Altaposten har i flere omganger omtalt den galopperende prisveksten på både boliger og tomter i Alta kommune. Boligprisstatistikken for 1. kvartal 2017 viste at 12-månedersveksten i Alta var Nord-Norges høyeste, med hele 14,6 prosent.

«Alle» peker på få boliger og eiendommer i kombinasjon med et jevnt økende behov som årsak til den massive prisveksten.

Byråkratisk kork

Ifølge eiendomsmegler Daniel André Adamsen hos Eiendomsmegler1 har det – sannsynligvis ufrivillig – blitt en kork i det byråkratiske systemet ved Alta kommune.

– Jeg tror det er selve systemet, reglene som finnes og måten de etter loven skal håndteres, som gjør at ting går sakte. Jeg tror verken politikere eller administrasjon ønsker å stikke kjepper i hjulene for utviklingen. Men resultatet er det samme, det kommer ikke ut nok eiendommer til boligbyggerne, og entreprenørene får ikke satt i gang med sine prosjekt så raskt som ønskelig.

– Det er ikke kommunal administrasjon og politikere som er vanskelige?

– Vi tror det handler mer om at kommunen må følge regler som ikke er tilpasset dagens situasjon. Med de nye byggeforskriftene, TEK17, tror vi det vil bli noe lettere for både kommunen og utbyggere å få sakene gjennom systemet. De nye forskriftene vil forhåpentligvis hjelpe byggenæringen et stykke på vei, men kanskje man kan se enda mer fleksibelt på utfordringen, sier Adamsen.

Eiendomsmegler Daniel André Adamsen i Eiendomsmegler 1. Foto: Eiendomsmegler 1

Entreprenørene tar regninga

Han registrerer at både selvbyggere og utbyggere etterlyser en enda hurtigere saksbehandling. Samtidig er kommuneøkonomien stram. Adamsen foreslår derfor å tenke nytt – for eksempel at kommunen leier inn eksterne konsulenter som faktureres byggeprosjektene.

– Kanskje kan man leie inn konsulenter fra andre kommuner i kortere perioder, eventuelt andre, kvalifiserte ingeniører, som kan påta seg slike oppdrag? Det er ikke uvanlig i privat virksomhet leie inn ekstra arbeidskraft for å «ta unna toppene», påpeker han.

Tror det finnes betalingsvilje

Han tror mange utbyggere vil være villig til å ta denne kostnaden.

– Kan man få prosjektet sitt behandlet på to måneder i stedet for tolv, vil nok mange betale for dette.

Adamsen tror ikke sluttsummen til kjøperen nødvendigvis vil bli høyere, selv om regninga for en innleid saksbehandler til slutt ender her. Årsaken er at en konsekvens vil være at flere boliger gjøres tilgjengelig på et tidligere tidspunkt. Markedsmekanikkene vil tøyle prisene, såfremt endringen fører til at flere boligprosjekt blir gjennomført raskere.

– Utbyggerne bør gis et valg, vil de betale ekstra for å komme i en hurtigkø eller vil de heller vente de måendene eller årene det ellers tar. Jeg er sikker på at dette er noe entreprenører ville ha vurdert på større og kompliserte prosjekt, som ofte tar flere år, sier Adamsen.

– For de store utbyggerne kan en fortgang i saksbehandlingen gi en økonomisk gevinst slik at de kan gi markedet et enda bedre tilbud. Når flere boliger kommer på markedet på kortere tid, vil dette også kunne fungere som en brems på prisveksten. Det blir en situasjon med bare vinnere og ingen tapere, mener Adamsen.

– God idé

Utbygger Stig-Rune Abrahamsen i SB2 Utvikling liker ideen:

– Vi ser at enkelte større prosjekt kan ta tre-fire-fem år før de blir endelig godkjent. Dette er ikke et Alta-problem, men noe vi ser over hele landet. Byråkratiet krever sin tid, og det er slett ikke alltid saksbehandlerne kan lastes for at ting tar tid. Sakene skal på høring, de skal gjennom flere avdelinger og utvalg, det gjøres feil og det mangler rutiner. Kanskje er man oppå det hele uheldig, slik at ferieavvikling sørger for ytterligere forsinkelser, sier Abrahamsen, som mener ideen eiendomsmegleren skisserer er god:

Stig Rune Abrahamsen i SB2 Utvikling AS. Foto: SB2 Utvikling

– Det vil gå fint for kommunen å leie inn folk, for så ta betalt for dette hos entreprenørene. I større prosjekt utgjør konsulentbistand en liten, liten del av en stor sum. Så Adamsen er absolutt inne på noe! Jeg tror flere vil være interessert i en slik løsning.

Abrahamsen oppfordrer kommuneadministrasjonen til å ta et initaitv til et møte med bransjen og med politikerne:

– Så kan vi sette oss ned sammen og se på dette, slik at vi sammen kan finne ut hvordan vi kan bli bedre. Kanskje vi bør være så tøffe at vi sier vi skal ha Norges beste saksbehandlingstider? Det hadde vært noe, sier Abrahamsen til slutt.