Etterslepet på vedlikehold av kommunale veier i Alta er på svimlende 285 millioner kroner.

– Tallet er så stort at jeg nesten ikke tør ta det i min munn, sier hovedutvalgsleder for næring, drift og miljø, Otto Erik Aas.

Fikk sjokk

Sammen med resten av hovedutvalget fikk SV-politikeren seg et aldri så lite sjokk da virksomhetslederen på kommunalteknikk, Trond Einar Uglebakken, i forrige uke troppet opp i utvalgsmøtet og redegjorde for det gigantiske etterslepet.

– Det er snakk om en astronomisk sum. Tilskuddene til vedlikehold av veier har over årtier blitt nedprioritert, og da blir det slik. Dette er vi bare nødt til å ta innover oss, sier Aas til Altaposten.

Kommunal rapport

Tallene Uglebakken snakker om finnes i en to år gammel rapport fra Kommunenes sentralforbund (KS), hvor KS kom frem til vedlikeholdsbehovet for Alta kommune basert på kommunens egen innrapportering av ulike veier og bruer.

LAPPETEPPE: Mardalsveien i Saga er en av 40 veier som trenger å lappes sammen. Foto: Hanne Larsen

– Med veier og bruer endte Alta kommune opp med et tall på grovt sett 285 millioner, og det stemmer noenlunde med det vi selv mener er rett, sier Uglebakken.

Vil ta 100 år

Han påpeker at Alta kommune ikke er alene om å nedprioritere vedlikehold av veier, uten at det på noen måte unnskylder de mikroskopiske bevilgningene på feltet. I hovedutvalgsmøtet illustrerte Uglebakken at Alta reasfalterer to kilometer med vei årlig, og med dette tempoet vil det ta 100 år å komme i mål.

– Vi registrerer et betydelig etterslep og dette kan ikke fortsette, fastslår virksomhetslederen som påpeker at å fikse ødelagte veier er langt dyrere enn å drive et jevnt vedlikehold.

– Jo større forfallet er, dess mer ressurskrevende er det, fastslår han.

Mye tungtrafikk

Otto Erik Aas mener forklaringen på etterslepet er flerhodet.

– For det første er veiene bygget i en tid da man ikke hadde de samme kravene som i dag til underlag. Nummer to er at tyngden på tunge kjøretøy har økt siden 70-tallet. De knuser veiene, rett og slett. Nummer tre handler om manglende vedlikehold, medgir Aas, som mener kommunen må ta opp lån for å komme ajour med vedlikeholdet.

Trenger veier

Uglebakken mener politikerne pent er nødt til å dreie fokuset over på det usexy temaet vei, snarest.

– Når man ser på debatten så dreier det meste seg om skole og helse, som selvsagt er viktig. Men man må ikke glemme at vi trenger infrastruktur også. Vi må ha veier til å kjøre til skolen og til omsorgssenteret, minner Uglebakken om.

Må inn på drifta

Rådmann Bjørn Atle Hansen deler Uglebakkens bekymring over den manglende veiprioriteringen.

– Jeg skal ikke motsi han på det. Samtidig er ikke Alta i noen særstilling. Jeg kjører mye i Finnmark og veiene i Alta er ikke dårligere enn i resten av fylket. Samtidig er politikerne nødt til å tenke på vedlikehold av veier. Og det bør inn i driftsbudsjettet. Å drive å låne penger til vedlikehold er ingen god løsning, mener rådmannen.