Nå ber utviklerne om råd. I et innspill til rulleringen av arealplanen skriver investor Kenneth Strifeldt:

«Vi ønsker at arealene 27/1567 og 27/1569 omdefineres fra bilrelatert industri til boligformål»

Arealene det er snakk om er de to eiendommen på henholdsvis 39 og 53 dekar i baklandet til Altahøyden industriområde. Den første er eid av Strifeldt og kompanjongen Jørn Hanssen, mens den andre er eid av Ivar Leinan. Felles for begge eiendommene er at de inngår i en reguleringsplan som sier at de skal bebygges av bilrelatert virksomhet, som bilbutikker og bensinstasjon.

Det har imidlertid i ett års tid vært klart for alle at det aldri kommer til å bli noen bilby på Altahøyden sør. De tre største aktørene lokalt, som har til sammen 70% av bilsalget, har ingen planer om å flytte på seg, men investerer tungt der de er i dag.

Bolig i vest er hot

– Vi ser jo det, at om dette området fortsatt skal være avsatt til næringstomter så må det være andre typer enn bilrelatert industri, sier Strifeldt til Altaposten.

KJØRTE I GRØFTA: Kenneth Strifeldt var i 2015 klar til å bygge «Bilbyen Alta» på Altahøyden sør, et område Verte med Linda Nielsen hadde tegnet og satt sitt preg på. Nå kaster Strifeldt og kompanjongene om på planene. Foto: Arkiv

Han har selskapet Altahøyden Utbygging AS sammen med de nevnte herrer Hanssen og Leinan. Samarbeidet har hanglet litt de siste to årene, og utviklingen av både selskapet og området har derfor stoppet opp.

I mellomtiden har Leinan utviklet sitt eget lille område på motsatt side av Thomasbakkveien, der han sammen med døtrene selger eneboligtomter for svimlende beløp.

– I utgangspunktet ønsker vi nå å få dialog med kommunen på hvilke alternativer de mener vi har for eiendommene på Altahøyden. Konklusjonen må gjerne bli at dette området kan avsettes til boligbygging, sier Strifeldt.

Han legger til:

– Kanskje kan vi få til en miks av konsentrert bebyggelse, industri og detaljhandel.

Ut av byen?

– Litt lenger nord har Coop gitt opp å få regulert inn handelsvirksomhet på slakteritomta, hvilke muligheter tenker du at dere da har for å få omregulert Altahøyden-eiendommene fra næring til bolig?

– Det er et innspill, så får vi se hvordan kommunen stiller seg til den saken. Dette er flotte eiendommer for konsentrert bebyggelse, samtidig som vi vet at kommunen legger ut et stort areal på Skillemoen. Kanskje betyr det at de ønsker å flytte framtidens utvikling av næringsareal ut av byen, sier Strifeldt.

Han understreker at det ikke nytter å gå videre med en reguleringsplan som binder området opp til virksomhet som ingen vil komme i gang med. Investorene har lagt igjen mange millioner i kjøp av eiendom, og er naturligvis utålmodige etter å få avkastning på kapitalen.

– Vi har henvendelser fra andre typer næringer enn bil, og som passer inn i planen. Derfor ønsker vi dialog med kommunen. Vi vil være sikre på at det vi får til neste gang er riktig, sier Strifeldt.