Søndag landet de to med helikopter på Kautokeino «flyplass».

– Jeg er mest forundret over at det ikke er bygd flyplass her for lenge siden, sier Ola Giæver, flyger  og frittalende gründer av selskapet FlyViking.

– Vi kan godt tenke oss å hjelpe dem med å få bygd flyplass her. Det kan knytte Kautokeino til omverdenen med små fly og enkle grep, sier han.

TOK EN TUR PÅ STRIPA: Teknologi-gründer Ola Tronrud og pilot Ola Giæver i FlyViking hadde med seg en hel delegasjon med seg for å se på flystripa i Kautokeino. Begge ser potensialet for en ruteflyplass i bygda. Foto: privat

Fellestur til Kautokeino

Når Ola Giæver får en god idé, har han vanskeligheter med å la den ligge. Og det er ikke noen hvem-som-helst Giæver hadde fått med seg til indre Finnmark. Ola Tronrud er teknologigründer som har bygget opp teknologiparken Eggemoen på Hønefoss. At Tronrud også synes det høres interessant ut, trigger han enda mer. Søndag la de på vei på utflukt med helikopter fra Lyngen, Ola Giæver og Ola Tronrud – straka vegen til Kautokeino.

Omtrent samtidig landet Jan Kristensen med sitt privatfly fra Alta.

– Det var stor trafikk på flyplassen i Kautokeino, bekrefter Ola Giæver med et smil.

FIN LANDINGSPLASS: For Jan Kristensen fra Alta går det veldig greit å landet på flystripa i Kautokeino. Foto: privat

En hyggelig tur

Tronrud er ikke mindre begeistret.

– Jeg har hatt en hyggelig tur til Kautokeino, sier Ola Tronrud fra Eggemoen Aviation & Technology Park.

– Jeg fikk en forespørsel og ville ta en tur for å se på det. Jeg skjønner godt at de trenger en flyplass. Hvis de vi bygge flyplass vil jeg gjerne hjelpe dem, sier Tronrud.

I Kautokeino besøkte de Juhls Silver Gallery, var på sightseeing og hadde møte med represenetant fra Kautokeino kommune og entreprenører.

– I mitt hode er jeg forundret over at ikke flyplassen er bygd for 40-50 år siden. Fremtiden er i luften, og det visste man allerede før krigen. Men Indre Finnmark har enda ikke fått delta i fremtiden, sier Giæver, som nå kaster ballen over til politikere, kommunen og fylkeskommunen.

MYE FOLK: Med ett fly og ett helikopter var det plutselig mye folk som ankom Kautokeino fra lufta. Foto: privat

Løsningen

– Flyet som kan gå hit, Pilatus pc-12, er et enmotors turbopropellfly. Twin Otteren har jo to propeller, så dette er mye mindre. Men nå er det også godkjent i Europa å fly med en motor, og det gir nye muligheter, forteller Tronrud.

Han sier disse små flyene har bedre statistikk enn tomotorsflyene som er brukt idag og at de brukes både i Australia og Canada til passasjertrafikk.

– Til dette flyet kan du bygge en flyplass med enkle midler, men med mye mindre investeringer og driftsutgifter, forklarer Tronrud.

Lover godt

Kautokeino kommune er glad for utsiktene til en håndsrekning.

–Det var veldig positivt at de tok turen hit. Det lover godt at de vil prioritere å hjelpe oss, sier Isak Mathis Buljo, kommunestyrerepresentant (Ap) i Kautokeino og den som tok imot gjestene.

DIALOG: Isak Mathis Buljo (Ap) var på plass fra Kautokeino kommune for å vise fram dagens nødstripe til Ola Giæver (t.v) Foto: privat

– Tronrud har jo spisskompetanse siden han har bygd ut og driver egen flyplass. Så det er viktig for oss at han viser interesse, sier han.

Buljo tror det vil gagne Kautokeino på flere måter.

–Vi tenker i første omgang på ambulanseflyplass, siden det er så lang vei når vi skal til sykehus. Men etter hvert får vi jo se om det også kan bli passasjertrafikk, sier han.

Kautokeino kommune har satt av tre millioner til forundersøkelse rundt flyplass, og jobber med saken. Det første som må gjøres er å avklare tomta med Fefo.