Det er nemlig tverrpolitisk enighet om å utrede flyplass i Kautokeino og administrasjonen er satt på saken, sier ordfører Johan Vasara til iFinnmark i dag. Han slår fast at kommunen er lei av å være den som skal sikre trafikkgrunnlaget for Alta, derfor går de nå i gang med egne grep, siden fylkeskommunen satser mest på Kirkenes og Alta, ifølge nettstedet.

Allerede for tre uker siden slo ordføreren fast i en kommentar til Altaposten at det vil bli etablert et kommunalt aksjeselskap som skal stå for utviklingen av det nye tilbudet.

Det haster å komme i gang med planleggingen av utbygging av flyplass i Kautokeino. Kommunen har allerede to utredninger å bygge på fra drøyt 20 år tilbake, (Møre-forskning og Paulsen RI), da kommunen hadde fullt fokus på å få til opprusting av den gamle flystripa. Stripa som i dag er en grusstripe, er en etterlevning av tysk virksomhet fra 1940 til 1945, men Luftforsvarets stasjon i Kautokeino, som på det meste hadde 150 soldater og befal, har også benyttet flystripa til enkelte operasjoner.

Vasara forklarte at kommunen er på hugget og vil ha fortgang i planene. I midten av mars var saken ennå ikke kommet til politisk behandling, men ordføreren var helt klar på hva som skulle skje.

– Det som gjenstår er å formalisere etableringen gjennom vedtak i kommunestyret. Aksjeinnskudd er på plass fra kommunen, men vi er også interessert i å få med flere medeiere. Jeg har tro på at dette vil være en av kommunens viktigste satsinger i nyere tid, både for beredskap, sikkerhet og reiselivsutviklingen. Sistnevnte ser vi vokse eksplosivt over alt rundt oss. Vi må sikre infrastruktur, slik at Kautokeino, som kanskje er perlen av destinasjonene i nord, også får være med på eventyret, sa ordfører Vasara 15. mars. Han kan i dag ikke si hvor stor investering det er snakk om for å få på plass flyplassen. På begynnelsen av 2000-tallet lå summen på 40 millioner kroner for ambulanse- og kortbane, mens en kommersiell flyplass ville koste 80 millioner kroner.

Samferdselsansvarlig i Finnmark fylke, Geir Ove Bakken sier det er gjort vedtak i fylkestinget om at det skal utredes og det er snakk om en ambulanseflyplass, men Bakken innrømmer at man ikke har kommert særlig langt med planleggingen.

– Nå er det et trykk og et engasjement rundt dette fra kommunen, og det er helt avgjørende for å få dette til. Når det gjelder den økonomiske delen og en prioritering av ny flyplass, kan jeg så langt ikke love noe, sier Geir Ove Bakken til avisa. Han slår fast at det er Avinor som er fagmyndighet på området og at de vil se på en flyplass som en flyplass, uansett størrelse.