Sjåførene sliter med å parkere på lovlig vis når de skal hjelpe.

– I hele Alta sentrum er det kun to plasser som er beregnet for drosjene. En er ved apoteket i Markveien og en i Hesteskoen. Ved apoteket har vi ikke opplevd noen problemer, men i Hesteskoen er denne plassen brukt som snødeponi i vinter, forklarer sjåfør Odd Harald Mikalsen.

– Vi kan da for eksempel ikke stoppe utenfor Amfi og gå inn for å hjelpe en kunde til bilen. Da kan vi bli ilagt bøter, opplyser han.

ULOVLIG: Taxi-parkeringa ved Amfi er brukt som snødeponi. Foto: Lill Vivian Hansen

Yter service

Drosjesjåførene i Alta får mye skryt for god service. Blindeforbundet synes de bør får tommelen opp.

– Dette blir helt feil. Det kan ikke være slik at de får bot for å hjelpe sine kunder inn og ut av bilen, fastholder Maureen Bjerkan Olsen i Norges Blindeforbund avd Alta.

Hun mener at ved å bøtelegge drosjesjåførene vil man ødelegge den gode og trygge hjelpen som mennesker med funksjonsnedsettelse i dag får fra drosjesjåførene i Alta.

– Alta taxi hjelper til med rullatorer, bæreposer og er ledsagere for sine kunder. Om denne servicen blir tatt bort som følge av bøter ilagt av kommunen, må man selvsagt følge denne saken videre. Det er lov å bruke hodet når de som har ansvaret for tilrettelegging ikke tilrettelegger for av og påstigning ved for eksempel Kiwi, Amfi eller andre steder, sier Bjerkan Olsen.

Tar bilder

En av deres medlemmer opplevde nylig at drosjesjåføren fikk bot fordi vedkommende trengte assistanse.

– Vi har også fått høre at parkeringsvaktene tar bilder på lang avstand og at de umulig kan se hva sjåføren holder på med, sier hun.

Ifølge Jon-Vegar Nilsen, leder for parkeringstjenesten ved Alta kommune, er ikke dette praksis i parkeringstjenesten. Det tas bilde av bilen om den er feilparkert, men ikke på lang avstand.

– Vi har jo lover å forholde oss til. Vi kan ikke drive noen cowboy-virksomhet i parkeringstjenesten, forklarer Nilsen.

Regnes som vei

Hele Hesteskoen og alle innkjøringene til parkeringsplassene her regnes som vei. Det er derfor ikke lov å stanse utenfor Kiwi eller Amfi. Det er heller ikke lov å stanse på fortauet.

– Det betyr at det ikke er lov å stanse eller parkere noen steder langs Hesteskoen, fordi man ikke har lov å stanse under fem meter fra veikryss, forklarer Nilsen.

Nilsen viser til § 17 – 1 b i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) hvor det står: «Det er forbudt å stanse i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortauskant, kantlinje eller vegkant begynner å runde.»

Ifølge Nilsen har ikke dette vært et stort problem med feilparkeringer i Hesteskoen det siste halve året.

Brøyting

I hele Alta sentrum skal det kun parkeres på oppmerkede plasser.

– Brøyting av taxi-parkeringa ved Amfi skal inngå i den brøyteavtalen kommunen har, at den er blitt brukt som snødeponi, er selvfølgelig ikke greit. Dette har vi nylig varslet om videre til brøyterne, og vi kan ikke annet enn å beklage at vi ikke har fanget opp dette tidligere, sier Nilsen.

– Det er for øvrig full anledning for taxisjåførene å stanse på en lovlig parkeringsplass for å drive av- og pålessing/av- og påstigning. Dette innebærer også hvis passasjeren deres trenger bistand for å komme seg inn eller ut til destinasjonsstedet, uten å bli ilagt bot for manglende parkeringsavgift, påpeker han.

«Gali-Mathias»

Ifølge sjåfør Terje Johannessen får drosjene bøter som bare det. Både ved Kiwi og ved posthuset. Han forteller om en sjåfør som hjalp en gammel dame med å sette varene i bilen som fikk bot.

– Vi kan snart ikke stoppe noen steder. Kommunen har i tillegg måket snø over Taxi-parkeringa ved Amfi, sier han.

– Det er jo helt «gali-Mathias», sukker han, vi gjør jo dette for å hjelpe folk.

Ivrig i tjenesten

Ifølge Mikalsen er enkelte av parkeringsvaktene litt vel ivrig i tjenesten.

– Noen ligger nærmest på hjul etter drosjene, hevder han, men det gjelder selvfølgelig ikke alle.

Han har også opplevd at parkeringsvakten har beskylt han for å stå ulovlig parkert, for å så og gå på kafé.

– Å være drosjesjåfør er ikke noen lukrativ jobb, vi kan ikke sitte på kafé hele dagen. Vi kjører på provisjon og har vi ingen turer har vi heller ingen inntekt, påpeker Mikalsen, og sjåførene må stå for boten selv.

– Vi må av og til inn for å hente kunden, det er jo snakk om eldre og funksjonshemmede som behøver assistanse, sier han. Nå som det er vann over hele området er det greit å kunne stoppe nærme inngangen, vi skal ikke parkere her – bare sørge for at kunden kommer seg trygt inn og ut av bilen. Slik sett er ikke Alta sentrum ikke tilrettelagt for kunder.