Det brummer fra solide motorer. Metallet er nypusset og skinnende. Her er mye god historie samlet, og mc-eierne trives i møtet der lidenskapen er felles.

Stort mangfold

Her er Honda’en som ble den første super-biken fra Japan, og storebroren med seks sylindre. Trauste militær-motorsykler med sidevogn og stativ for maskingevær, samt BMW, Zundapp, Ariel, Kawasaki, Puck og mange andre tohjulinger. Veteranene er mer enn 30 år gamle, og mye omsorg og kjærlighet ligger bak hver doning på treffet.

STOLT: Snorre Sundquist (tv) er stolt over sin Honda CB 750. – Den har overliggende kamaksel, skivebremser, selvstarter og fire eksosrør, sier han. MC-entusiast-kollega Ken Andre Olsen stilte med to veteraner på treffet. Foto: Ole Magnus Rapp

– Denne overtok jeg som deler i fire kasser, sier Jens Sivertsen fra Alta. Hans 1939-modell BMW R-35 vekker oppsikt hver gang veteraner møtes. Sivertsen har brukt mye tid på å skaffe deler, samt bringe sykkelen tilbake til original stand.

TRYLLEKUNSTNER: Jens Sivertsen fra Alta med sitt siste klenodium, en -39 BMW R-35. Mange måneders arbeid ligger bak. Foto: Ole Magnus Rapp

– Faren min hadde en slik, og den ble solgt på -60 tallet. Jeg har forsøkt å finne den, men ikke lyktes. Men en «bror» var hos familien Bjørnstad i Tverrelvdalen, og jeg fikk heldigvis overta sykkelen som var demontert og lagt i kasser, smiler Sivertsen. Han er kjent for å trylle frem mye vakkert av «gammelt skrot», og mange veteraner, både snøscootere og motorsykler, har vært innom hans fjøs-verksted med oppsiktsvekkende resultat.

Sivertsen er med i ledelsen i Norsk Veteran Motorsykkel Club avdeling Finnmark, og han synes flere burde blitt aktive.

– Rundt om i fylket står det mange klenodier som må komme frem ut, og i bruk. Å ta vare på gamle motorsykler er en flott hobby, og i miljøet rundt klubben er det mye kompetanse, sier Sivertsen.

GLINSET: Mer enn 50 deltok på årets veterantreff. Her var alt fra sykler som er i daglig bruk, til glinsende utstillingsgjenstander. Foto: Ole Magnus Rapp

God mottakelse

På årets Finnmarks-treff deltok rundt 40 sykler. Mest langveisfarende kom fra Hønefoss, flere fra Trøndelag, samt fra Kirkenes, Hammerfest, Lakselv og Alta. Treffet startet med grillfest opp St.Hans aften, og lørdag ble det kjørt kolonne til Øksfjord, deretter Jøkelfjord og så opp Bognelvdalen. Lørdag var det middag, mye hygge og enda mer motorsykkel-prat på kafeen.

– I Øksfjord tok Arne Kristian Vestre imot oss, hadde kaffen klar og viste oss rundt. Vi stilte opp syklene i sentrum, og fikk god oppmerksomhet, forteller Ken Andre Olsen fra Hammerfest.

Olsen har flere sykler hjemme i garasjen, og stilte opp treffet med to, en Triumph Bonneville -70 og en Honda CBX-1000. Sistnevnte har seks sylindre og var alle motorsyklers storebror på -70 og -80 tallet.

Klassisk lyd

– Våre sykler har den klassiske lyden. Harley Davidson blir harry i sammenligning, smiler han.

Ingeir Kristiansen kom fra Kirkenes med sin russiske MBW-etterligning, og Alf Hoddø fra Hammerfest stilte med «kongen av krigsmotorsykler», en Zundapp K-750 med sidevogn.

Samholdet i veteran-mc-miljøet ble demonstrert da Snorre Sundquist punkterte med sin -74 Honda CB-750. «Alle» flokket seg rundt ham med gode råd, lappesaker og arbeidslyst. En liten del fra bremsene forsvant i prosessen, og ti mann satte i gang leteaksjon, mens andre klagde en ny del.

– Dette var den første superbiken fra Japan, og ble i 2000 kåret til århundrets motorsykkel. Den knuste det britiske motorsykkel-hegemoniet, sier Sundquist. Sykkelen har skivebremser, overliggende kamaksel, selvstarter og fire eksosrør.