I et innspill i forbindelse med rullering av kommuneplanens arealdel har motorsportmiljøet ytret ønske om å få avsatt et større areal på Kvenvikmoen til idrettsformål. Både det lille vannet som ligger mellom veien inn til motorsportsanlegget og gamle E6, i brevet kalt «Tjønna», og deler av Langvannet ønsker de regulert til idrettsformål.

– Dette er ikke noe vi ser for oss på kort sikt, men kommuneplanen handler nettopp om langsiktige planer. Vi tror vannsport etter hvert kan bli mer aktuelt også her nord og vi ønsker oss muligheter for å legge til rette for også disse motorsportsutøverne, sier leder i Alta SSF/NMK Alta Per Espen Kjellmann.

Motorsportklubben skriver i innspillet at de føler et ansvar for å gi alle motorsportsutøvere muligheten til å utøve sin sport.

Begrenset bruk

Mens «Tjønna» ønskes brukt til trening for blant annet vanncross med snøscooter (og motocross på isen vinterstid) har klubben ingen planer om å bruke Langvannet som permanent anlegg.

– Vi vet at Langvannet brukes som rekreasjonsområde og det skal det absolutt fortsette å være. Så fra vår side handler det ikke om å bygge et permanent vannsportsanlegg, men vi ønsker mulighet til å bruke vannet ved eventuelle konkurranser noen få ganger i året, sier Kjellmann og legger til:

– Vanncross med snøscooter er det allerede flere som driver med og vi ønsker å gi dem et tilbud under våre sikkerhetsrutiner i stedet for at de driver ulovlig kjøring. Vi vil naturligvis forlange samme sikkerhetstiltak og støybegrensninger som gjelder for resten av motorparken.

Enduroløype

Et område nærmere fjellsiden ønsker klubben satt av til enduroløype for motorsykkel og snøscooter.

– Det er i hovedsak snakk om å legge disse traseene langs eksisterende tråkk og militære veger og all aktivitet vil ha eksisterende motorsportsanlegg som utgangspunkt. Traseene merkes med langsgående bånd som utøverne må holde seg innenfor og løypa legges slik at fart er en underordnet ferdighet, skriver han i innspillet.

– Vi vet at det foregår ulovlig og uorganisert kjøring i terrenget i kommunen. Ved å anlegge en slik løype i tilknytning til motorparken håper og tror vi at vi kan redusere dette samtidig som vi kompletterer anlegget vårt med nok et tilbud, sier han til Altaposten og legger til.

– Vi har flere ganger blitt kontaktet av mopedungdom som ønsker å prøve syklene sine utenfor allfarvei. En slik enduroløype hvor de får prøvd seg i terrenget er nettopp det de etterspør. Vi har riktignok en liten sløyfe overfor crossbanen i dag, men lengden og utformingen gjør den lite attraktiv.

Turistkjøring

En enduroløype vil også være godt egnet for førerkortopplæring for snøscooter, men Kjellmann tror samtidig at løypa kan gi Nordlysbyen et nytt tilbud til turister.

– Vi har hatt en del forespørsler fra selskap og turarrangører som ønsker å tilby kortere turer med snøscooter. De har kanskje ikke tid eller ønske om å kjøre langt innover fjellet slik mange tilbyr i dag, men spør om korte turer i nær avstand til Alta sentrum. Om det er vi som klubb eller en næringsaktør som eventuelt skal gi dette tilbudet har vi ikke snakket om, men å legge til rette for slik kjøring er noe vi gjerne gjør hvis vi får mulighet i det området vi nå ønsker omgjort til idrettsformål, avslutter Kjellmann.