Vegard Berge Uglebakken mener Alta sliter med å utvikle reiselivet fordi man ikke er offensiv nok på fly og aktivitet nær sentrum.

Uglebakken er frittstående konsulent i Nord Konsulent, med bakgrunn blant annet som økonomisjef i Spitsbergen Travel. Under næringslivsdagen forleden var han klar på hva Alta mangler for å matche den sterke veksten i reiselivet i Tromsø og på Svalbard. Han har sammenlignet de tre destinasjonene ut fra tre viktige elementer som må på plass; attraksjonskraft, markedsføring og logistikk.

– Svalbard har jobbet svært godt over flere år og får toppscore på alle disse punktene. Alta har høy attraksjonskraft. Vi er Nordlysbyen, har Finnmarksløpet, samiske opplevelser, festivaler, urørt natur, fjord, fjell, vidde, Sorrisinva, Sarves, Haldde og Nordlyskatedralen – alle premium produkter. Men Alta mangler mye på makedsføring og logistikk – og derfor har vi ikke god nok vekst, vi tar ikke ut potensialet, påpeker Uglebakken.

Rett ut fra byen

– Skal vi ha stordrift på turisme så må vi ta risiko. Aktørene må kjøpe opp flybilletter. Og de må fikse større nærhet til aktivitetene. For med det samme man begynner å flytte ting ut av byen så har man et moment i forhold til logistikk. Se på Svalbard; der går man til aktiviteten rett fra hotellet, og starter ut fra byen. Dermed tar man bort et fordyrende og tidkrevende ledd, og forenkler opplevelsen for turisten. Det gir bedre lønnsomhet og mer fornøyde turister, sier Uglebakken, og peker dermed på aktivitetskorridoren fra Alta sentrum som aldri ser ut til å falle på plass.

– Da kan man koble et besøk hos Sorrisniva opp mot byen. En scootertur eller hundetur fra byen til ishotellet er en opplevelse i seg selv. Vi må koble aktiviteter inn mot der kapasiteten på overnatting og restauranter ligger, understreker Uglebakken.

Vår X-faktor

Ole Steinar Østlyngen har i flere år talt varmt for en slik korridor, men er litt mer lunken nå.

– Når vi ser hvor krevende og dyrt det ble å legge ny løype til Haldde så tror jeg at vi må vente litt. Vi kan ikke bruke penger på hver enkelt aktør, og en slik korridor for hund og scooter kommer ikke før vi har utredet hele løypenettet. Vi gjør ingenting før vi kan se hele løypenettet i en helhet, klargjør Østlyngen.

Uglebakken snakker om hva som skal være Altas X-faktor – i en konkurranse vi er i ferd med å tape mot Tromsø og Kirkenes.

– Vinteropplevelsesturisme rett ut fra byen kan være vår X-faktor. Jeg ser at man har mange barrierer, som private eiendommer, skiløyper, veier og Altaelva, som gjør at vi kanskje ikke får det til. Men Alta må uansett ta stilling til om vi skal ha dette, eller fortsette med å busse rundt på turistene, anbefaler Uglebakken.

Mye å tjene

På Svalbard skjer nesten all turisme med utgangspunkt i Longyearbyen, med pakker som inkluderer fly, overnatting, bespisning og opplevelser. Kapasitet på flyene kjøpes opp og turistene tas hånd om omtrent fra de letter i eget land til de lander der igjen. Totalt omsetter reiselivet på Svalbard for 600-700 millioner, med bare 2.500 innbyggere.

– Alta er ikke i nærheten, men vi har stor attraksjonskraft. Det betyr at det er et stort potensial hvis vi kan jobbe målrettet og ta risiko i forhold til logistikk. Når man går ut av flyet i Alta og kjenner den friske, gode lufta og snuser inn atmosfæren vi har her, så forstår man at det er noe helt unikt. Man kan ikke sette ord på det, man bare kjenner det – og det er det vi skal bygge videre på, sier Uglebakken.