– Problemet i Alta, om vi kan definere et problem, er ikke manglende rullebanelengde, men fjellene som ligger rundt Alta og gir utfordringer i forhold til innflygning. Det må vi leve med. Flyplassen ligger der den ligger, og vi kan ikke sprenge vekk fjellene, forklarte Falk-Petersen til Altaposten under en befaring på Alta Lufthavn hvor både toppene i Avinor, statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i samferdselsdepartementet og varaordfører Anita Håkegård Pedersen (SV) og Bengt Rune Strifeldt (Frp) fra Alta kommune var på plass.

– Betaler ikke

Statssekretæren hadde overtatt stafettpinnen fra sjefen selv, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, og var den som skulle få og gi tilbakemeldinger i Finnmark i besøksrunden som omfatter alle landets flyplasser.

– Alta har en fantastisk flyplass. Vi skal være med å utvikle den videre, men Alta kommune kan bare glemme at Staten/Avinor skal dekke kostnadene ved utfyllingen som er igangsatt. Vi har sammen med Avinor sørger for grønt lys for utfyllingen, men har hele tiden sagt at dette er en strategisk handling som Alta kommune foretar på eget ansvar. De kan ikke påregne å få tilbakebetalt millionene de har brukt til utfyllingen verken nå eller i framtiden, var Karlsens gjentatte budskap under møtet og senere også på befaringen av lufthavna.

Uenig om utfordringen

Statssekretæren og Avinor-sjefen var samstemte om, og opplagt også en tanke frustrert over, at Alta kommune ikke har skjønt tegningen.

– Jeg sitter her med et brev fra SAS som bekrefter det vi har hevdet hele tiden; rullebanelengden er ikke et problem, selv ikke for selskapene som trafikkerer her med de største flyene, påpekte statssekretæren og refererte hele brevet.

På forespørsel fra Altaposten senere under befaringen gjorde Karlsen det klart at han ikke kunne viderebringe brevet til media, og at det måtte bli opp til flyselskapene selv å svare media på behovet.

I Karlsens referat av brevet gikk det imidlertid fram at SAS bekreftet at forholdene i Alta vinterstid var av en slik karakter at de kunne gi operasjonelle begrensninger, men at selskapet likevel ikke vurderte de som store nok til at de ville anbefale investeringer i forlengelse av rullebane/sikkerhetssone. På direkte spørsmål til lufthavnsjef Charles Kristiansen bekreftet han at selskapene tidvis på vinteren ikke kan lande med fulle fly, og at det også har vært kanselleringer fordi rullebanen på de tidspunktet ikke tilfredsstilte friksjonskravene for operativ banelengde.

Skal bruke penger

Selv om samferdselsdepartementet og Avinor er samstemte i at utfyllingen i forlengelsen av rullebanen ikke er kommunens økonomiske ansvar, har de ikke tenkt å lukke pengesekken helt for Alta Lufthavn.

– Vi er veldig positive til å videreutvikle Alta Lufthavn som storflyplass og er opptatt av å styrke det kommersielle grunnlaget for direkteruter til Oslo, påpekte både Karlsen og Falk-Petersen.

Noe av det som ble trukket fram som svært positivt for Alta Lufthavn og økt konkurranse på direkterutene, var Widerøes innkjøp av 114 seters jetfly. Det ble pekt på som nærmest skreddersydd for Alta og Kirkenes, og ville langt enklere kunne fylles opp enn de større maskinene til SAS og Norwegian.

Ifølge lufthavnsjef Charles Kristiansen kan det være penger i Avinor-systemet til å sanere dagens driftsbygning for Lufthavntjenesten. Den er for nær rullebane, og lever i dag på dispensasjon. I tillegg er bygget utdatert med tanke på viktige funksjoner som brann og redning. Pris ble ikke nevnt, men et sammenlignbart prosjekt, Alta kommunes nye brannstasjon som nå skal bygges vil komme på over 100 millioner kroner.

– Vi tror at bygget kan stå klart til bruk i 2019, slo Kristiansen fast.