Alta som har bygget opp terrengbilene sine med høye og brede dekk, nettopp med dette som formål. Jeg har selv påtruffet kjøretøy som bærer preg av å ha vært ute i terrenget, ved at de er dekket av søle og gjørme, bekrefter Haukland.

PROVOSERT: – De som gjør dette vet utmerket godt at det er ulovlig, sier leder for miljøavdelinga i Alta kommunem, Jon Håvard Haukland. Foto: Kita Eilertsen

Han medgir at dette er et ganske nytt fenomen.

– Ja, det at noen driver formålsløs lek på barmark, med grove, litt sportspregede  kjøretøy er nytt. Vi har ganske få tilfeller, men problemet er at selv få tilfeller over tid vil forandre naturen vår. Dette er spor som blir stående, fastslår miljølederen.

Han oppfordrer alle som er vitne til ulovlig barmarkskjøring om å anmelde.

– Ta bilde, prøv å se etter registreringsnummer, noter sted og tid og ring politiet. Selv om vi har oppsyn som jobber med dette er det vanskelig å sette all sin lit til dem. Dette får vi kun bukt med hvis risikoen for å bli tatt øker, sier Haukland og føyer til:

–  Alle vi som er glade i naturen har et ansvar og vi må ta oss bryet og umaken med å anmelde.

JAKTER: Rune Somby hos SNO har forsøkt å få tak i de som driver denne type kjøring uten hell. Foto: Arkiv

Somby ute etter dem

Rune Somby hos Statens naturoppsyn bekrefter at det finnes et lite terrengbilmiljø som driver med denne type herjinger.

– Jeg har vært ute etter dem lenge og jeg har også fått flere tips om at de har brukt å være på Pæskanasen. Men hver gang vi har kommet dit, har de vært forsvunnet, sier Somby, som i likhet med Haukland oppfordrer vitner om å anmelde.

– De kan gjerne komme til oss, så kan vi hjelpe dem å skrive anmeldelsen. Og den kan godt gå gjennom oss. Men ta bilde og nummer og ha med flest mulig opplysninger, slik at vi har noe å gå etter, oppfordrer Somby, som sier at barmarksporene, ikke minst etter ATV-er, er blitt flere.

– Vi ser at mengden kjørespor utenfor etablerte spor øker, og det henger nok sammen med at det i dag er stadig flere som innehar firehjulinger.

Ute med helikopter

Somby kan forsikre at de som driver med barmarkskjøring ikke kan føle seg trygge.

– Vi har vært flere turer med helikopter. Sist i helga var vi over Raipas og Borras. Da fant vi ingenting. Men nylig tok vi fem stykker, minner han om.

– Hva er straffen for barmarkskjøring?

– Det varierer, men det ligger så vidt meg bekjent fra 8000 og oppover.