Hovedutvalget for kultur, folkehelse og samferdsel har utsatt spørsmålet om bygging av fergekai etter at lederen av hovedutvalget, Geir Ove Bakken, fikk flertall for sitt forslag om å utsette vedtak i saken til oktober.

Flyteelement til den planlagte kombibåtkaia ligger allerede i Bukta og er den som først var tenkt bygd i Mikkelsby. Kaielementet er tenkt brukt for reisende som skal med bil til Årøya, Kvalfjord og Altneset fra Alta, når bare de to sistnevnte stedene får sine flytekaier bygd. Det er byggestans på Mikkelsby på grunn av leirsuppe.

Hva blir løsningen?

Fylkesrådmannen hadde foreslått et låneopptak på 10,5 millioner kroner til realiseringen av kombibåtkaia i Alta, men hans forslag fikk kun Kystpartiets og Senterpartiets stemmer.

Kystpartiets Bengt Stabrun Johansen er ikke nådig i sin kritikk av politikernes og byråkratenes behandling i saken. Han kaller hele problematikken en farse.

– Nye kaier er på plass på Altneset og på Årøya og enda et kaianlegg er vedtatt bygd i Kvalfjord. Når eksisterende fergekai i Mikkelsby nå ikke kan benyttes av kombibåten «Årøy» så er man avhengig av en annen kailøsning for å ta ombord kjøretøy som skal til Altneset/Hakkstabben og etter hvert også Kvalfjord. Derfor gikk man inn for å bygge kombibåtkai i Alta. Denne skulle bygges med allerede innkjøpt materiale som i utgangspunktet var tiltenkt Mikkelsby, men som viser seg ikke egnet der. Debatten avslørte slik jeg tolker det, en administrasjon og fylkespolitikere som verken evner å løse problemene eller har anelse om hvor stor sluttregninga på prosjektet vil bli, sier Stabrun Johansen.

– Feil på hoppkanten?

Kystpartipolitikeren sier han forstår saken dit hen at det nå hersker både uenighet og tvil om hvordan, hvis mulig i det hele tatt, en ny kai i Mikkelsby kan bli realisert.

– I forkant av hovedutvalgets behandling av denne saken hadde Finnmark idrettskrets en orientering til hovedutvalget. Om man kan dra assosiasjoner i forhold til hvordan fergeprosjektet i Altafjorden har forløpt fra fylkespolitikernes og fylkesadministrasjonens side, så kan det være fristende å sammenligne det med et mislykket skihopp. Her har man så til de grader tråkket feil på hoppkanten, man kommer flaksende over kulen som ei skadeskutt kråke og man har ingen ide om verken hvordan eller hvor man skal lande. Og mens man toer sine hender og stadig utsetter avgjørelser så «renner» pengene ut, sier Stabrun Johansen.

Han slår fast at ferga Skaget er nødt til å betjene Årøysambandet inntil ny permanent løsning er på plass. Og de nye kaiene lenger ute i fjorden har liten eller ingen nytte så lenge kombibåten ikke har kai til å ta ombord det som skal på land der ute, og omvendt.

– Her kunne man brukt allerede innkjøpt materiell til å etablere kombibåtkai i Alta, og brukt denne inntil en avklaring om Mikkelsby tas og en løsning der er på plass. Og man kunne avventet realiseringa av kaia i Kvalfjord for å eventuelt flytte kaianlegget i Alta dit, sier Kystpartiets medlem i hovedtuvalget.

Ikke avklart

Hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken begrunner utsettelsesvedtaket med at kostnadsomfanget for bygginga i Alta ikke var avklart og at man heller ikke har avklart hva det blir til med Mikkelsby og kombibåtkai der.

– Det er viktig når man bygger infrastruktur at man ser ruteplan og infrastruktur i sammenheng, og etter mitt skjønn hadde administrasjonen ikke fått dette godt nok fram. Jeg innrømmer at saken rundt kommunikasjonene i Alta har vært komplisert og når så mange av fylkets politikere ikke synes de var godt nok orientert, var det riktig å la saken ligge til fylkestingets møte i oktober, sier Bakken.