Ikke avklart

Det er usikkert hvem som skal fly de nye ambulanseflyene som settes inn fra 1. juli 2019, da det svenske selskapet Babcock Scandinavian AirAmbulance AB tar over all ambulanseflyging i Norge etter Lufttransport som har kontrakten i dag.

Selskapet setter inn helt nye ambulansefly ved de sju flybasene. Flyene er ifølge helseforetaket raskere og har mer effektive motorer og moderne cockpit. Kortbaneflyene er av typen Beechcraft King Air 250. De erstatter dagens ambulansefly, Beechcraft King Air 200.

Det er de regionale helseforetakene som har sagt ja til en ny driftsavtale for ambulanseflytjenesten. Avtalen er forhandlet frem av Luftambulansetjenesten HF gjennom en anbudskonkurranse der både kvalitet og pris ble vurdert, heter det.

De regionale helseforetakene betaler i dag for all luftambulanse i Norge. Det gjelder både helikopter og fly. Driften av ambulanseflyene vil fra 2019 årlig koste 500 millioner kroner, som er en betydelig økning fra dagens kostnadsnivå.

Liten prisforskjell

Ansatte i Lufttransport, selskapet som i dag har kontrakten for ambulanseflyging, sier frykten er stor blant piloter og teknikere for å stå uten jobb når svenskene overtar. Det fryktes at det svenske selskapet kommer til Norge med både svenske piloter og svenske teknikere.

Etter hva avisa forstår var prisforskjellen mellom de to anbudene på 46 millioner kroner i favør av svenske Babcock. Selskapet ledes av Henry Hansen fra Sørreisa, som tidligere var en av toppsjefene i Lufttransport.

Det synes å være en klar oppfatning blant ansatte i Lufttransport om at inngåelsen av avtalen med et svensk selskap vil føre til at det norske selskapet Lufttransport utraderes. Skuffelsen er stor over at man flytter samfunnssikkerhet og beredskap ut av landet til et internasjonalt selskap.

Det skal fortsatt være to ambulansefly i Alta, men hvem som skal fly dem og hvem som skal ha ansvar for service er i det blå.

Altaposten har ikke lykkes å få snakke med ledelsen i Babcock Scandinavian AirAmbulance AB i Stockholm, der det kun oppnås kontakt med en telefonsvarer.

Best kvalitet

Direktør Stig Næsh i Lufttransport AS som har tapt det fremtidige anbudet, men fortsatt skal drifte luftambulansene i to år til, slår fast at det var Lufttransport som i anbudsrunden scoret høyest på kvalitet.

– Det er sagt at prisforskjellen var 47 millioner kroner, synes du det er ille at man skroter et norsk selskap til fordel for et utenlandsk selskap for en såpass liten forskjell i pris og når det årlig vil koste 500 millioner kroner å drifte flyambulansetjenesten?

– Premissene for anbudet er slik at det ikke skjer forhandlinger som er reelle, det er derfor ingen mulighet for oss til å undersøke om vi mener prisen fra konkurrenten holder vann. Det vi har å forholde oss til er at vi fikk best karakter på kvalitet og også på pris i to runder. Deretter gikk vår konkurrent så langt ned i pris i siste runde at vårt tilbud ble forkastet. Vi gjennomgår en revisjon på sikkerhet to ganger årlig og vårt selskap har de siste sju årene løftet seg betydelig og ligger derfor best an på kvalitet. Vi plikter i henhold til vår kontrakt å drifte i to år til. En av mine oppgaver som direktør for selskapet blir nå å forsøke å roe ned de ansatte til de har klart for seg hva den nye operatøren tilbyr. For Babcock har verken den kompetansen på teknisk eller hos piloter til å hoppe inn i en slik kontrakt, så jeg regner med at mine folk får tilbud fra Babcock, sier direktør Næsh.

Tror på tilbud

Direktør Stig Næsh sier han føler seg viss på at hans ansatte både teknikere og piloter kommer til å få tilbud om jobb i det britiske selskapet.

– Vi har derfor allerede nå når vi fikk vite utfallet av konkurransen tatt kontakt med Babcock, som er et stort selskap med finansielle muskler til å gå under oss i pris, for å få vite om de vil benytte seg av våre ansatte når vår avtaleperiode er ute i 2019. Våre teknikere og våre piloter innehar en kompetanse som ingen andre på dette med kortbaneflyging og operasjoner under marginale forhold, så vi tror våre ansatte vil være en ressurs for det selskapet som nå har fått kontrakten fra 2019, sier direktør Næsh.

Med den nye kontrakten fra 2019 er det det svenske luftambulanseselskapet Babcock Scandinavian AirAmbulance AB som skal drifte flyene for helseforetaket. I dag har dette selskapet luftambulanse i Sverige og Finland fra en rekke baser. Blant annet er de på plass i Rovaniemi i Finland og i Luleå i Sverige. Eierselskapet Babcock International Group har egne luftambulanser i Storbritannia, Australia, Spania, Italia, Frankrike, Portugal og Tyskland, skriver nettstedet hangar.no.

Tryggere drift

Avtalen med det svenske selskapet betyr at de snart ti år gamle ambulanseflyene, som årlig flyr om lag 9000 pasienter til og fra norske sykehus, byttes med helt nye fly.  De nye flyene har mer effektive motorer, er noe raskere og har ny, moderne cockpit. Flyene leveres med nytt navigasjons- og innflygningsutstyr som gir økt sikkerhet for pasienter og mannskap.

– Vi har stort fokus på sikkerhet i tjenesten i dag og med dette utstyret om bord blir den enda bedre, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.

Frykten i Finnmark har vært at et jetfly stasjonert i Tromsø vil svekke beredskapen på kysten av Finnmark.

Så langt er det ikke funnet penger til jetfly stasjonert i Tromsø, som heller ikke får en egen base for luftambulansen, fremgår det av kontrakten med Babcock.