«Staying Alive». Den filmen starring «Jon fra Volda» (Travolta)  kom i 1983, og bidro til besøkstall som den innenlandske kinobransjen måtte helt fram til 2016 for å tukte. Tross Netflix og mye annet lettspist; Aurora Kino og kompani holder seg definitivt i live. Første halvår ble det solgt 5.828.323 billetter på norske kinoer. En snau prosent bedre enn rekordåret i fjor.

– Aurora kino i Alta hadde et kjempeår i fjor, og i år går det enda bedre. Vi ligger nesten 900 billetter foran rekorden, sier en strålende fornøyd kinosjef Kjell Gundersen.

Hurra for deg som...

– Dårlig sommervær er bra kinovær, sier kinosjefen. Den iskalde suksessfaktoren synes kronisk på plass, så derfor kan Aurora Kino Alta faktisk vise til bedre junitall enn det meste av landet, i en måned som normalt er sløvest i klassen.

– Vi ligger an til å slå alle rekorder, for utover sommeren og høsten kommer det plenty med storfilmer, sier Gundersen.

–  I år fyller Aurora Kino Alta ti år. Kinoen åpnet med dagens beliggenhet den 24. august i 2007. Vi holder på å planlegge, og jeg lover flott bursdagsfeiring.

Apemoro

– Bursdag? Kan vi melde gratis kino til alle?

– Gratis? Nei, gratis blir det nok ikke, men det blir storslagen og generøs markering likevel, lover Gundersen.

«Skjønnheten og Udyret» er til nå mest sette film i 2017, med nær 350.000 solgte billetter. Tirsdag hadde Gundersen gleden av legge inn i programmet War for the Planet of the Apes, og han tror han vet hvorfor vi stadig samles i et mørkt lokale for å se oss krangle med lynintelligente primater.

– Ingen kan tilby så fersk film som oss. Det går minimum en måned før filmen er på Netflix, sier han.

Så du den?

Gundersen sier at kinostemningen er det som selger. Stort lerret, krønsjy popcorn og det sosiale.

– Det å prate med folk før filmen, og etterpå når inntrykkene er ferske, sier han.

– Kino kan ha overtatt noe av den rollen NRK hadde i gamle dager, noe felles å prate om dagen etter?

– Ja, kanskje det. Alle nedlastingene som mange trodde var døden for kino, jeg tror det er en trigger for kinobesøk. Folk får filminteresse i sofaen, og vil oppleve nye filmer mens de er nye.

Gundersen sier at kinobransjen ble dømt nedenom og hjem for mange tiår siden. Først VHS, så DVD, i dag nedlasting.

– I stedet har vi jevn og trutt økning. Kino er kommet for å bli, sier han.