Når brannvesenet flytter inn i nytt bygg ved meieriet, vil kommunen bruke anledningen til å «stramme» opp krysset som leder inn til både meieriet og rådhuset. Planadministrasjonen mener det da er riktig å fjerne innkjøringen til rådhuset ved det gamle Svendsen-bakeriet, og kanalisere all trafikk til både dette bygget og rådhuset gjennom innkjøringen som går via Sandfallveien.

– Svært kritisk for oss hvis dette blir en realitet, fastslår Bjørnar Roxrud, styreleder i selskapet som i februar kjøpte Svendsen-bygget.

De tre eierne har brukt det siste halvåret på å oppgradere bygget, og er nå i full gang med å få inn nye leietakere og revitalisere området.

Myk sikkerhet

– For oss er det et fryktelig nederlag om tilførselen til bygget stenges. Nå har vi fått inn leietakere som har gitt liv i bakeriet igjen. Stengingen av innkjørselen vil få store økonomiske konsekvenser, sier Roxrud.

De nye eierne har foreslått at innkjøringen kan stenges for gjennomkjøring ved Svendsen, slik at den bare gjelder for kundene til bygget.

Telling i forrige uke viste at det daglig kjørte 300 biler inn til det nye serveringsstedet Kent`s i dette bygget.

«Hensyn til myke trafikanter og trafikksikkerhet er tungtveiende i denne saken, og inngrepet ved å stenge dagens avkjørsel til Skoleveien vurderes tvilløst å være mer til gagns for myke trafikanter», heter det i saksframlegget til planutvalget.

Roxrud setter et stort spørsmålstegn ved denne konklusjonen.

– Det er ganske mange myke trafikanter på rådhusparkeringen hver dag. Hvor mye sikrere er det å sende 300 biler og lastebiler med varer tvers gjennom dette området, enn å la dem kjøre av Skoleveien og rett inn til vårt bygg? Om vi får en innkjøring bare til oss så vil bilene ha lav hastighet når de krysser gangveien, og aldri i livet om det er mer trafikkfarlig enn å la de samme bilene kjøre tvers gjennom en parkeringsplass der folk haster fram og tilbake mellom bilene, påpeker Roxrud.

– Løser ingenting

Han legger til at myke trafikanter som passerer Svendsen-bygget også må gå gjennom neste kryss, der all trafikk til området skal kanaliseres.

– De myke trafikantene utsettes derfor for nøyaktig de samme bilene som krysser deres vei, men nå i et kryss som blir enda mer trafikkert og hektisk, påpeker styrelederen i selskapet, som heter Brm Eiendomsutvikling AS.

– Man løser ingenting ved å flytte trafikken lenger bort i Skoleveien, legger han til.

For å sukre pillen for Brm Eiendomsutvikling AS foreslår planadministrasjonen å ta deler av parken til rådhusparkering, slik at veien tvers gjennom rådhusparkeringen til Svendsen-bygget blir åtte meter bred.

– Med denne veibredden vurderes framkommelighet og trafikksikkerhet via fellesavkjørselen som god, heter det i saksframlegget.

Man ønsker også å gi noe av grøntarealet som tilleggsareal til Brm Eiendomsutvikling, for å gjøre parkeringen utenfor bygget enklere.

Ville ikke kjøpt

Roxrud synes det er ufint gjort av kommunen å stenge innkjørselen straks de selv ikke har nytte av den.

– Brannvesenet har brukt dette som utrykningsvei i alle år, på godvilje fra Svendsens side. Når brannstasjonen flytter, er nytteverdien for dem borte, og da stenger de veien – med store konsekvenser for oss. Er det slik man ønsker å behandle lokalt privat næringsliv, spør Roxrud.

– Ville dere kjøpt bygget hvis dere visste at innkjøringen ble stengt?

– Nei, det ville vi ikke, for vi vet at enkel tilgang er svært viktig for økonomien til de som skal leie i bygget. Det var ikke dette vi så for oss, sier han.

  • n Planutvalget behandler saken onsdag.

– Dette vil jeg stoppe

Fordi datteren er samboer med innehaveren av Kents, har rådmann Bjørn Atle Hansen vurdert seg inhabil i saken. Inhabiliteten omhandler da også hele hans administrasjon. Planadministrasjonen har kontaktet Hammerfest kommune med spørsmål om de vil opptre som settekommune, noe de har akseptert. Planen for reguleringen av brannstasjonens tomt og omkringliggende veier, fremmes derfor til sluttbehandling i planutvalget av administrasjonen i Hammerfest kommune.

Medlem av planutvalget og en av frontfigurene i Arbeiderpartiet, Ole Steinar Østlyngen, er krystallklar på at administrasjonens innstilling ikke kan bli stående.

– Denne saken vil jeg jobbe for å stoppe. Det er nye eiere på bygget og jeg støtter dem i deres argumentasjon, skriver Østlyngen i en epost til Altaposten.

300 BILER DAGLIG GJENNOM HER: Forslaget til planadministrasjonen er å kanalisere all trafikk til Svendsen-bygget gjennom parkeringsplassen utenfor rådhuset. Foto: Vidar Kristensen