Det er konklusjonen til Geir Ove Bakken, fylkeskommunens «samferdselsminister», etter å ha gått gjennom regjeringens prioriteringer for Finnmark de neste 12 årene. Han hevder at det politisk fra borgerlig side er igangsatt en gedigen dekkoperasjon etter at Finnmark ikke har fått prioritet hos Høyre/Frp-regjeringen verken på vei eller fiskerihavner.

– Det er svært alvorlig at et regjeringsmedlem, Frank Bakke-Jensen, er i front på dekkoperasjonen. Når jeg ber han vise hvor regjeringen har satt av penger til RV 94, som det fra borgerlig hold nå hevdes vil være penger til overs som skal brukes på Kløfta-prosjektet, får jeg ikke noe svar. Faktum er at det ikke er satt av ei eneste krone til RV 94, og det vil derved heller ikke kunne hentes penger derfra til RV 93, slår Bakken fast.

– Kan flytte penger

I går gikk stortingsrepresentant Laila Davidsen (H), toppkandidaten til Frp Bengt Rune Strifelt og før nevnte Bakke-Jensen ut og presenterte ei løsning som skal gi oppstart av Kløfta-prosjektet tidlig i første NTP-periode 18-23.

Davidsen hevdet at RV 94 er prioritert med 1,3 milliarder for å bringe opp strekningen Skaidi-Hammerfest på «modulvogntogstandard» i samme periode.

Behovet skal av fagetaten kun være stipulert til 500 millioner, og det vil derfor kunne overføres 800 millioner kroner til RV 93 og Kløfta. Det har regjeringspartiene  samt Venstre og KrF åpnet for gjennom følgende flertallsmerknad i sin innstilling fra transportkomiteen på Stortinget:

«Flertallet har også merket seg at Finnmark fylkeskommune har gitt et ønske om at et eventuelt mindre forbruk på utbedring av rv. 94, kan benyttes på rv. 93. Flertallet ser positivt på dette.»

Pengene finnes ikke

– Hadde dette vært en realitet så ville alt vært vel, men det er ingen penger å flytte. Jeg sitter med regionvegsjef Torbjørn Naimak ved min side og har spurt han konkret om de 1,3 milliardene som hevdes satt av til RV 94. Han vet ikke og sier at Vegvesenet ikke er i stand til å påvise pengene. Sannheten er at det ikke er satt av ei krone. Det er sagt at veien skal utbedres, men opplegget er at det nå blir en kamp mellom fylkene om å få penger fra programområdet, fordi ingenting er konkretisert med post og beløp, og det er ikke penger nok til alle de ni prosjektene i landet som er prioritert på denne måten av regjeringen, påpeker Bakken.

I NTP-innstillingen viser regjeringpartiene til at Ap i sitt alternative NTP-forslag har RV 94 Skaidi-Hammerfest som et eget riksvegprosjekt med 1,3 milliarder kroner.

Nedprioritert

Leder i Alta Ap, Steinar Karlstrøm, registrerer at toppene på borgerlig side og spesielt Bengt Rune Strifeldt har tatt det tungt at Arbeiderpartiet finner penger til Finnmark, noe FrP/H ikke har klart.

– Dersom Ap sitt forslag kan presse Strifeldt sine partikollegaer i FrP til å gi noe som helst til Finnmark, så er jo det veldig bra. Deres merknader er heller luftige. Laila Davidsen sin tilnærming om å finne penger og ikke drive polemikk, setter jeg stor pris på. Her har vi alle samme mål og det må være viktigere å finne løsninger enn å rakke ned på min troverdighet slik det ble gjort i Altaposten tirsdag, sier Karlstrøm.

Han og partikamerat Bakken peker på at Ap har forpliktet seg til å gå i gang med Kløfta-prosjektet før 2023, og har konkret satt av 400 millioner kroner til å få framskyndet prosjektet.

– Selv med Ap i regjering vil det bli en kamp når statsbudsjettene skal legges fram for å få oppfylt lovnaden om Kløfta-start, men vi har en forpliktende prioritering. Det er det stikk motsatte av Høyre/Frp-regjeringens måte å behandle Finnmark på. Kløfta-prosjektet har fagetaten planlagt ferdig og var inne med 960 millioner kroner i perioden 24-29. Regjeringen har i NTP presset prosjektet enda lengre bak i køen ved å kutte til 220 millioner kroner, og vi snakket derfor om en start på prosjektet i beste fall om 10 år, kanskje 12, om det fortsatt blir borgerlig styre, sier Karlstrøm og Bakken.